Scientia

Scientia terras irradiamus

Forumul Scientia Scientia Q&A Cătălina Curceanu Blog Gabriela Costache Blog Sergiu Vijiala Premiul Nobel Posterele Scientia Canalul YouTube Scientia
Viaţa şi realizările lui Alfred Nobel

Alfred Nobel s-a născut în Stockholm, pe 21 octombrie 1833.  Tatăl său, inginerul şi inventatorul Immanuel Nobel, a proiectat poduri şi clădiri în oraşul său şi a experimentat cu diverse tehnici de explozie a rocilor. Mama sa, Andriette Ahlsel, făcea parte dintr-o familie bogată. Din cauza accidentelor de la locul de muncă, cauzate de pierderea unor barje, Immanuel Nobel şi-a părăsit oraşul şi familia pentru o nouă carieră în Finlanda şi în Rusia.

Comentarii ()

O nouă peptidă pentru tratamentul sclerozei multiple

Cercetători de la Centrul pentru dependenţă şi sănătate mintală (Centre for Addicion and Mental Health (CAMH), Canada) au descoperit un nouă abordare pentru tratamentul sclerozei multiple. Într-un nou studiu au identificat o modificare la nivelul măduvei spinării corelată cu scleroza multiplă necunoscută până acum, cât şi o cale de a afecta această modificare, în sensul reducerii distrugerilor produse la nivelul celulei nervoase care apar în cadrul acestei boli.

Comentarii ()

Cum ne influenţează foamea comportamentul la cumpărături

La cumpăraturiEste posibil ca foamea  să aibă o influenţă directă asupra cantităţii de bunuri cumpărate? Cercetătoarea Alison Jing Xu, care studiază procesul decizional în cadrul Universităţii Minnesota din Minneapolis, după ce şi-a potolit foamea într-un restaurant, s-a întrebat de ce şi-a cumpărat 10 perechi de colanţi cu 30 de minute în urmă, când ar fi avut nevoie doar de două.

Comentarii ()

De ce ni se face pielea de găină?

Asemenea strănutului, zbârlirea pielii („pielea de găină” sau în limbaj medical „cutis anserina”) reprezintă unul dintre răspunsurile automate ale organismului menite să crească şansele de supravieţuire într-un mediu ostil. Cutis anserina reprezintă un fenomen fiziologic moştenit de la strămoşii noştri din regnul animal (în acest context este acceptată teoria conform căreia strămoşii noştri erau primate), util pentru aceştia, dar care nouă nu prea ne mai este de folos.

Comentarii ()

NASA: călătorie spre centrul Pământului cu VolcanoBot!

VulcanoBotNASA – agenţia spaţială americană, a dat naştere unui program de explorare a... vulcanilor; deocamdată este vorba despre vulcani de pe Terra, însă în viitor obiectivul este de a studia şi vulcanii de pe alte planete. Un prim robot, VolcanoBot1, a reuşit cu succes să pătrundă într-un vulcan din Hawaii şi să efectueze studii extrem de interesante.

Comentarii ()

Au vreun rol emoţiile pozitive în sănătatea organismului?

Rezultatele unui studiu recent corelează emoţiile pozitive - în special sentimentul de veneraţie - cu nivelurile mai scăzute ale citokinei inflamatorii. Cercetarea sugerează că trăirile pozitive de încântare în faţa frumuseţii naturii sau uitarea de sine în contemplarea  unei picturi sau în audierea unei simfonii pot ajuta de fapt la protejarea organismului împotriva bolilor de inimă, a artritei, depresiei şi chiar a bolii Alzheimer.

Comentarii ()

Ce provoacă rigiditatea cadaverică (rigor mortis)?

Rigor mortisDupă ce mori, în câteva ore corpul tău îşi pierde elasticitatea, devine rigid. Dar de ce? Ce se întâmplă în interiorul corpului? Ce face ca muşchii corpului să se contracteze atât de tare, că devine extrem de dificil să mai mişti membrele celui decedat?

