Scientia

Scientia terras irradiamus

Forumul Scientia Scientia Q&A Cătălina Curceanu Blog Gabriela Costache Blog Sergiu Vijiala Premiul Nobel Posterele Scientia Canalul YouTube Scientia

TopUB

Cum prelucrează animalele informaţia

Psihologii au fost foarte creativi în ultimele decenii. Multe dintre experimentele lor au utilizat tehnici de condiţionare pentru a arăta că animalele au un proces sofisticat de prelucrare a informaţiilor, cu rezultate similare cu ale oamenilor. În ce a constat această creativitate a psihologilor? Care sunt variantele când animalele trebuie să facă lucruri “deştepte”?

Comentarii ()

Dependenţa de alcool, droguri şi tutun

Adicţia de alcool. Sondajele de opinie arată că aproximativ o treime din familiile americane sunt tulburate de abuzul de alcool şi că opt din zece americani sunt de acord cu afirmaţia că abuzul de alcool este o problemă naţională majoră. Un reprezentant important al sondajelor de opinie apreciază că aceasta este o "cifră copleşitoare", întrucât rar se întâmplă ca opt din zece americani să fie de acord asupra unui subiect. O treime dintre respondenţi au admis faptul ca familiile lor au fost direct afectate de problemele legate de consumul de alcool.

Comentarii ()

De la fizică la ecologie

În fiecare vară din ultimii 25 de ani, ecologistul John Harte şi-a petrecut dimineţile pe pajiştile de pe coastele vestice ale Munţilor Stâncoşi. În acest timp, acesta a luat mostre de sol din diverse terenuri încălzite special pentru experimente, în cadrul Laboratorului Biologic din Munţii Stâncoşi. Scopul său a fost acela de a se folosi de datele obţinute pentru a prezice dacă reacţiile ecosistemelor la schimbările climatice vor genera viitoare creşteri de temperatură ale climatului.

Experimente cu bacterii pe Staţia Spaţială Internaţională

Posibila existenţă a vieţii în afara planetei noastre este un subiect fascinant, atât pentru oamenii de ştiinţă, cât şi pentru cei care se ocupă de cu totul altceva decât cu ştiinţa. Căutam semne de viaţă pe planeta Marte, dar şi în alte locuri, cum ar fi planetele îndepărtate, cele din afara sistemului solar, sau pe asteroizii şi cometele care trec prin apropierea noastră.

Conştienţa animalelor. Testul oglinzii

Gallup (1977) este faimos pentru că este de părere că animalele, în special maimuţele mari (cimpanzeii şi gorilele) au o conştienţă asemănătoare celei umane. Într-o cunoscută serie de experimente, el a studiat capacitatea maimuţelor de a-şi recunoaşte imaginea în oglindă. El a presupus că dacă maimuţele îşi recunosc imaginea în oglindă, posedă un fel de conştienţă de sine. Acest lucru poate fi dezbătut, dar cel puţin este o constatare obiectivă.

Sunt animalele conştiente?

Animalele arată frecvent ca şi cum au emoţii, intenţii, planuri şi reacţii… lucruri pe care noi, oamenii, le asociem cu gândirea şi cu conştienţa. Cu toate acestea, aşa cum am văzut anterior în acest capitol, astfel de speculaţii ne pot duce pe un drum greşit. Cât de mult putem citi în comportamentul animal, înainte de a începe să facem greşeli precum psihologii comparativi din anii 1880?

Comentarii ()

Legătură dintre tutun şi infecţiile virale care produc cancerul

Cercetătorii de la John Hopkins au demonstrat o puternică legătură între consumul de tutun sau expunerea la acesta şi infecţia cu papillomavirusul uman de tip 16 (HPV16), virusul transmis pe cale sexuală  responsabil de cancere bucale şi orofaringiene la nivel mondial. Numărul unor astfel de cancere a crescut cu 225% în Statele Unite ale Americii în ultimele două decenii.

