Scientia

Scientia terras irradiamus

TopUB

De ce nu am reuşit să contactăm extratereştrii până acum

Atunci când a fost întrebat dacă există viaţă inteligentă pe alte planete, fizicianul Enrico Fermi a dat un răspuns celebru: ,,Dar unde sunt extratereştrii?". Orice civilizaţie suficient de avansată pentru a realiza călătorii interstelare ar popula întreaga galaxie într-o perioadă de timp relativ scurtă. Totuşi, nu am reuşit să contactăm alte forme de viaţă din Univers. Răspunsul respectiv a devenit cunoscut drept Paradoxul Fermi.

Comentarii ()

Când ştiinţa şi filozofia se întâlnesc într-un univers "reglat fin"

Karl PopperAtunci când oameni de ştiinţă de renume vorbesc în mod serios despre milioane de universuri, vechea întrebare „Suntem singuri?" capătă un sens cu totul nou. Universul nostru aflat în expansiune este inimaginabil de mare şi expansiunea acestuia se pare că este accelerată, iar dacă lucrurile chiar stau astfel atunci există un echilibru foarte delicat în cadrul cosmosului.

Comentarii ()

Misterul discurilor protoplanetare este explicat cu ajutorul magnetismului

Misterul discurilor protoplanetareCercetătorii care utilizează telescopul Spitzer al NASA pentru a studia stelele aflate în curs de dezvoltare au încercat de mult timp să înţeleagă de ce aceste stele emană mai multă lumină infraroşie decât era de aşteptat. Discurile din care se formează planetele şi care înconjoară stelele tinere sunt încălzite de lumina stelelor şi emit lumină infraroşie, dar telescopul Spitzer a detectat un aport suplimentar de lumină infraroşie care provenea de la o sursă necunoscută.

Comentarii ()

Mai probabil ca niciodată: Trebuie să existe particule mai mici decât particula Higgs

bosonul HiggsNimeni nu a văzut încă particule care să fie mai mici decât particula Higgs. Cu toate acestea, unele teorii prezic existenţa lor şi în prezent cele mai importante dintre aceste teorii sunt atent analizate. Rezultatul: existenţa unor particule care nu au fost încă observate este acum mai probabilă ca oricând.

Comentarii ()

De ce colapsul atomilor nu distruge toată materia din Univers?

Gaura neagraAstăzi vom afla de ce electronii nu cad în nucleele atomice şi nu provoacă în acest mod distrugerea întregii materii din Univers. Astăzi voi răspunde la următoarea întrebare: „De ce electronii încărcaţi electric negativ nu se „lipesc" de protonii încărcaţi electric pozitiv din atom atunci când aceştia se află în starea lor de energie minimă?"

Comentarii ()

Există trecut şi viitor? Dacă da, este viitorul determinat şi ce înseamnă asta pentru caracterul aleatoriu al lumii cuantice?

Trecut si viitorÎntrebare: Există trecut şi viitor? Dacă da, este viitorul determinat şi ce înseamnă asta pentru caracterul aleatoriu din lumea cuantică? Răspunsul fizicianului: Asta chiar este o întrebare dificilă, deoarece cuvântul „există" poartă cu el unele „ipoteze care se bazează pe ideea de timp". De exemplu, dacă întrebaţi „Colosul din Rhodos există?" răspunsul corect ar trebui să fie „a existat, dar nu mai există în prezent".

Comentarii ()

Este canibalismul nesănătos sau pur şi simplu îngrozitor?

Cu toţi am citit poveşti despre canibali din vechime, iar din când în când auzim şi ştiri despre canibali moderni. Dar este canibalismul doar o formă de nutriţie care ne îngrozeşte pe noi, modernii, ori sunt şi riscuri legate de sănătatea noastră (căci de a victimelor ce să mai vorbim :)) dacă ne-am înfrupta dintr-un semen?

Comentarii ()

De ce nu se vinde berea în sticle de plastic?