Comentarii ()

Eroarea disponibilităţii. De ce exemplele nu prea sprijină judecăţi generale

Femeie gândindÎn urmă cu două zile am aflat din mass-media că o femeie din judeţul Suceava s-a vindecat de cancer, deşi era în stadiul terminal. Fireşte, ştirea este prezentată ca un miracol de către presă, iar la uimirea generală contribuie şi chirurgul pacientei, care ne spune că nu a mai întâlnit un asemenea caz în întreaga carieră (ceea ce poate fi adevărat, deşi nu ştim cât ţine legătura cu pacienţii, după operaţie). Dar a mai citit de asemenea cazuri? Presupunem că respectivul chirurg a mai şi citit în domeniul în care practică de la terminarea facultăţii.

Comentarii ()

Cum se elimină grăsimea, atunci când slăbim?

Femeie grasăRăspunsul la această întrebare vă va surprinde. În fapt, conform unui articol recent al British Medical Jounal, puţini profesionişti din domeniul medial, doctori, dieteticieni, ştiu răspunsul corect. Atunci când consumaţi mai multe calorii decât are nevoie organismul, excesul de energie se va stoca sub forma trigliceridelor, în aglomerări de celule de grăsime (adipocite sau celule adipoase).

Comentarii ()

Metal super-hidrofob, pe care apa, efectiv, sare, creat cu ajutorul laserului

Cercetători de la Universitatea din Rochester au reuşit, cu ajutorul laserului, să transforme metalul într-un material super-hidrofob (care respinge apa), fără a mai fi nevoie de pelicule adiţionale de pretecţie. Suprafaţa metalului efectiv respinge apa, făcând particulele de apă să sară. Unde ar putea fi utilizat acest metal?

Comentarii ()

Sunt programele religioase în 12 paşi utile în eliminarea dependenţei?

În 1935, comunitatea Alcoolicii anonimi era formată din doi bărbaţi care luptau cu viciul alcoolului: Bill Wilson şi Bob Smith. Cei doi au creat un program special ce implica 12 paşi pe care o persoană alcoolică trebuia să îi îndeplinească, scopul fiind renunţarea la alcool.

Comentarii ()

Chiar te răcoreşte, vara, o îngheţată ori o bere rece?

Bere recePentru a învinge căldura verii, recurgem la  soluţii adaptate vârstei, sexului ori propriilor obiceiuri: o îngheţată, un suc sau o bere rece etc. Avem impresia că dacă introducem ceva rece în stomac, acesta va calma cumva senzaţia de căldură. Dar ce se întâmplă la nivelul organismului nostru? Ajută acest adaos de "rece"?

Comentarii ()

Cum să creşti nivelul de fier din sânge

VeneFierul este un nutrient care se găseşte în alimentele pe care le ingerăm. Atunci când acesta se combină cu anumite proteine, formează hemoglobina din globulele roşii. Aceste globule roşii sunt importante, întrucât ele transportă oxigenul de la plămâni către restul organismului. Nivelul redus de fier din sânge duce la stări de oboseală. Niveluri foarte reduse pot conduce la afectarea unor organe interne.

Comentarii ()

Ce (mai) spune SETI despre viaţa extraterestră?

Site-ul The Conversation o organizat o sesiune de întrebări şi răspunsuri pe site-ul Reddit.com, cu Seth Shostak, astronom la Institutul SETI (Search for Extra-Terrestrial Intelligence). Acesta a  încercat să explice de ce este atât de importantă căutarea vieţii extraterestre şi de ce este posibil să o descoperim în viitorul apropiat.

Comentarii ()

Ne va duce Orion pe Marte?

Cum ar putea ajunge primii oameni pe planetă Roşie? La bordul capsulei Orion. Cel puţin acesta este planul pus la punct de NASA. Orion înlocuieşte faimoasele Apollo, care au jucat un rol esențial în a permite oamenilor să facă primii paşi pe Lună. Prima misiune Orion, fără echipaj uman la bord, s-a încheiat cu succes la începutul lunii decembrie şi pare foarte promiţătoare. Ne va duce oare Orion pe planeta Marte?