Comentarii ()

Energia întunecată se ascunde în spatele unor câmpuri fantomă

Energie intunecataChintesenţa (n.t. substanţă considerată drept al cincilea şi cel mai subtil element material al lumii) şi câmpurile fantomă sunt două ipoteze care au fost formulate pe baza datelor obţinute de la sateliţi precum Planck şi WMAP pentru a explica natura energiei întunecate, printre multe alte teorii care încearcă să dezlege această enigmă a Universului. În prezent, cercetătorii din Barcelona şi Atena sugerează că ambele ipoteze reprezintă doar o închipuire deşartă şi că de fapt vidul cuantic s-ar putea afla în spatele acestei energii care animă Universul nostru.

Comentarii ()

Un nou obiect a fost descoperit la marginea sistemului solar

Planeta piticaScott Sheppard de la Carnegie Institution for Science şi Chadwick Trujillo de la Gemini Observatory au anunţat descoperirea unei planete pitice îndepărtate, denumită 2012 VP113 şi care a fost descoperită dincolo de marginea cunoscută a sistemul solar. Aceasta reprezintă, probabil, unul dintre miile de obiectele îndepărtate despre care se crede că formează regiunea interioară a aşa-numitului Nor al lui Oort.

Comentarii ()

Pe Enceladus s-a descoperit un ocean subteran care ar putea găzdui viaţa

EnceladusMarginea exterioară a Sistemului Solar ar putea fi mult mai ospitalieră pentru găzduirea vieţii decât ne-am imaginat vreodată. Măsurătorile gravitaţionale efectuate de către sonda Cassini au confirmat că Enceladus, un mic satelit al lui Saturn, găzduieşte un ocean subteran în emisfera sa sudică. Astronomii afirmă că acesta ar putea găzdui viaţa.

Berea. O scurtă istorie

BereSe pare că prepararea şi consumul de bere au fost activităţi care au fost parte din experienţa umană încă de la începuturile civilizaţiei. În urmă cu aproximativ 10.000 de ani omenirea a început să se îndepărteze de modul de viaţă al culegătorilor şi vânătorilor nomazi şi a început să se stabilească în anumite locuri pentru a cultiva pământul. Cerealele, un ingredient important în procesul de obţinere a berii, au fost cultivate de către aceste noi societăţi agricole.

Comentarii ()

Calculii urinari şi citratul de potasiu

Există mai multe tipuri de calculi urinari (pietre) care dau naştere unei crize nefretice (criza dureroasă generată de migrarea unui calcul pe traiectul urinar) şi unei litiaze renale (pietre la rinichi). Calculii renali sunt depozite minerale cristaline ce se formează în rinichi. Alături de concentraţia crescută de ioni în urină, scăderea volumului şi pH-ului urinei, precum şi reducerea nivelului substanţelor care inhibă în mod natural formarea calculilor (citrat, magneziu, mucoproteinele Tamm-Horsfall, bikunin) reprezintă factori favorizanţi pentru dezvoltarea urolitiazei.

Comentarii ()

O simplă doză de antidepresiv modifică arhitectura creierului

O simplă doză de antidepresiv este suficientă pentru a produce schimbări dramatice la nivelul arhitecturii funcţionale a creierului uman. Scanări cerebrale realizate pe oameni înainte şi după ce au primit o doză acută dintr-un SSRI comun (inhibitor selectiv al recaptării serotoninei) au scos la iveală modificări în ceea ce priveşte conexiunile de la nivelul creierului într-un interval de trei ore, se arată într-un studiu publicat în Current Biology pe 18 septembrie.

Comentarii ()

De ce nu am reuşit să contactăm extratereştrii până acum

Atunci când a fost întrebat dacă există viaţă inteligentă pe alte planete, fizicianul Enrico Fermi a dat un răspuns celebru: ,,Dar unde sunt extratereştrii?". Orice civilizaţie suficient de avansată pentru a realiza călătorii interstelare ar popula întreaga galaxie într-o perioadă de timp relativ scurtă. Totuşi, nu am reuşit să contactăm alte forme de viaţă din Univers. Răspunsul respectiv a devenit cunoscut drept Paradoxul Fermi.

Comentarii ()

Artefacte "inexplicabile". Mit sau adevăr?