Ca material, plasticul a schimbat efectiv felul în care trăim – este ieftin, poate fi turnat în practic orice formă şi este, în mare parte, uşor de reciclat (atunci când oamenii se deranjează s-o facă). Și atunci de ce mai folosim încă sticle de sticlă şi cutii de aluminiu pentru a depozita berea? Are legătură cu estetica? Gustul? Sau există un alt factor implicat?

Comentarii ()

Cuplurile vechi dobândesc sisteme de memorie interconectate

Deşi poate părea o idee bună să lucrezi împreună cu alţi oameni pentru a-ţi aminti informaţii importante, dovezile sugerează că lucrurile nu stau de obicei aşa. Rememorarea individuală este cea mai eficientă, în timp ce rememorarea socială are unele neajunsuri, întrerupându-ne fluxul memoriei şi inhibând amintiri. Însă aceste dovezi sunt obţinute în mare parte atunci când rogi oamenii să colaboreze cu un străin.

Comentarii ()

Informaţia simplă care ţi-ar putea creşte dramatic rezistenţa musculară

Modul în care majoritatea dintre noi aleg să se comporte este puternic modelat de comportamentul altora (sau, mai exact, de percepţia noastră asupra comportamentului acestora). Psihologii numesc asta influenţa „normelor sociale”, iar puterea ei a fost cercetată intens în contextul comportamentelor „prietenoase cu mediul”, cum ar fi reciclarea, şi al celor legate de sănătate, cum ar fi alcoolismul impulsiv şi frecvenţa practicării exerciţiilor fizice.

Comentarii ()

Efectele razelor cosmice asupra climei

Cum se formează norii? Ce influenţă au razele cosmice asupra acestora? Întrebări care au nevoie de un răspuns dacă vrem să înţelegem cum ar putea evolua clima şi care ar putea să fie efectul activităţii noastre asupra acesteia. Un experiment la CERN, Geneva, CLOUD, studiază influenţa diverşilor factori, inclusiv a fasciculelor de particule, asupra formării norilor.

China: femeie de 24 de ani fără cerebel

O femeie a atins vârsta de 24 de ani fără ca cineva să realizeze că îi lipsea o parte a creierului: cerebelul. Acest caz pune în evidenţă încă o dată cât de adaptabil este creierul. Descoperirea a fost făcută atunci când femeia a ajuns la un spital militar chinez din provincia Shandong, plângându-se de dureri de cap şi greaţă.

Cum se "mişcă" particulele fundamentale? Un nou experiment

Urme de particuleÎn lumea particulelor elementare sunt valabile legile mecanicii cuantice, o teorie oarecum bizară, în cadrul căreia particulele (şi starea acestora) sunt descrise de aşa-numita „funcţie de undă”. Totuşi, pe ce drum merg particulele cuantice? Un experiment ingenios a găsit un răspuns la această întrebare, care ar putea avea aplicaţii extrem de importante chiar şi în chimie.

Comentarii ()

Atrag femeile ce par inabordabile mai mulţi bărbaţi?

Dă-mi voie să fantazez şi să mă gândesc la tine ca fiind o femeie singură. Când spun singură, mă refer la faptul că nu eşti implicată într-o relaţie pe termen lung. Nu, nu vreau să-ţi cer numărul de telefon. Mă gândesc la tine ca fiind o femeie rezervată, mai distantă cu bărbaţii.

Comentarii ()

De ce Luna ne arată mereu aceeaşi faţă?

LunaO zi pe Luna este de aproximativ 29 1/2 zile terestre. Această perioadă de rotaţie coincide cu perioada de revoluţie în jurul Pământului astfel încât de pe Pământ vom vedea doar aproximativ 59% din suprafaţa Lunii. În momentul în care Luna s-a format viteza sa de rotaţie şi orbita ei au fost foarte diferite faţă de cum sunt acestea în prezent.

