AsiaticiSă trecem peste capitolul Africa. Este locul unde umanitatea a luat naştere, unde am făcut primii paşi și unde ni s-au dezvoltat creierele. Dar cei sunt interesaţi de cele mai interesante aspecte privind originea speciei noastre ar trebui să-şi întoarcă privirea spre Asia.

Ghid 2013: evoluţia bolilor mintale

Care ar putea fi motivul? Se pare că unele capitole timpurii ale istoriei umane, precum şi unele bucăţi semnificative ale capitolelor mai târzii, de asemenea, au avut loc sub cerul Asiei.

Pentru început, fosilele cu o vechime de 37 de milioane de ani din Birmania (Myanmar) sunt cea mai bună dovadă descoperită până acum că ramura noastră din copacul primatelor a originat mai degrabă în Asia decât în Africa.

Cu mult timp după acest moment, după apariţia primilor oameni din Africa, unii din verii noştri îndepărtaţi s-au mutat în Asia, doar pentru a muri mai târziu. În 2012 antropologii au descris pentru prima dată nişte fosile umane care nu semănau cu nimic altceva descoperit până atunci – hominizi antici, numiţi oamenii din Peştera Red Deer, care au trăit în ceea ce este astăzi China, cu 15,000 de ani în urmă, apoi au dispărut fără urmă.

Implicaţia acestui fapt este că mai mulţi veri pierduţi cu mult timp în urmă aşteaptă să fie descoperiţi în fosilele aparţinând Asiei de Sud-Est. Noi ştim puţine lucruri despre enigmatica specie Denisovan, de exemplu. ADN-ul lor a fost descoperit pentru prima dată în fragmentele fosile cu o vechime de 50,000 de ani găsite într-o peşteră din Siberia în 2010, iar urme ale acelui ADN pot fi observate la indonezienii moderni. Acest fapt nu arată doar că membrii speciei Denisovan s-au încrucişat cu specia noastră, el sugerează şi faptul că ei au ocupat un teritoriu foarte larg care cuprindea atât Asia de Sud-Est, cât şi Siberia.

Şi totuşi, unica dovadă pe care o avem asupra existenţei lor este un os al degetului şi un dinte. Pentru prea mult timp au rămas vastele câmpii şi păduri ale Asiei neatinse de mistriile şi periile paleoantropologilor. Echipele de paleoantropologi de-abia aşteaptă să exploreze rocile Asiei. Membrii speciei Denisovan – şi, cu puţin noroc, şi alţi strămoşi, de asemenea – nu vor mai rămâne fără de chip pentru mult timp.

Ghid 2013: Să-i spunem adio mouse-ului

Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului smart-guide-2013, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere: Alexandru Huţupanu