Sonda GaiaSistemul nostru solar este situat la marginea Căii Lactee. O poziţie foarte bună, însă care nu ne permite să vedem foarte bine restul galaxiei noastre. Astfel, noi nu am putut studia multe aspecte fundamentale ale Căii Lactee, cum ar fi numărul său de braţe (două sau patru).

De asemenea, ar fi mai de aflat mărimea, viteza ei sau posibilitatea de a ne ciocni într-o zi cu galaxia vecină, Adromeda.

Cu toate acestea, proiectul Gaia presupune trecerea pe hartă a întregii Căi Lactee în cinci ani, pentru a da un răspuns întrebărilor noastre fundamentale despre structura şi evoluţia sa. „Va fi incredibil,” spune astronomul Barry F. Madore de la Observatoarele Carnegie din Pasadena, California. „Va schimba totul.”

Proiectată de Agenţia Spaţială Europeană (ESA) şi fiind în prezent construită de către EADS Astrium SAS, sonda spaţială Gaia, în valoare de 700 milioane €,  este doar al doilea satelit de acest tip, permiţând ca astrometria să fie pusă în aplicare pe orbita Pământului. Astrometria a fost practicată de multe secole, dar acurateţea telescoapelor aflate pe Pământ este limitată de turbulenţa atmosferică. Până în acest moment, noi cunoaştem distanţa până la mai puţin de 1000 de stele cu o precizie de 1%. Cu ajutorul Gaia, savanţii estimează că vor putea măsura mai mult de 10 milioane de stele cu aceeaşi acurateţe. Omul de ştiinţă de la NASA, Timo Prusti, crede că va fi un moment extrem de important pentru astronomie.

Sonda Gaia va fi lansată la sfârşitul acestui an din Kourou, Guyana Franceză, şi va intra pe orbită la Lagrange 2 (L2), la 1.5 milioane km distanţă de Pământ, poziţionată cu partea din faţă în direcţia opusă Soarelui. Această poziţie garantează faptul că observaţiile nu vor fi perturbate de Soare, Pământ sau de Lună şi va permite, de asemenea, expunerea continuă a panoului solar al sondei la sursa de lumină.

Proiectul Gaia presupune procesarea a aproximativ 8.000 de poziţii de stele pe secundă de-a lungul misiunii sale de cinci ani. Per total, vor fi puse pe hartă poziţiile şi vitezele a mai mult de un miliard de stele. În acest mod va fi creată o hartă tridimensională exactă ce va conţine mai mult de o mie de milioane de stele, în momentul în care va fi terminată. În plus, în timp ce sonda spaţială va cartografia poziţiile stelelor, va studia, de asemenea, şi compoziţia fiecărei stele observate, aducând un volum mare de date care va urma să fie utilizat de astronomi.

Sonda spaţială Gaia are o lăţime de 11 metri, o greutate de 2030 kg şi foloseşte un model de 2 module cu propulsie, avionică şi dispozitive de comunicare stocate în modulul de lucru în timp ce perechea de telescoape optice se află în platforma ştiinţifică sub un „cort termal”. Fiecare telescop va focaliza lumina care intră într-o reţea partajată de CCD-uri 106 de 4500 x 1966 pixeli. Această reţea este împărţită în trei zone, fiecare din acestea fiind asociate cu cele trei obiective principale ale proiectului: aflarea poziţiei unei stele, a compoziţiei chimice, şi a vitezei sale.

Aceste telescoape oferă date cu o precizie de neegalat, având magnitudinea 20 (adică de 4,000 de ori mai fină decât cea ce poţi vedea cu ochiul liber). Acest lucru le va permite oamenilor de ştiinţă să distingă numeroasele pitice maro, supernovele aflate la mare distanţă, precum şi alte fenomene cereşti foarte slabe în strălucire. La magnitudinea 15, sonda va evalua stelele cu o acurateţe de 24 microasrcsecunde – ceea ce este echivalent cu a privi lăţimea părului uman de la o distanţă de 1000 km sau a măsura de pe Pământ lăţimea unghiilor unui om aflat pe Lună. Precizia este atât de mare, încât galaxiile apropiate vor fi analizate cu o precizie de 0.001%, iar acele galaxii aflate până la 30,000 de ani-lumină distanţă vor fi studiate cu o acurateţe de 20%.

Toate datele strânse de reţea vor fi transmise celor mai sensibile staţii ESA de pe Pământ (Cebreros, Spania şi New Norcia, Australia) pe parcursul a opt ore în fiecare zi cu viteza surprinzător de mare, de 5 Mbit/s. La această rată, va trece foarte puţin timp până când secretele Căii Lactee ne vor fi dezvăluite în întregime.

Traducere după gaia-spacecraft-will-reveal-the-true-nature-of-our-galaxy de Andreea Dogaru