Click dreapta pe imagine - Open image in new Tab (pt. o rezoluție superioară)

În cadrul unor proiecte științifice care au loc în laboratoare subterane, precum cel de la Gran Sasso, Italia, se caută posibile semnale prevăzute de diverse modele ale gravitației cuantice. Aceste modele prevăd o violare a principiului de excluziune al lui Pauli. Un experiment recent, VIP-2 Lead, efectuat la Gran Sasso, a reușit să stabilească limite extrem de puternice în verificarea unei întregi clase de modele.

Ce este principiul de excluziune al lui Pauli (PEP)?

La ora de chimie învățăm cum se umplu orbitalii atomilor cu electroni, începând cu doi electroni pe nivelul 1s. Cei doi electroni au spin opus. Modul în care electronii se „așează” în orbitali este dat de așa-numitul principiu de excluziune al lui Pauli (PEP), cel care spune că într-un sistem, de exemplu atomul, nu pot există doi electroni cu toate numerele cuantice identice.

Citește amplul nostru articol: Cum sunt distribuiți electronii în cadrul unui atom?

Acest principiu a fost ulterior demonstrat de Pauli (care a primit premiul Nobel pentru această descoperire), dar și de alți cercetători, în cadrul așa-numitei teoreme spin-statistică, cea care leagă simetria funcției de undă a unui sistem cuantic de spinul particulelor care-l alcătuiesc, atunci când este vorba despre particule identice, precum electronii.

Particulele cu spin semi-întreg (cum sunt electronii) au o funcție de undă anti-simetrică, în timp ce particulele cu spin întreg (precum fotonii) o funcție de undă simetrică.

Acest principiu este extrem de important și îl întâlnim în fizică, chimie, biologie, dar și astrofizică, de exemplu în stelele de neutroni (neutronii fiind fermioni) sau electronică. Recent însă, atât din punct de vedere teoretic, cât și experimental, se investighează o posibilă violare a acestui principiu, care ar putea avea loc în anumite modele ale  gravitației cuantice.

Teoria gravitației cuantice și violarea PEP

PEP ar putea să nu fie valabil 100% dacă (cel puțin) una dintre ipotezele care stau la baza teoremei spin-statistică nu ar fi valabilă; ar putea exista sisteme unde acest principiu este încălcat. Efectele ar fi însă extrem de mici, altfel lumea, așa cum o știm, nefiind posibilă.

În cadrul teoriei gravitației cuantice – care încearcă să unească mecanică cuantică cu relativitatea generală, adică cu geometria spațiului și a timpului – ar putea exista condiții pentru violarea PEP. Nu avem încă o teorie a gravitației cuantice demonstrată experimental; există însă mai multe propuneri: de la teoria corzilor (string theory) la teoria gravitației cuantice cu bucle (quantum loop).

În anumite modele ale acestor teorii, geometria spațiului și a timpului poate fi necomutativă (adică schimbând două puncte între ele din spațiu-timp nu obținem același lucru). În aceste condiții se poate demonstra că are loc o încălcare a principiului excluziunii al lui Pauli cu o probabilitate care depinde de energie – dependența fiind în funcție de modelul folosit. Teste experimentale ale valabilității principiului lui Pauli pot deci reprezenta teste ale modelelor de gravitație cuantică.

Experimentul VIP-2 Lead de la Gran Sasso

Un nou studiu al cărui rezultat a fost recent pubicat în revista Universe (Universe 2023, 9(7), 321), având că autor-coordonator pe autoarea acestui  articol, prezintă rezultatele experimentui VIP-2 Lead efectuat la laboratorul subteran de la Gran Sasso în Italia, cu proiecte finanțate de INFN, Centro Ricerche Enrico Fermi, Foundational Questions Institute (FQXi) și John Templeton Foundation, cu suportul LNGS-INFN,  unde s-a studiat o posibilă violare a PEP în tranziții atomice în plumb.

Practic s-au căutat tranziții atomice pe nivelul fundamental în plumb (un plumb extrem de pur), interzise de PEP, cu detectoare de germaniu. Cu alte cuvinte, tranziții ale electronilor pe nivelul fundamental 1s care conține deja doi electroni; ar fi, în acest caz, un al treilea electron pe 1s – o evidentă violare a PEP.

Experimentul nu a descoperit aceste tranziții, punând limite asupra probabilității de violare a PEP care au fost transformate în limite puternice ale modelelor de gravitație cuantică studiate (în special modele de tip „triply special relativity”, propuse de Kowalski-Glikman și Smolin), în anumite modele ajungându-se la scara Planck  și chiar depășind-o (scară Planck este energia la care fizică actuală nu mai este valabilă – și se așteaptă să se măsoare efecte puternice ale unei noi teorii – cea a gravitației cuantice).

Noi măsurători în viitor

Planurile actuale sunt de a efectua experimente și măsurători și mai performante. Se va ajunge să se pună noi limite pentru modelele gravitației cuantice sau, dimpotrivă, să se descopere violări ale unui principiu extrem de important – cel al lui Pauli. Ar reprezenta evident o revoluție în toată știință și ar putea reprezenta o demonstrație indirectă a teoriei gravitației cuantice.