Comentarii ()

Zece dintre cele mai bizare teorii cu privire la cauza dispariţiei dinozaurilor

DinozauriEste cert că paleontologii sunt de acord asupra faptului că toţi dinozaurii sunt morţi. Dar dincolo de această opinie comună, există numeroase puncte de dezacord între aceştia, în special cu privire la cauza extincţiei acestor reptile gigant. În continuare puteţi afla 10 dintre cele mai neobişnuite teorii care au fost emise în legătură cu acest subiect.

Comentarii ()

Artefacte "inexplicabile". Mit sau adevăr?

Mecanismul din Antikythera. Replica

Astăzi ne vom înarma cu un târnăcop şi o lopată pentru a săpa în interiorul unor straturi vechi de pământ şi pentru a scoate la iveală unele lucruri ce nu ar trebui, de fapt, să existe acolo. De fapt, la o inspecţie mai de aproape, acestea cu siguranţă nu ar trebui să fie acolo.

Comentarii ()

Neutrinii de la Gran Sasso ne arată ce s-a întâmplat cu Soarele în ultimii 100.000 de ani

BorexinoPentru prima dată experimentul BOREXINO, un experiment instalat în laboratorul subteran italian de la Gran Sasso, a reuşit să măsoare neutrinii care iau naştere în inima Soarelui în interacţiuni nucleare între protoni. Aceşti neutrini ne ajută să înţelegem mai bine cum funcţionează steaua de care depinde viaţă noastră. În urma studiului acestor minuscule particule, cercetătorii au ajuns la o concluzie interesantă legată de activitatea Soarelui în ultimii 100.000 de ani.

Comentarii ()

De ce trecutul, prezentul şi viitorul sunt singurele noastre opţiuni?

Trecerea timpuluiÎn acest articol vom încerca să ne dăm seama de ce universul în care trăim nu este o lume bidimensională sau una cu două dimensiuni de timp. Sau, cel puţin, vom încerca să ne dăm seama de ce aceste lumi nu ar putea adăposti forme de viaţă complexe.

Comentarii ()

Un nou model ştiinţific care defineşte inteligenţa extraterestră

Exobiologie. Imagine de Alex Ries.Dacă vreodată vom detecta o civilizaţie extraterestră sau orice fel de viaţă extraterestră, atunci mai mult ca sigur că aceasta va arăta foarte diferit faţă de noi. Formele de viaţă extraterestre vor gândi, de asemenea, probabil, într-un mod care este complet diferit faţă de cel cu care suntem noi obişnuiţi. Iată în continuare cum cred experţii că s-ar putea prezice modul de gândire al unor fiinţe extraterestre.

Comentarii ()

Astronomii au fost martorii dezintegrării misterioase a unui asteroid într-un mod care nu a mai fost observat niciodată

Imagine frontAstronomii au asistat pentru prima dată la dezintegrarea unui asteroid în mai mult de 10 bucăţi. Această descoperire a fost publicată online în data de 6 martie în Astrophysical Journal Letters. Deşi nuclee fragile de cometă au fost observate anterior în timp ce se dezintegrau atunci când se apropiau de Soare, nimic din ce s-a putut vedea anterior în centura de asteroizi nu se poate compara cu acest tip de dezintegrare. Telescopul spaţial Hubble al NASA a reuşit să fotografieze această dezintegrare ciudată.

Comentarii ()

Au existat amazoanele? Sau sunt doar legendă?

Sunt menţionate iar şi iar de către grecii antici atât în istorie, cât şi în mitologie, încă de pe vremea lui Homer, aproximativ în secolul al VIII-lea î.e.n. Erau descrise ca nişte războinice formidabile care îşi tăiau unul dintre sâni pentru a fi nişte săgetătoare mai bune (te-ai putea întreba dacă această diformitate le afecta capacitatea de a ţinti).

15 lucruri pe care toată lumea trebuie să le ştie despre nutriţie

Se vehiculează prea multe absurdităţi legate de nutriţie. Oamenii par să nu se pună de acord în nicio privinţă şi, în încercarea de a înţelege ceva, te poţi simţi copleşit. Cu toate acestea... mâncatul sănătos NU trebuie să fie complicat, atâta timp cât reţii câteva idei. Iată 15 lucruri pe care toată lumea trebuie să le ştie despre nutriţie.