Comentarii ()

Efectele energiei întunecate la nivelul galaxiilor

Energia întunecată este, poate, cel mai mare mister al fizicii moderne. O formă de energie de origine încă necunoscută care duce la expansiunea accelerată a Universului şi care ar putea să ţină galaxiile izolate unele de altele. Un fel de orizont în afara căruia domină energia întunecată şi nu lasă pe nimeni să se instaleze. Această idee ar putea fi verificată studiind alte galaxii. Dacă, într-adevăr, se va observa un efect al energiei întunecate la nivelul galaxiilor, ar fi o descoperire care ar putea revoluţiona fizica actuală.

Comentarii ()

Efectul Mandelbaum - cum ne comportăm în condiţii de vizibilitate redusă

CeaţăAtunci când vizibilitatea este slabă, numărul de accidente creşte pentru că oamenii nu văd în faţa lor, nu? În fapt, efectul Mandelbaum ne indică faptul că uneori accidentele survin pentru în condiţii slabe de vizibilitate oamenii nu se mai uită pentru a observa ce e în faţa lor. Cei mai mulţi şoferi au experimentat vizibilitatea scăzută.

Ce parole folosim pe Internet? Riscuri ce decurg de aici

Trăim înconjuraţi de aparate de tot felul; mare parte dintre acestea au nevoie de o parolă (eng. password) pentru a proteja diverse date şi activităţi. De multe ori, din frica de a nu o uita sau din comoditate, parolele pe care le folosim sunt uşor de ghicit. Această situaţie este însă periculoasă; hoţii de parole, cyber-hoţii, ni le pot fura cu uşurinţă şi le pot folosi împotriva noastră.

Comentarii ()

Apariţia a două specii dintr-o specie, împărţind acelaşi spaţiu

CicadaEste destul de uşor să ne imaginăm modul în care o barieră fizică, precum un râu sau un lanţ muntos, ar putea crea noi specii. În cazul în care două populaţii ale aceleiaşi specii ar fi izolate complet, după o vreme nu ar mai exista reproducere între membrii speciilor diferite. Populaţiile ar continua să evolueze separat, iar diferenţele dintre ele ar deveni atât de mari, încât reproducerea ar deveni imposibilă. Astfel, s-ar forma două specii.

Comentarii ()

Nou tratament pentru bolile de piele

Aproximativ 1 din 100 de americani vor suferi din cauza unor ulcere cronice la nivelul picioarelor pe parcursul vieţii. Cu o populaţie îmbătrânită şi creşterea ratei bolilor legate de ulcere şi alte patologii la nivelul pielii, precum diabet, obezitate şi boli ale inimii, prevalenţa şi costurile unor astfel de răni vor avea tendinţa să crească pe viitor. Ce ar fi de făcut?

17 exoplanete ce ar putea găzdui viaţa

Gliese 581bTerra este singura planetă cu certitudine locuibilă pe care o cunoaştem. Viaţa aşa cum o cunoșteam este probabil să apară şi să evolueze pe o planetă asemănătoare cu a noastră, astfel că vom căuta planete extrasolare cu caracteristici similare. În primul rând o planetă trebuie să se afle în zona locuibilă a sistemului ei stelar. Zona locuibilă este îndeajuns de departe de steaua mamă astfel încât temperatura la suprafaţă să nu fie prea ridicată, dar destul de aproape încât să nu îngheţe – în concluzie, apa să poată exista în stare lichidă, în condiţiile unei presiuni atmosferice normale.

Comentarii ()

Cum să prevenim accidentul vascular cerebral

Atac cerebralAccidentul vascular cerebral (AVC) reprezintă, după fenomenele ischemice cardiace (infarctul de miocard), a doua cauză de deces la nivel mondial. Având în vedere că în peste 76% din cazuri accidentul vascular cerebral este un eveniment primar şi că 10 factori de risc potenţial modificabili explică aproximativ 90% din totalul riscului de producere al unui AVC, se poate înţelege importanţa prevenţiei riscului de producere al unui AVC. Să vedem cum putem preveni acest risc.

Comentarii ()

Cancerul: între cauze cunoscute şi... ghinion

tumorăCancerul este una dintre principalele cauze de deces în societatea actuală. Chiar dacă în ultimii ani au fost obţinute rezultate importante în combaterea acestuia, multe forme de cancer sunt încă incurabile, cu şanse mici de supravieţuire. Care sunt cauzele apariţiei unei tumori? Multe s-au spus şi s-au scris legat de această problemă. Un studiu recent însă a şocat comunitatea ştiinţifică – acest studiu susţine că hazardul are un rol mai important decât orice altă posibilă cauză în apariţia multor forme de cancer.