Mecanismul din Antikythera. Replica

Astăzi ne vom înarma cu un târnăcop şi o lopată pentru a săpa în interiorul unor straturi vechi de pământ şi pentru a scoate la iveală unele lucruri ce nu ar trebui, de fapt, să existe acolo. De fapt, la o inspecţie mai de aproape, acestea cu siguranţă nu ar trebui să fie acolo.

Comentarii ()

Elena Serova, cosmonauta ce va sta 6 luni la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale

Elena SerovaElena Serova este prima rusoaică ce a ajuns la bordul staţiei spaţiale internaţionale (ISS) unde va realiza o serie de experimente ştiinţifice şi va efectua operaţiuni de întreţinere a aparaturii de bord. Misiunea Elenei va dura 6 luni; în noiembrie 2014 este prevăzută sosirea la bordul ISS a unui nou echipaj, din care face parte o italiancă.

Comentarii ()

Virusul JC şi leucoencefalopatia multifocală progresivă

Virusul JC sau virusul John Cunningham (JCV) este un tip de polyomavirus uman (cunoscut în trecut sub denumirea de papovavirus), un virus ubicuitar patogen uman care, la prima infecţie, este adesea fără simptom clinic. 85% din populaţia adultă a lumii deţine anticorpi împotriva virusului JC, ceea ce ar putea explica o expunere în trecut sau o infecţie potenţial latentă [1]. Există însă câteva categorii aparte de oameni la care infecţia cu virusul JC poate deveni fatală.

Chinestezia

Ce este chinestezia? Ce înseamnă proprioceptiv? Am examinat cele cinci simţuri descrise de Aristotel: vederea, auzul, mirosul, gustul şi atingerea. Toate cinci sunt direcţionate spre exterior pentru a primi stimulări din lumea exterioară. Alte două simţuri importante, chinestezia şi echilibrul, presupun sensibilitate la evenimentele interne: poziţia şi mişcarea corpului.

Comentarii ()

Parkinsonul ar putea începe în tubul digestiv

Boala Parkinson este puternic asociată cu degenerarea centrului de mişcare al creierului. În ultimul deceniu întrebarea cu privire la locul în care boala porneşte a condus cercetătorii într-o zonă diferită a anatomiei umane. În 2003, neuropatologul german Heiko BRaak a prezentat o teorie potrivit căreia boala ar începe la nivelul tubului digestiv şi s-ar extinde apoi la creier.

Comentarii ()

Exces de antimaterie în spaţiu! Să fie materia întunecată "de vină"?

AMSExperimentul AMS, situat la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale, a măsurat un exces de antimaterie, mai exact pozitroni, provenind din spaţiu. Care să fie cauza acestui exces? Una dintre ipoteze este legată de materia întunecată. Pozitronii ar putea proveni din anihilarea particulelor şi antiparticulelor de materie întunecată. Explicaţia însă ar putea să fie mai simplă, una oarecum banală.

Comentarii ()

Electricitatea controlează magnetismul. Observaţii experimentale cu ajutorul unui laser cu raze X

Electricitate vs magnetismCercetătorii de la ETH Zürich şi de la Paul Scherrer Institute (PSI) au demonstrat cum poate fi modificată rapid structura magnetică din unele materiale noi. Efectul ar putea fi folosit în cadrul unor hard disk-uri performante din viitor.

Cofeina nu împiedică creşterea

Ne amintim cu toţii când aveam 12 ani şi o vedeam pe mama noastră bând a treia ceaşcă de cafea şi dorindu-ne şi noi. Când întrebam dacă putem bea o ceaşcă, răspunsul era întotdeauna acelaşi: “Nu, cofeina împiedică creşterea…”. Ca şi cum să fim înalţi este un element necesar de supravieţuire! Cofeina se pare totuşi că nu împiedică semnificativ creşterea.

Comentarii ()

Unde s-au dus toţi oamenii de Neanderthal?

Timp de peste 150.000 de ani, rudele noastre străvechi, oamenii de Neanderthal (Homo neanderthalensis), au prosperat în întreaga Europă, până când, într-o secundă (geologic vorbind), au dispărut de pe faţa pământului. Mai multe teorii au fost propuse pentru a explica extincţia lor, deşi părerea care câştigă din ce în ce mai mult teren este că factorul principal a fost competiţia cu noi (Homo sapiens). În ciuda dispariţiei lor, moştenirea lor trăieşte şi în ziua de azi – în genomul uman.

