Un grup de cercetători americani de la Johnson Space Center (NASA) au publicat un articol în care susţin că au construit un motor imposibil din punct de vedere al fizicii actuale: motorul care nu consumă energie şi care ar putea să ne ducă pe Marte în doar 70 de zile - EmDrive.

Descoperirea recentă, în cea mai adâncă mină de pe Pământ, a unor bacterii care supravieţuiesc datorită radioactivităţii rocilor, a dat naştere unei noi teorii: în spaţiul cosmic ar putea exista forme de viaţă, sub formă de bacterii asemănătoare celor descoperite, care supravieţuiesc în condiţii cu adevărat extreme, fără a avea nevoie de energia care provine de la o stea.

Anul în care o persoană s-a născut - aşadar tulpinile de virus la care a fost expus în copilărie - influenţează în mod major reacţia ulterioară la infecţia cu virusul gripei, cu tulpini din aceeaşi familiei ori din familii diferite.

Termenul "inteligenţă artificială" (IA) a fost folosit prima dată în 1956 în denumirea întâlnirii unui grup de cercetători din Dartmouth, un colegiu Ivy League din SUA. La acea întâlnire de pionierat, participanţii au discutat despre cum computerele vor efectua în curând toate activităţile umane ce necesită inteligenţă, inclusiv să joace şah sau alte jocuri, să compună muzică bună şi să traducă texte dintr-o limbă în alta. Aceşti pionieri erau foarte optimişti, deşi aspiraţiile lor nu erau surprinzătoare.

Materia întunecată reprezintă unul dintre cele mai mari mistere ale fizicii moderne. Aceasta ar putea fi alcătuită din particule nedescoperite până în prezent, „vânate” de mai multe experimente. Au fost însă recent propuse noi strategii care să folosească materiale supraconductoare sau superfluide care ar putea descoperi particule de materie întunecată cu masa mică, invizibile în prezent.

Un grup de cercetători americani, studiind diverse straturi geologice de pe fundalul oceanelor, a ajuns la concluzia că în urmă cu câteva milioane de ani două supernove de tipul II au explodat în apropierea Terrei, având o influenţă importantă asupra atmosferei terestre şi a vieţuitoarelor de pe Pământ, accelerând mutaţiile genetice.

În 1955 un anestezist de la Şcoala Medicală Harvard, dr. Henry Beecher, a publicat un articol de referinţă în Journal of the American Medical Association intitulat "The Powerful Placebo". Acest articol este remarcabil sub trei aspecte: concluziile trase, influenţa extraordinară şi erorile enorme. Beecher a studiat efectul placebo, analizând rezultatele a 15 teste clinice în cadrul cărora era evaluată eficienţa unor tratamente reale (în reducerea durerii, greţei ori anxietăţii pacienţilor) în comparaţie cu un tratament placebo. Beecher a concluzionat că în 35% din cazuri afecţiunea a fost "în mod satisfăcător diminuată de tratamentul placebo", acesta considerând astfel că eficienţa terapeutică este dovedită. De asemenea, Beecher a analizat o serie de studii care au identificat efecte obiective ale tratamentului placebo, cum ar fi producerea de suc gastric şi o creştere a activităţii corticale suprarenale. Pentru că efectul părea să survină într-o varietate de condiţii mai mult sau mai puţin similare, Beecher a tras concluzia că "funcţionează un mecanism fundamental".

La 300 de milioane ani-lumină distanţă de Pământ a fost descoperită o galaxie foarte asemănătoare (ca dimensiuni) cu a noastră, însă alcătuită din 99.99% materie întunecată. Bizara galaxie ar putea să fie doar una dintre multele galaxii care conţin materie întunecată în cantitate mult mai mare decât materia obişnuită. Studiul acestora ne-ar putea ajuta să înţelegem din ce anume este alcătuită această misterioasă formă de materie şi să înţelegem mai bine Universul.

E. coli (reprezentare artist)

La o femeie din SUA a fost descoperită o bacterie extrem de rezistenţă la  antibiotice. Chiar şi cel mai puternic antibiotic nu reuşeşte să distrugă bacteria cu mutaţia mcr-1. Acest caz a stârnit o adevărată alarmă medicală, întrucât, dacă s-ar răspândi, acest gen de bacterii ar putea ucide milioane de persoane în următorii ani.

Constelaţia Hercule

Un semnal captat de astronomii ruşi în 2015 şi care pare să provină din constelaţia Hercule a suscitat multe discuţii în comunitatea ştiinţifică. Este oare vorba despre un semnal lansat de extratereştrii sau, mai banal, o interferenţă a semnalelor terestre? Astronomi din lumea întreagă încearcă să înţeleagă provenienţa acestui bizar semnal electromagnetic.

Un grup de cercetători americani a efectuat un studiu foarte interesant, care arată că gemenii au şanse mai mari de a ajunge la 60 de ani decât restul populaţiei. Care să fie oare cauza? Acest fapt nu este legat de ADN, cum poate am fi tentaţi să credem, ci de obiceiule mai sănătoase, se pare, pe care le au gemenii. Gemenii, dar nu numai ei!

Alcoolul, după ingestie, este distribuit la nivelul întregului organism, afectând aproape toate sistemele acestuia. Că este consumat pe o perioadă scurtă ori într-o manieră regulată / consumul de alcool perturbează aproape fiecare proces neurochimic de la nivel cerebral.

Există oare un simţ al omului care-i permite să detecteze câmpul magnetic? Un grup de cercetători americani care a efectuat studii asupra capacităţii noastre de a percepe câmpuri magnetice într-un laborator subteran susţine că da, acest nou simţ există şi ar putea fi important, chiar dacă încă mecanismul aflat la baza acestei capacităţi nu a fost încă descifrat.