Comentarii ()

Este bosonul Higgs responsabil de dispariţia antimateriei din Univers?

Boson HiggsÎn Univers antimateria este extrem de rară; acesta este un mister care are nevoie de o explicaţie, ţinând cont de faptul că oamenii de ştiinţă cred că imediat după Big Bang materia şi antimateria au fost generate în cantităţi egale. Unde a dispărut antimateria? Are această dispariţie vreo legătură cu bosonul Higgs, recent descoperit la marele accelerator LHC de la Geneva? Noi măsurători care vor fi efectuate la LHC începând  din acest an  vor studia această interesantă ipoteză.

Comentarii ()

Cum bacteriile din intestine ne afectează pofta de mâncare

MicrobiomŞtim de multă vreme că intestinele sunt responsabile pentru digestia mâncării şi eliminarea resturilor rezultate. Recent am realizat că în fapt intestinele au o mai mare importanţă, funcţionând ca un mini-creier, afectându-ne starea de spirit şi  apetitul. Cercetări recente sugerează că poate juca un rol în pofta pe care o simţim pentru anumite tipuri de alimente.

Comentarii ()

Carnea roşie favorizează apariţia cancerului

Consumul de carne roşie şi carne procesată creşte direct proporţional cu disponibilitatea acestora. În egală măsură cresc şi dovezile care corelează consumul crescut de carne roşie cu incidenţa crescută a cancerului. Consumul de carne de vită şi produse preparate cu carne de vită este într-o continuă creştere, în special în China, ţările subdezvoltate şi în curs de dezvoltare.

Comentarii ()

De ce crede Stephen Hawking că inteligenţa artificiala este o ameninţare pentru omenire?

Stephen HawkingCine nu-l cunoaşte pe Stephen Hawking? El este faimosul fizician care a dezvoltat teoria găurilor negre şi care, suferind de o boală extrem de gravă, este de mulţi ani incapabil să se mişte sau să vorbească independent. Un film foarte apreciat despre viaţa acestuia a apărut anul trecut. Hawking foloseşte din plin tehnologii de vârf care-l ajută să comunice cu restul lumii: tehnologii din ce în ce mai inteligente. Ei bine, tocmai Hawking a tras recent un semnal de alarmă privind pericolul pe care inteligenţa artificială l-ar putea reprezenta pentru omenire.

Pierdere de amoniac la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale

În dimineaţa zilei de astăzi, 14 ianuarie, s-a înregistrat o pierdere de amoniac la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS). Astronauţii aflaţi la bord se află în pericol. După ce şi-au pus măştile pentru a respira, s-au refugiat cu toţii în zona rusească de la bordul ISS şi încearcă să rezolve această situaţie de pericol.

Comentarii ()

Măsurarea tensiunii arteriale de către pacienţi, mai utilă decât vizita la doctor

Un studiu efectuat în Anglia pe adulţi în vârstă a constatat că măsurarea personală a tensiunii arteriale şi schimbarea medicamentelor funcţionează mai bine decât vizitele obişnuite la doctor, în cazul unor pacienţi. Persoanele care se informează singure şi îşi adaptează medicaţia în funcţie de nevoie au un nivel mai bun al tensiunii arteriale după un an decât cele care beneficiază de îngrijirea standard, apelând la doctor.

Comentarii ()

Este corectă asocierea vaccinării împotriva HPV cu apariţia sclerozei multiple?

HPVDeşi anumite studii au sugerat existenţa unei legături între vaccinarea împotrivă virusului papiloma uman (HPV) şi dezvoltarea sclerozei multiple sau a altor boli demielinizante (un grup de tulburări la nivelul sistemului nervos central), monitorizarea fetelor şi femeilor care au beneficiat de acest vaccin în Danemarca şi Suedia nu a descoperit o creştere a riscului de dezvoltare a acestor boli, se arată într-un studiu apărut în 6 ianuarie în Journal of the American Medical Association.

<< Început < Anterior 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Următor > Sfârşit >>