Comentarii ()

De ce există aşa mare confuzie în domeniul nutriţiei şi sănătăţii

Dacă e să credeţi tot ce se scrie pe Internet, atunci vedeţi că există o imensă dezbatere despre cât de bune sunt sau nu pentru noi ouăle, cafeaua sau sarea. În realitate experţii sunt de acord asupra dietelor şi problemelor de sănătate, însă publicul larg este confuz. Deci de ce suntem atât de nelămuriţi atunci, când experţii sunt de acord? Să lămurim problema.

Comentarii ()

Poate lumina să orbiteze în jurul unei găuri negre?

Curbura spatiu-timpului Găurile negre exercită cele mai puternice efecte gravitaţionale din întregul Univers. În consecinţă, pot ele oare să devieze lumina atât de mult încât aceasta să orbiteze o gaură neagră? Şi cum ar arăta aceasta dacă am putea supravieţui tentativei de a urmări lumina în această călătorie în jurul unei găuri negre?

Comentarii ()

Vom ajunge să explorăm Universul cu ajutorul "vântului" stelar?

„Vântul” stelelor – presiunea exercitată de fotonii care provin de la stele – va fi folosit în călătorii spaţiale în viitorul apropiat. Ideea nu este nouă, însă construirea unor „pânze” adecvate pentru aceste nave spaţiale nu este deloc uşoară. O nouă invenţie care se inspiră de la arta tradiţională japoneză, origami, ar putea reprezenta o soluţie atât pentru viitoarele călătorii în spaţiul îndepărtat, cât şi pentru realizarea unor sateliţi ecologici.

Comentarii ()

Un filozof lămureşte disputa cu privire la senilitatea lui Einstein

Albert EinsteinCritica lui Albert Einstein asupra teoriei cuantice, cea care a fost considerată un timp îndelungat ca fiind un semn de senilitate, este justificată într-o nouă carte de către profesorul de filozofie Thomas Ryckman de la Stanford University şi de către omul de ştiinţă Arthur Fine de la Universitatea din Washington.

Comentarii ()

Proiectul Titan explorează constituenţii fundamentali ai materiei

Proiectul TitanLumea noastră este formată din particule atât de mici, încât acestea ar putea fi considerate de fapt puncte din spaţiu. Acestea sunt quarcurile, particule relativ recent apărute în cadrul fizicii particulelor, dar a căror existenţă a fost postulată încă de pe la mijlocul anilor '60. Uniţi aceste particule şi veţi obţine protoni şi neutroni. Uniţi-le în continuare pe acestea din urmă şi veţi obţine nucleele atomilor. Mai departe acestea formează Universul nostru.

Teoria autodeterminării. Nevoile de bază

De ce unii oameni sunt plini de viaţă, deschişi, curioşi şi grijulii, iar alţii, epuizaţi, egoişti, iresponsabili sau chiar agresivi faţă de cei apropiaţi? Ce mecanisme reuşesc să scoată ce este mai bun în noi sau, din contră, ce este mai rău? Unul dintre răspunsuri este oferit prin intermediul teoriei autodeterminării. Aceasta afirmă că atât tendinţele spre dezvoltare, cât şi vulnerabilităţile ce conduc la o stare de rău, pot fi explicate în mare parte printr-un singur principiu de bază.

"Imperfecţi, liberi şi fericiţi", de Christophe André

Cum te înţelegi cu tine? Dar cu ceilalţi? Te temi de eşecuri, de respingeri, de ruşinea resimţită atunci când crezi că nu eşti la înălţimea celorlalţi? Toate aceste lucruri au în centru conceptul de stimă de sine, instrumentul suprem al libertăţii şi autonomiei noastre psihologice. Cartea „Imperfecţi, liberi şi fericiţi. Practici ale stimei de sine” este despre tine. Este despre cum eşti tu, cum te arăţi lumii şi ce poţi să devii. Este despre reflecţie, acţiune şi perseverenţă.

<< Început < Anterior 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Următor > Sfârşit >>