Cercetătorii de la Universitatea din Kyoto susţin că au demonstrat că pisicile înţeleg fizica. Acestea ar avea noţiunea de cauză-efect, care stă la baza ştiinţei. Pentru a ajunge la această concluzie cercetătorii japonezi au studiat pisicuţele în diverse condiţii, normale sau mai puţin obişnuite.

Cel mai sensibil echipament care "vânează" materia întunecată, intitulat LUX (Large Underground Xenon), nu a reuşit să identifice această fantomatică formă de materie. După o perioadă de funcţionare de circa 20 de luni, analiza datelor achiziţionate a arătat că nu au fost descoperite semnale lăsate în detectorul LUX de particule de materie întunecată, cercetătorii reuşind să impună doar limite asupra caracteristicilor acestora.

Faptul că Universul este în expansiune, descoperire care a şocat oamenii de ştiinţă secolul trecut, rămâne încă învăluit în mister. O nouă măsurătoare mai precisă decât cele precedente arată cum expansiunea Universului ar putea să fie mai rapidă decât se credea. Care este însă cauza acestei expansiuni accelerate, încă nu se ştie. Au fost propuse mai multe ipoteze, printre care şi cea conform căreia teoria lui Einstein ar putea să fie incorectă, aplicată la nivelul Universului.

După ce LIGO a observat în septembrie 2015 pentru prima dată undele gravitaționale emise în urmă coliziunii a două găuri negre, creşte interesul pentru măsurarea acestor unde, cu obiectivul de a se studia Universul cu o metodă diferită faţă de cea utilizată până acum, care se baza exclusiv pe măsurarea undelor electromagnetice. În viitor cercetătorii plănuiesc să realizeze o antena gravitațională în spaţiu: eLisa. Pentru a verifica tehnologiile delicate ce vor fi utilizate de către eLisa a fost lansat şi testat cu succes, în spaţiu, un prototip, numit LISA.

Steaua cea mai apropiată de noi, Alfa Centauri, se găseşte la o distanţă de circa 4,37 ani-lumină. O distanţă pe care am parcurge-o, folosind tehnologiile actuale, în zeci de mii de ani. Un nou proiect finanţat de un miliardar rus are ambiţiosul obiectiv de a studia o nouă tehnologie bazată pe folosirea unui laser extrem de intens care ar putea realiza această călătorie în doar 20 de ani.

După ce în februarie 2016 a fost anunţată prima măsurătoare de unde gravitaţionale generate de coliziunea a două găuri negre, în iunie cercetătorii proiectului de cercetare LIGO au anunţat observarea a unor noi unde gravitaţionale, la rândul lor generate de un sistem binar de două găuri negre, care, în final, s-au ciocnit, generând o unică gaură neagră. Este începutul unei noi ere: era astronomiei gravitaţionale. Oamenii de ştiinţa caută să înţeleagă cum s-au format sistemele binare de găuri negre – un adevărat mister deocamdată.

Spectrometru electron-pozitron

Câte tipuri de forţe există în Univers? Cunoaştem patru: forţa electromagnetică, forţa nucleară tare,  forţa nucleară slabă şi forţa atracţiei gravitaţionale. În cadrul unui experiment efectuat recent într-un  laborator din Ungaria se pare că a fost însă descoperită  o nouă particulă, cu masa cam de 30 de ori mai mare decât cea a electronului. Această particulă ar putea fi legată de existenţa unei noi forţe în Univers – a cincea forţă! Mulţi cercetători sunt însă sceptici şi aşteaptă noi rezultate care să confirme descoperirea cercetătorilor maghiari.

Un grup de cercetători canadieni a demonstrat că lipsa unui somn odihnitor are efecte negative asupra memoriei. Şoriceii de laborator nu îşi aminteau ceea ce învăţaseră cu o zi înainte dacă nu reuşeau să se odihnească bine. Este deci probabil ca şi în cazul nostru faza de somn numită REM, ceea în care mişcăm rapid ochii, să fie extrem de importantă pentru generarea şi consolidarea amintirilor şi a memoriei.

Universuri paralele (concepţie artist)

Există Universuri paralele? Deocamdată nu avem dovezi, însă în cadrul mai multor proiecte de cercetare care folosesc metode diferite se încearcă a se descoperi urme ale posibilelor Universuri paralele. Un proiect de cercetare care foloseşte neutronii emişi  de un reactor nuclear de la Grenoble a reuşit să pună o limită  inferioară cu privire la distanţa la care s-ar putea afla un univers paralel.

Posibila existenţă a formelor de viaţă extraterestre este unul dintre cele mai fascinante subiecte, atât în ştiinţa, cât şi pentru publicul larg. Există alte forme de viaţă în Univers? Dar în galaxia noastră? În prezent nu avem dovezi privind existenţa extratereştrilor; totuşi, descoperirea recentă a trei planete într-o regiune favorabilă vieţii în jurul unei stele de tip pitică roşie este extrem de importantă, ţinând cont de faptul că acest gen de stele este destul de răspândit în galaxia noastră.

De cele mai multe ori pentru a scăpa de dureri utilizăm diverse medicamente – aşa-numitele „pain-killers”. Se pare însă că există o soluţie mult mai plăcută şi mai eficientă pentru a „îmblânzi” durerea: să ne facem cât mai mulţi prieteni! Un studiu recent demonstrează cum oamenii care au mulţi prieteni sunt mai rezistenţi la durere decât cei singuratici.