Planetă distrusă de propriul soareAstronomii au confirmat, folosind telescopul spaţial Kepler, descoperirea unei planete, cu o mişcare de revoluţie scurtă, asemenea lui Mercur, care a intrat în ultimul stadiu al vieţii sale. Această planetă este practic distrusă de soarele în jurul căruia orbitează.

Acest obiect s-a apropiat atât de mult de steaua în jurul căreia orbitează încât are nevoie doar 15,7 ore pentru a o înconjura. Temperatura planetei a crescut până la 4400 K. Rezultatul fiind o coadă, asemeni unei comete ce ţâşneşte din planetă, luând odată cu ea o cantitate semnificativă din suprafaţa planetei.

Space.com declară că aceasta este a doua echipă ce s-a interesat de planetă – constatările echipei vor apărea în revista Astronomy & Astrophysics. Fenomenul iniţial a fost descoperit de astronomi la începutul lunii mai, iar acum în urma studiului celei de-a doua echipe se pare că rezultatele au fost confirmate.

Planeta de mărimea lui Mercur se află la o distanţă de aproximativ 1.500 de ani-lumină şi este practic ruptă în bucăţi de către soarele ei. Echipa de astronomi, condusă de K. Tran şi Saul Rappaport speculează că urma de resturi este alcătuită din particule macrocosmice, care au atins viteza de evadare şi au o ieşire rapidă din suprafaţa şi atmosfera planetei. Aceste particule pot fi orice, de la piroxeni de dimensiuni micrometrice până la praf de oxid de aluminiu.

Potrivit astronomilor ceea ce se întâmplă cu suprafeţei planetei este o imagine apocaliptică.

Ea are o atmosferă de tipul high-Z, plină cu praf - ce părăseşte, în grabă, suprafaţa planetei, ca rezultat al condensării norilor şi a vulcanismului violent. Aceste gaze şi particule părăsesc planeta datorită vântului termal de tip Parker, care trage particulele de praf cu el. Forţa exercitată asupra acestei planete trebuie să fie uluitoare.

Astronomii prezic, conform ratei de evaporare, că în aproximativ 200 de milioane de ani planeta nu va mai exista.

Este, de asemenea, demn de remarcat că acest fenomen se poate întâmpla doar în cazul planetelor de mărimea lui Mercur. Planetele mai mari ar avea o forţă gravitaţională prea puternică pentru a mai permite ieşiri de materie de genul acesta. De asemenea, se consideră că şi atmosfera "Jupiterilor" fierbinţi poate fi expulzată în spaţiu.

Traducere după mercury+like-planet-is-getting-ripped-to-shreds-by-its-sun de Daniel Cosovanu