Salut, Dragos,
Am condus cativa ani in Marea Britanie, deci pe partea stanga si, pe langa explicatiile lui Ciprian, as mai adauga cateva lucruri.
- Ca si al noi, in Anglia functioneaza regula prioritatii de dreapta. Soferii de la noi stiu de cate ori sunt in situatia de a ruga copilotul sa-si traga capul inapoi, pentru a nu li se limita vizibilitatea fata de partea careia trebuie sa-i acorde prioritate. Circuland pe partea stanga si cu volanul pe dreapta, acest dezavantaj dispare.
-Stim ca la noi exista interdictia opririi in sensul giratoriu care intra in conflict cu regula acordarii prioritatii de dreapta. Pentru rezilvarea acestui conflict, la noi sensurile giratorii au nevoie de multe reglementari: semne de cedeaza trecerea, semafoare, adica cheltuieli suplimentare pentru reglementarea circulatiei ca si fragmentarea traficului in aceste zone. Sensurile giratorii britanice (round abouts) in care se intra, evident, prin stanga, nu sunt reglementate decat de clasica regula aprioritatii de dreapta. Astepti pana se iveste un spatiu, intri, dupa care iesi pe directia dorita fara a mai avea de dat prioritate nimanui. Ai gresit iesirea, nu-i nimic, te mai invarti odata fara a incurca pe nimeni. Singura cheltuiala pentru Primarie este amenajarea sensului giratoriu (de multe ori un simplu cerc alb in mijlocul intersectiei) fara instalarea neaparata a semnului cedeaza trecerea la intrari, din moment ce se aplica prioritatea de dreapta.
- Am citit undeva ca circulatia pe partea stanga dateaza inca din vremea cand majoritatea vehiculelor o reprezentau calaretii. Aceasta regula a aparut din doua motive:
1. Marginea drumului pe care se facea parcarea era cea stanga deoarece, majoritatea dreptace a calaretilor, acestia fiind si purtatori de sabie - ca dreptaci, pe soldul stang - urca pe cal mai usor trecand piciorul drept peste spinarea animalului, decat aruncandu-si piciorul stang din dreapta calului, incomodat fiind, in acest caz, de sabie. Prin urmare, trebuia sa se urce din stanga animalului. Calul pleca si se oprea pe stanga drumului, deci era firesc sa se deplaseze pe stanga;
2. Partea dreapta era, deci, cea din care veneau partenerii de trafic (din sens opus), calareti si ei, dar nu de putine ori adversari in trafic (exact ca azi). E limpede ca un dreptaci nu s-ar simti prea confortabil sa se dueleze, calare fiind, cu un adversar aflat in stanga sa, deci are un motiv in plus sa mearga pe stanga, protejandu-si mai eficient flancul drept.
Ulterior, cand vehiculele s-au inmultit si diversificat, regula s-a pastrat, pentru a preveni ciocnirile dintre mai modernele aparitii si vechile mijloace de transport de un cal-putere :). Ca o parere personala, as opta pentru crculatia pe stanga si cu volanul pe dreapta.