Carl Jung obţinea uneori o perspectivă asupra problemelor emoţionale ale pacienţilor cerându-le să facă asociaţii libere pornind de la o listă de cuvinte. Regulile asociaţiei libere erau simple. Pacientul /pacienta trebuia să spună primul lucru care îi venea în gând.
- Detalii
- Scris de: Russell A. Dewey
Fraza ferestre spre inconștient a fost inventată de Freud pentru a eticheta un set de tehnici folosite pentru diagnosticarea problemelor ascunse. Astfel de tehnici sunt necesare, credea Freud, pentru că oamenii opun rezistenţă la aducerea conflictelor în câmpul conştiinţei.
- Detalii
- Scris de: Russell A. Dewey
După Freud, noua sa metodă de sondare a amintirilor unui pacient fără hipnoză necesita terapii mai lungi decât cea cathartică (ce necesita hipnoză). Pacienţii păstrau o amintire clară a terapiei şi se puteau gândi, departe de doctor, la ce învăţaseră.
- Detalii
- Scris de: Russel A. Dewey
Iniţial, Freud nu a vrut să încerce terapia prin discuţii a lui Breuer pe proprii pacienţi. Întâi de toate, el ştia că Bertha Pappenheim nu fusese vindecată. Soţia lui Freud a vizitat-o pe Bertha cinci ani după ce Breuer i-a oprit tratamentul.
- Detalii
- Scris de: Russel A. Dewey
Concepţia conform căreia în cursul terapiei ar trebui să se investigheze trecutul unei persoane pentru a descoperi cauzele ascunse ale problemelor psihologice prezente datează de peste 120 de ani. Ideea de bază poate fi găsită într-unul dintre primele studii de caz.
- Detalii
- Scris de: Russel A. Dewey
Abordările terapeutice pe care le vom examina vor urma o traiectorie de la vechi la nou. Unele sunt speculative, altele bazate pe cercetare. Unele au ca scop schimbarea comportamentului, altele se concentrează pe explorarea proceselor inconştiente.
- Detalii
- Scris de: Russel A. Dewey
Mulţi studenţi începători cred că psihologia se referă la "modalităţile de realizare a terapiilor". Dar psihologia este mai mult decât atât. Cu toate acestea, este adevărat că mai mult de jumătate dintre psihologi îi ajută pe oameni să facă faţă problemelor personale.
- Detalii
- Scris de: Russel A. Dewey
În capitolul 2 am întâlnit ideea conform căreia creierul uman este modular. Creierul are multe zone specializate, adevăraţi experţi care prelucrează diferite tipuri de informaţii. Dar ce se întâmplă atunci când un modul este subdezvoltat?
- Detalii
- Scris de: Russell A. Dewey
Tulburările de învățare apar în mai multe varietăţi. Dacă putem izola anumite tipuri de deficienţe în prelucrarea informațiilor drept cauze ale unei tulburări, putem folosi terapii bine direcționate pentru a ajuta la dezvoltarea abilităților ce lipseau anterior.
- Detalii
- Scris de: Russell A. Dewey
Tulburarea de învățare cel mai frecvent diagnosticată în instituţiile de învăţământ este dislexia. Dislexia este o tulburare de învățare care implică capacitatea de lectură. De fapt, DSM-IV nu utilizează termenul de dislexie, ci pe cel de "tulburare de citire".
- Detalii
- Scris de: Russell A. Dewey
O tulburare de învățare este o deteriorare selectivă a performanței. O persoană cu o tulburare de învăţare se poate descurca foarte bine în toate ariile școlare cu o singură excepție. În acel domeniu, aceasta pare că nu poate învăţa.
- Detalii
- Scris de: Russell A. Dewey
Uneori un autist este un savant, o persoană cu "aptitudini speciale". Termenul mai vechi şi mai jignitor este cel de "savant idiot". Abilitățile unui savant autist seamănă de multe ori cu o mașină ciudată. Ce poate face un autist savant?
- Detalii
- Scris de: Russell A. Dewey
Autismul afectează anumiţi copii încă din stadiul prenatal. Este mult mai rar decât sindromul Down, dar se bucură de multă de atenție din cauza caracteristicilor sale interesante, devenind mai des diagnosticat în ultimii ani, un fapt controversat în sine.
- Detalii
- Scris de: Russell A. Dewey
Sindromul Down este cea mai comună formă de retard mental. Acesta este cauzat de o problemă genetică care poate fi diagnosticată în timp ce copilul este încă în uter. Care sunt simptomele fizice ale sindromului Down? Citiţi în continuarea articolului.
- Detalii
- Scris de: Russell A. Dewey
La sfârşitul anilor ‘70 şi ‘80 s-a conturat o nouă mişcare: reîntoarcerea persoanelor retardate şi handicapate la mediile sociale normale. În şcoli, acest demers se numeşte incluziune. Un număr mic de copii sunt izolaţi în clase "de educaţie specială".
- Detalii
- Scris de: Russell A. Dewey