dinozaurPartea a 4-a a seriei dedicate istoriei Universului şi evoluţiei vieţii şi civilizaţiei pe Terra prezintă perioadele triasicului şi jurasicului. Aflaţi despre apariţia amfibienilor, reptilelor, a unor specii de dinozauri  (printre care cel mai important loc îl ocupă sauropodele) şi  a precursorilor mamiferelor (video inclus).

Istoria Universului (III)

AMFIBIENII

Dacă primele vieţuitoare care au ocupat uscatul au fost nevertebratele, altele le-au urmat îndeaproape, populând şi alte habitate aflate în preajma uscatului. Peştii au pătruns în lagunele înăbuşite de ierburi. Folosindu-se de înotătoare similare membrelor, aceştia şi-au croit drum printre buruieni pentru a-şi urmări prada. Aripioarele lor au evoluat spre forme din ce în ce mai asemănătoare picioarelor, astfel că vertebratele se aflau în faţa unui progres evolutiv major.

Primii amfibieni au apărut din mijlocul mlaştinilor în urmă cu aproximativ 370 de milioane de ani. Pielea lor moale şi umedă absorbea oxigenul, iar plămânii primitivi le permiteau să respire. Deşi efortul deplasării pe sol presupunea un consum mare de energie, uscatul deja clocotea de viaţă, astfel că primele insecte ne-zburătoare au reprezentat o pradă uşoară. Mulţi amfibieni au evoluat pe uscat deoarece hrana era disponibilă din belşug, numai că erau obligaţi să-şi limiteze arealul la zonele umede din cauza pielii lor delicate.

REPTILELE

Reptilele au evoluat din amfibieni. Fiind dotate cu piele mai dură şi impermeabilă, au putut să populeze noi habitate. Reptilele au deschis şi alte drumuri, fiind primele vieţuitoare care au făcut ouă cu coajă tare. Astfel că se puteau înmulţi şi în zonele aride. În interiorul ouălor puii-embrion se dezvoltă într-un ocean în miniatură. Reptilele se găseau în pragul dominaţiei globale a planetei, numai că mai exista un impediment care le ţinea pe loc. Din cauza pielii dure, ermetice şi impermeabile, respiraţia devenise o problemă. Şopârlele respirau prin dilatarea pieptului, dar din cauza modului de deplasare deseori se vedeau nevoite să-şi ţină respiraţia. Mersul lor clătinat, moştenit de la peşti străvechi, le forţa la o mişcare de îndoire a pieptului în timpul mersului. Astfel că plămânii nu se puteau dilata pentru a inspira aerul, iar şopârlele ajungeau repede la sufocare.

Rudele străvechi ale crocodililor au găsit totuşi o soluţie. Ridicându-se pe membre, aceste reptile au început să adopte o ţinută de mers  diferită, mai depărtată de sol, putând astfel respira mai uşor.

POSTOSUCHUS

Postosuchus, însemnând "crocodilul din post", a trăit în ceea ce astăzi este America de Nord, într-o perioadă cuprinsă între mijlocul şi finele triasicului, prima perioadă a erei mezozoice (228-202 milioane de ani în urmă). Este înrudit cu crocodilul, provenind din aceeaşi linie de descendenţă ca şi dinozaurii. Numele său provine de la Post Quarry, Texas, unde au fost descoperite multe fosile ale acestei clase de vieţuitoare. A fost unul dintre prădătorii de top ai triasicului, mai mare decât dinozaurii prădători de mici dimensiuni din acea perioadă.

DINOZAURII

În urmă cu 230 de milioane de ani exista un singur continent gigant pe care îl numim acum Pangeea. Uscatul era un mediu sălbatic acoperit în cea mai mare parte de deşerturi. Familiile de reptile străvechi care au făcut faţă tuturor provocărilor apărute timp de mai bine de o sută de milioane de ani, trebuiau să se confrunte acum cu ceva complet nou. Este vorba de o familie de reptile menită să schimbe cursul vieţii pe planetă pentru următoarele 160 de milioane de ani. Este vorba despre primii dinozauri.

SAUROPODELE

Sauropodele sunt un subordin de reptile dinozauriene fosile, amfibii și erbivore. Este greu de crezut că aceşti giganţi cu patru membre sunt înrudiţi cu verii lor de talie mai mică. Dar, fiind vorba de nişte dinozauri erbivori, dimensiunile lor reprezintă cheia succesului. Cântărind 4 tone, sunt pur şi simplu prea mari pentru a fi puşi în pericol. Acestea vor fi dimensiunile standard în viitor, iar descendenţii lor vor fi chiar mai impozanţi.

PRECURSORUL MAMIFERELOR

Tot atunci a trăit şi unul dintre cele mai interesante animale din acea perioadă. Este o verigă de legătură între reptile şi mamifere. Când fuge, coloana sa vertebrală se mişcă pe orizontală dintr-o parte în alta, ca în cazul reptilelor, dar are corpul acoperit cu păr şi trăieşte în vizuini, asemenea mamiferelor. În interiorul vizuinii, perechea sa doarme pe un pat de licheni. Legătura între mascul şi femelă este puternică, cei doi formând o pereche pe viaţă. Asemenea tuturor reptilelor de uscat, depun ouă. Numai că după ce puii ies din găoace, aceştia sunt întreţinuţi atent de părinţi, petrecându-şi primele luni de viaţă hrănindu-se cu lapte produs de glande speciale situate în zona stomacului mamei.

JURASICUL

Jurasicul este o perioadă geologică care se întinde cu aproximaţie de acum 200 de milioane de ani până în urmă cu 145 de milioane de ani, de la sfârşitul triasicului până la începutul cretacicului. Reprezintă perioada de mijloc a erei mezozoice, cunoscută şi drept "epoca reptilelor". În mări trăiesc coloşi precum Ichtyosaurus şi Plesiosaurus, care atingeau lungimi de 10 metri, iar dacă vorbim despre vieţuitoarele care populau uscatul, trebuie spus că jurasicul a fost epoca de aur a erbivorelor de mari dimensiuni cunoscute drept sauropode şi prezentate anterior. Printre acestea erau Diplodocus şi Brachiosaurus .

Istoria Universului (V)

__________
Notă: articolul de mai sus este adaptarea
textului folosit în film, cu excepţia paragrafelor "Postosuchus" şi "Jurasic", inspirate de materiale de pe wikipedia.org.
Traducerea şi adaptarea: Scientia.ro.
Credit: www.cassiopeiaproject.com