Celule albeSângele este un lichid complex, format din plasmă şi elemente figurate, adică celule: hematii, plachete sanguine şi leucocite. Unul dintre rolurile sângelui este de acela de a proteja organismul de agresiuni din mediul extern, rol îndeplinit cu ajutorul leucocitelor.

Leucocitele mai sunt denumite globule albe şi se găsesc în număr de 4000 – 9000 pe mmc. În funcţie de aspectul lor, leucocitele se împart în 5 tipuri principale, detaliate mai jos. Se mai împart şi în 2 clase, în funcţie de morfologie: polimorfonucleare (nuclu lobat, cu forme diferite): neutrofile, eozinofile, bazofile şi celule cu un singur nucleu: monocite şi limfocite.

Neutrofilele

Neutrofilele sunt celule care au un nucleu cu 2 – 5 lobi. În interior conţin granule cu diverse enzime, printre care lizozim, o substanţă care digeră peretele bacterian şi alte enzime cu rol în apărarea antimicrobiană. Neutrofilele sunt considerate prima linie de apărare a organismului în faţa unei agresiuni. Ele sunt specializate în fagocitarea microbilor şi pot părăsi vasele de sânge printr-un proces de diapedeză. Numărul neutrofilelor creşte în infecţii.

Eozinofilele

Aceste celule au adesea un nucleu bilobat (2 lobi). Ca şi neutrofilele, conţin granulaţii în plasmă. Sunt celule mobile, mişcarea acestora se produce pe baza unor agenţi chemotactici. Eozinofilele sunt celule fagocitare, ele distrug bacteria ingerată prin mecanisme asemănătoare cu neutrofilele. Numărul eozinofilelor creşte, în special, în infecţii parazitare. Eozinofilele nu ingeră paraziţii, ci produc substanţe toxice lângă aceştia. De asemenea, numărul de eozinofile creşte în alergii sau afecţiuni ca astmul.

Bazofilele

Bazofilele sunt celule cu nucleu polilobat, cu granulaţii în citoplasmă. Sunt celule mobile, cu proprietăţi fagocitare. După ce sunt activate, aceste celule eliberează o substanţă, histamină, cu rol în inflamaţie.

Monocitele

Sunt cele mai mari dintre leucocite. Au un nucleu cu formă reniformă (de bob de fasole) şi, după ce sunt formate şi eliberate în circulaţie, migrează în ţesuturi, unde pot rămâne şi ani de zile. Monocitele sunt celule mobile, ele pot fagocita microorganisme, celule lezate sau moarte şi participă la elaborarea unor răspunsuri ale sistemului imunitar.

Limfocitele

Limfocitele sunt un grup de celule, cu nucleu mare şi citoplasma lipsită de granulaţii. Se împart în 2 tipuri: limfocite T şi limfocite B. La rândul lor, limfocitele T sunt de două feluri – T helper, şi T citotoxice. Limfocitele B sunt celule producătoare de anticorpi, care, odată atașați unei bacterii, aceştia vor produce fagocitarea microbului de către o celulă specializată. Mai există limfocite „killer”, care distrug unele tumorale sau infectate viral.

Ce se întâmplă când se produce o leziune a pielii, cu pătrunderea unor bacterii?

Apar modificări la nivelul celulelor şi la nivelul vaselor de sânge, care au drept scop îndepărtarea microbilor. Încep să migreze macrofagele, neutrofilele şi monocitele la locul leziunii, ca urmare a unor substanţe eliberate de ţesuturile lezate  şi celulele infectate (chemotaxine). Neutrofilele şi monocitele părăsesc vasul de sânge printr-un proces de diapedeză, ajungând la locul invaziei bacteriene.

La nivelul vaselor de sânge apare o dilataţie, datorită substanţelor vasodilatatoare eliberate de către ţesuturile lezate. Aceste substanţe pot fi eliberate şi de către leucocite (bazofile şi mastocite).

La locul inflamaţiei se produc mai multe modificări: roşeaţă şi creşterea temperaturii datorită creşterii fluxului sanguin (rubor şi calor), edem local, datorat creşterii permeabilităţii vaselor de sânge (tumor), eliberarea de substanţe pro-inflamatorii, care vor stimula receptorii pentru durere (dolor).

en.wikipedia.org/wiki/White_blood_cell