de la arta la radiatia de fondÎn ultima parte a documentarului intitulat "Istoria Universului" facem o rapidă trecere în revistă a primelor manifestări artistice ale omului, a primelor civilizaţii apărute pe Terra şi a câtorva descoperiri şi personalităţi care au marcat ştiinţa ultimilor 150 de ani.

Istoria Universului (VI)

ARTA. PRIMELE MANIFESTĂRI ARTISTICE

În urmă cu 35000 de ani, strămoşii noştri deja creau obiecte de artă şi alte obiecte de tezaur. Ciopliturile în piatră de la acea vreme sunt adesea de o mare fineţe şi realizate cu deosebită pricepere. Desenele realizate pe pereţii peşterilor, dar şi obiectele cioplite erau uneori simbolice, iar alteori înfăţişau personaje reale sau animale. Picturile zugrăveau adesea prada pe care oamenii acelor vremuri o vânau, în unele cazuri animale periculoase precum leii sau rinocerii lânoşi. Alte desene reprezentau chiar şi creaturi magice ori imaginare.

AMERICA

Până în urmă cu 25000 de ani, strămoşii noştri au călătorit spre nord, dinspre Asia de sud-est şi spre est dinspre stepele siberiene. Valurile migratoare au convers spre strâmtoarea Bering care uneşte Asia de America de Nord. Până de curând arheologii credeau că oamenii au ajuns pe continentul nord-american acum aproximativ 15000 de ani, dar dovezi de dată recentă plasează momentul traversării îngustei strâmtori către America de Nord în urmă cu 20000-25000 de ani. Straturile de gheaţă care avansau dinspre nord au acoperit câmpiile din centrul continentului nord-american şi au forţat populaţiile migratoare să se deplaseze către sud pe coasta de vest a Americii de Nord, înspre continentul sud-american. Pe măsură ce gheţurile s-au retras, populaţiile s-au răspândit din nou către nord. Există dovezi care atestă existenţa unei aşezări umane într-un adăpost din piatră situat pe râul Ohio din statul Pennsylvania, așezare umană care a fost populată cu mai bine de 16000 de ani în urmă.

ZORII CIVILIZAŢIEI

Până cu 8000 de ani în urmă, oamenii deja stăpâneau cunoştinţe despre creşterea vitelor, agricultură, metalurgie şi alte îndeletniciri. S-au născut şi au prosperat civilizaţii pe tot cuprinsul planetei, în locuri precum: Babilonul, Persia, Egiptul, Grecia, America, India, Sumerul şi China. Procesul de creştere şi descreştere a acestor civilizaţii şi etapele care preced apariţia civilizaţiei noastre sunt deja chestiuni care ţin de istorie.

PRIMA SUPERNOVĂ OBSERVATĂ ÎN ISTORIA UMANITĂŢII

În urmă cu 1000 de ani astronomii chinezi au observat pentru prima dată o în istoria modernă o supernovă. Rămăşiţele acelei colosale explozii sunt vizibile astăzi sub forma nebuloasei Crabului.

TABELUL PERIODIC AL ELEMENTELOR

În urmă cu aproximativ 130 de ani, Dimitri Mendeleev a aranjat elementele chimice care iau naştere în inima stelelor în cadrul a ceea ce noi numim în prezent tabelul periodic al elementelor.

ATOMII, NUCLEONII ŞI QUARCURILE

În urmă cu aproximativ un secol, J.J. Thompson descoperea electronul, Ernest Rutherford descoperea nucleul atomic, iar Niels Bohr punea bazele primei descrieri detaliate a atomului. În urmă cu aproximativ 80 de ani, fizicienii ajungeau la concluzia că în interiorul nucleului atomic existau nişte particule numite protoni, iar în urmă cu aproximativ 70 de ani James Chadwick descoperea neutronul. În urmă cu aproximativ 30 de ani, Murray Gell-Mann teoretiza existenţa quarcurilor. Existenţa ultimului văr al quarcurilor prezis de teoria sa a fost confirmată experimental în anul 1995.

INFLAŢIA UNIVERSULUI

Arno Penzias şi Robert Wilson descopereau în 1965 radiaţia cosmică de fond, iar pe parcursul anilor '90 ai secolului trecut o serie de experimente au detectat existenţa unor unde în structura termică a acestei radiaţii de fond (anizotropia radiaţiei cosmice de fond), confirmându-se astfel ipoteza inflaţionistă.

BIG BANG

Universul a luat naştere în urma unei explozii enorme acum aproximativ 13.7 miliarde de ani. Înainte de acea explozie nu exista nici timp, nici spaţiu, nici energie, nici materie...

Sfârşit

____________
Notă: articolul de mai sus este adaptarea
textului folosit în film.
Traducerea şi adaptarea: Scientia.ro.
Credit: www.cassiopeiaproject.com