Fizica in 60 de secunde. Laserul cu raze XLaserul cu raze X va reprezenta următoarea generaţie de sursă de lumină. Are capacitatea de a emite fascicule foarte intense de radiaţii X în "rafale" foarte scurte care sunt de zece miliarde de ori mai strălucitoare decât cele generate de orice altă sursă de lumină.

Laserele cu raze X vor fi utilizate în domenii ale ştiinţei plecând de la designul de materiale noi, continuând cu cercetările din astrofizică şi ajungând la dezvoltarea de noi medicamente (datorită faptului că oamenii de ştiinţă le folosesc pentru a descoperi structuri moleculare nemaiîntâlnite până acum).

Laserele cu raze X sunt acţionate cu ajutorul fasciculelor de electroni de mare energie şi mare intensitate, precum cele produse în acceleratoare liniare. Pendulând între şiruri de magneţi permanenţi (în engleză dispozitivul poartă numele de undulator - vezi figura de mai jos), fasciculele de electroni emit "rafale" coerente de raze X. Lasere cu raze X din prima generaţie sunt în construcţie în prezent (septembrie 2006) în Germania (la laboratorul DESY), în Japonia (la laboratorul Spring-8) şi în SUA (la Stanford Linear Accelerator Center).

Generare fascicul raze X
Principiul de generare a pulsurilor coerente de raze X.
Credit: http://www-xfel.spring8.or.jp/

Aplicaţiile laserelor cu raze X includ: realizarea de filme ale reacţiilor chimice care decurg mai repede decât putem observa prin orice alte metode; determinarea structurii unei molecule sau a unui grup mic de molecule care nu ar putea fi examinate cu surse mai puţin intense de lumină sau crearea şi studierea de noi stări ale materiei, numite plasme calde şi dense, similare celor ce ar putea exista în interiorul stelelor sau altor obiecte astronomice.

Textul de mai sus reprezintă traducerea, cu acordul editorului, a articolului X-Ray Lasers (SymmetryMagazine), de Herman Winick.
Traducător: Raluca Pintea.