Bine aţi venit pe Scientia QA!
Pentru a putea publica întrebări şi răspunsuri, trebuie să vă înregistraţi.
Atenţie! Este posibil ca e-mailul de confirmare a înregistrării să intre în Spam.
Pune o întrebare

Newsletter


3.5k intrebari

6.7k raspunsuri

15.3k comentarii

2.5k utilizatori

4 plusuri 0 minusuri
1.1k vizualizari

Dacă m-ar lovi un vehicul în mișcare ar fi mai grav dacă aș sta pe loc, sau dacă aș fi în mișcare: de exemplu aș traversa strada în fugă, perpendicular pe direcția mașinii. În care din situații ar fi forța mașinii asupra mea mai mare?

Junior (994 puncte) in categoria Fizica

2 Raspunsuri

2 plusuri 0 minusuri

"În care din situații ar fi forța mașinii asupra mea mai mare?"

Referindu-te la forta, poti sa te uiti la definitia fortei. F=ma, adica forta e egala cu masa ori acceleratia. Cred ca nu e cazul sa luam efectele infime ale relativitatii in cazul de zi cu zi, astfel incat sa luam in calcul schimbarea de masa din timpul mersului, deci forta e proportionala cu acceleratia. Daca ne miscam perpendicular pe directia de mers a masinii, ne putem imagina 2 axe: una Oy pe directia pe care ne miscam, si una Ox pe directia pe care se misca masina.

Cele doua directii sunt perpendiculare, deci pe axa Ox se misca doar masina, viteza ta pe aceasta axa fiiind 0. Deci forta e proportionala cu viteza pe care o are masina in momentul in care te loveste, cazul in care te deplasezi perpendicular pe directia de mers a masinii fiind deci identic cu cazul in care stai pe loc.

Bineinteles, acesta e cazul pur teoretic, in practica ma gandesc ca e mai probabil ca daca fugi din fata masinii, ea doar sa te rada, nu sa te loveasca din plin; dar din punctul de vedere al fortei, cum ai intrebat tu, nu e nicio diferenta.

Junior (533 puncte)
0 plusuri 0 minusuri

Ori ca te loveste o masina, ori ca te lovesti de o masina, ori ca te lovesti de altceva e totuna: franare brusca - cu corpul tau care nu e facut pt. franare. Poti incerca sa intri intr-un perete sau un sac de box ca sa vezi cum e.

Sa zicem ca e o coliziune frontala, fatza-in-fatza si sa luam de exemplu o lovitura in dreptul toracelui la viteza mare (merge cu un camion). Obiectul de care te lovesti e solid, mai solid decat tine, deci nu pateste nimic, in schimb tu esti moale, te turtesti. Datorita inertiei, coloana vertebrala sta pe loc, dar pieptul iti este apasat rapid inauntru. Cand se creaza o presiune destul de mare, toracele nu se va mai comprima ci va incepe sa impinga, ca un arc, coloana vertebrala in spate. Problema e ca pana atunci majoritatea coastelor vor fi rupte, la fel si mare parte din organale interne. Bineinteles, la viteza mica, "arcul" asemeni caruia se comporta organismul, te deplaseaza mult mai repede si scapi mai usor.

Daca ai traversa strada in fuga si te-ar lovi un vehicol, cele mai mari pagube ar fi pe partea impactului, pentru ca este surprinsa de o forta noua (pe care o va distribui ulterior in mai multe directii, atenuand efectele asupra zonelor departate). Ca sa nu te ranesti poti face teste cu o minge sau un balon: cand se lovesc puternic de suprafete tari, partea care se loveste se deformeaza cel mai mult (apoi revine). Dar daca ai traversa strada, tu ai fi lovit in aceeasi parte cu aceeasi forta, indiferent ca prinzi mijlocul masinii, farul stang sau farul drept.

Daca fugi spre masina maresti viteza, forta de impact, deci si daunele.

Daca fugi de masina, teoretic, vei fi lovit la o viteza mai mica deci scapi mai usor, doar ca, in realitate, te poti impiedica sau ti se poate agata un picior sub botul masinii si risti sa fii calcat (si eventual târât si frecat de carosabil).

Ca sa scapi, a masinile mici poti sari pe capota, daca esti destul de rapid: cu cat masina va lovi o parte mai mare din tine, cu atat vei amortiza mai bine impactul. Asta se poate testa cu un obiect dur, greu, sa zicem un flacon cu apa: il lasi sa iti cata in palma cu dopul (vei constata ca e o lovitura mai dureroasa), iar poi il lasi sa cada pe o parte. Aceeasi greutate, aceeasi distanta (deci si aceasi viteza)  -rezultate diferite :)

 

Totusi, optim e sa treci pe trecerea de pietoni, cand e semaforul verde si cand nu vine nimeni in viteza ca sa te surprinda, altfel s-ar putea sa nu mai apuci sa constati efectele.

 

 

Novice (270 puncte)
...