Comentarii ()

Amintirea şi imaginaţia activează aceeaşi regiune cerebrală cheie

Amintirea şi imaginaţia activează aceeaşi regiune cerebrală cheie, însă depind de procese neurale diferite. Amintirea şi imaginaţia par să fie funcţii foarte diferite, una recuperând informaţii adevărate din trecut, cealaltă privind irealul sau explorând viitorul. Și, cu toate acestea, mulţi pacienţi cu leziuni ale hipocampului (o structură de la nivelul lobilor temporali) - şi cu deteriorări ale memoriei rezultante - au probleme în a-şi imagina viitorul.

Cum funcţionează dependenţa

Conceptul de comportament adictiv acoperă mai mult decât dependenţa de droguri. Psihologii îşi dau seama acum că există un tip comun de comportament care explică diverse adicţii ca alcoolismul, jocurile de noroc, supraalimentarea compulsivă, dependenţa de droguri, promiscuitatea sexuală şi multe alte probleme. Toate presupun un comportament repetat care este dăunător în cele din urmă pentru individ, dar plăcut pe termen scurt.

Descoperirile trăsnite care au primit premiul Ig Nobel 2014

În fiecare an 10 premii Ig Nobel sunt acordate cercetătorilor sau personalităţilor care au obţinut rezultate deosebit de... trăznite în diverse domenii, de la fizică la medicină, economie, biologie sau chiar artă. De multe ori aceste descoperiri par (şi chiar sunt) inutile, incredibile sau bizare şi stârnesc râsul. Vă prezentăm în continuare lista „descoperirilor” premiate pentru anul  2014.

8 mituri ridicole despre consumul de carne şi sănătate

Există multe nonsensuri în nutriţie. Unul dintre cele mai rele exemple este propaganda constantă împotriva consumului de carne. În acest articol găsiţi 8 mituri ridicole despre consumul de carne şi sănătate. Putrezeşte carnea în colonul nostru? Duce consumul de carne la boli cardiovasculare? Produce consumul de carne cancer? Ce spun cercetările ştiinţifice despre aceste lucruri?

Comentarii ()

Sucul de fructe este la fel de nesănătos ca o băutură cu zahăr

Sucul de fructe este perceput adesea ca fiind sănătos. E de înţeles, având în vedere că este natural şi are cuvântul “fructe” în el. Cu toate acestea, ceea ce nu realizează mulţi oameni este că sucul de fructe conţine zahăr. De fapt, are tot atât zahăr şi calorii cât o băutură răcoritoare cu zahăr şi uneori chiar mai mult (1). Cantitatea redusă de vitamine şi antioxidanţi din suc nu compensează cantitatea mare de zahăr.

11 dintre cele mai hrănitoare alimente

Există doar o cantitate limitată de alimente pe care o putem mânca într-o zi. Pentru a maximiza cantitatea de substanţe nutritive pe care le obţinem într-o zi, este logic să “cheltuim bugetul caloriilor” cu înţelepciune. Cel mai bun mod de a face acest lucru este de a consuma pur şi simplu alimentele care conţin cea mai mare cantitate şi varietate de nutrienţi.

Comentarii ()

Prima impresie. Cum se formează? Cât de relevantă?

Prima impresieProbabil că ai trecut prin asta - cunoşti o persoană nouă şi în câteva secunde simţi vibraţii pozitive sau negative venind de la ea. Aşa realizezi tu procesul de „thin slicing” (literalmente „feliere subţire”) - deduci informaţii despre o persoană bazându-te pe „indicii”, unele mai evidente decât altele. Psihologii au studiat acest proces în detaliu. De exemplu, au demonstrat că ne dăm seama dacă un străin este demn de încredere în mai puţin de o zecime de secundă.

<< Început < Anterior 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Următor > Sfârşit >>