Ori ca te loveste o masina, ori ca te lovesti de o masina, ori ca te lovesti de altceva e totuna: franare brusca - cu corpul tau care nu e facut pt. franare. Poti incerca sa intri intr-un perete sau un sac de box ca sa vezi cum e.
Sa zicem ca e o coliziune frontala, fatza-in-fatza si sa luam de exemplu o lovitura in dreptul toracelui la viteza mare (merge cu un camion). Obiectul de care te lovesti e solid, mai solid decat tine, deci nu pateste nimic, in schimb tu esti moale, te turtesti. Datorita inertiei, coloana vertebrala sta pe loc, dar pieptul iti este apasat rapid inauntru. Cand se creaza o presiune destul de mare, toracele nu se va mai comprima ci va incepe sa impinga, ca un arc, coloana vertebrala in spate. Problema e ca pana atunci majoritatea coastelor vor fi rupte, la fel si mare parte din organale interne. Bineinteles, la viteza mica, "arcul" asemeni caruia se comporta organismul, te deplaseaza mult mai repede si scapi mai usor.
Daca ai traversa strada in fuga si te-ar lovi un vehicol, cele mai mari pagube ar fi pe partea impactului, pentru ca este surprinsa de o forta noua (pe care o va distribui ulterior in mai multe directii, atenuand efectele asupra zonelor departate). Ca sa nu te ranesti poti face teste cu o minge sau un balon: cand se lovesc puternic de suprafete tari, partea care se loveste se deformeaza cel mai mult (apoi revine). Dar daca ai traversa strada, tu ai fi lovit in aceeasi parte cu aceeasi forta, indiferent ca prinzi mijlocul masinii, farul stang sau farul drept.
Daca fugi spre masina maresti viteza, forta de impact, deci si daunele.
Daca fugi de masina, teoretic, vei fi lovit la o viteza mai mica deci scapi mai usor, doar ca, in realitate, te poti impiedica sau ti se poate agata un picior sub botul masinii si risti sa fii calcat (si eventual târât si frecat de carosabil).
Ca sa scapi, a masinile mici poti sari pe capota, daca esti destul de rapid: cu cat masina va lovi o parte mai mare din tine, cu atat vei amortiza mai bine impactul. Asta se poate testa cu un obiect dur, greu, sa zicem un flacon cu apa: il lasi sa iti cata in palma cu dopul (vei constata ca e o lovitura mai dureroasa), iar poi il lasi sa cada pe o parte. Aceeasi greutate, aceeasi distanta (deci si aceasi viteza) -rezultate diferite :)
Totusi, optim e sa treci pe trecerea de pietoni, cand e semaforul verde si cand nu vine nimeni in viteza ca sa te surprinda, altfel s-ar putea sa nu mai apuci sa constati efectele.