De astăzi vom începe o serie de articole menite să răspundă unor întrebări "existenţiale", dar la care nu se gândeşte nimeni... De ce? Pentru că par banale. Dar de fapt nu sunt.  Pentru a  vă oferi un moment de destindere, vom răspunde la ele simplu, concis şi pe alocuri cu un umor subtil integrat în context.

Aşadar: De ce se conduce în unele ţări pe partea stângă a şoselei  şi în altele pe partea dreaptă?



Totul porneşte de la faptul că majoritatea oamenilor sunt dreptaci. Logica este următoarea: cu mult timp în urmă oamenii mergeau la război cu săbii şi cai. Acum, dacă eşti dreptaci, ţii sabia pe partea stângă, ca să o poţi scoate afară rapid cu mâna dreaptă. Dar cu tăişul acela lung, care în cazul cel mai fericit doar îţi limitează mişcarea pe partea stângă, singura modalitate  de a încăleca  este să te arunci pe cal cu piciorul tău liber, dreptul. Şi, dacă nu cumva joci într-un film de-al lui Mel Brooks şi nu vrei să te trezeşti călărind de-a-ndoaselea, înseamnă că şi capul calului  trebuie să fie îndreptat spre partea ta stângă. Chiar şi în zilele noastre, caii sunt dresaţi pentru a fi înşeuaţi şi încălecaţi din partea stângă.
Odată ce ai încălecat, probabil că vei dori să rămâi pe partea stângă a drumului, când porneşti, pentru că orice persoană care s-ar îndrepta spre tine s-ar situa pe partea ta dreaptă, iar dacă respectiva persoană s-ar dovedi a fi un duşman, atunci ai putea să scoţi sabia cu mâna dreaptă şi să te situezi  în poziţia ideală pentru a-l distruge. Astfel călăreţii prudenţi au mers întotdeauna pe partea stângă a drumului.
Această convenţie de circulaţie pe partea stângă a fost respectată, vrând-nevrând, de trăsurile trase de cai, tocmai pentru... a evita ciocnirile neplăcute cu călăreţii. Atunci când au început să apară "trăsuri"  care nu erau trase de cai, anumite ţări au preferat să-şi continue obiceiul.
Şi totuşi astăzi 66,1% din populaţia lumii locuieşte în ţări în care se conduce pe partea dreaptă. Asta deoarece în secolul al XVIII-lea în mai multe ţări, printre care şi în Statele Unite, au început să apară căruţele cu coviltir (acelea care sunt incendiate de indieni în filmele western) trase de mai mulţi cai şi care nu aveau loc pentru vizitiu. Acesta stătea de obicei pe calul din stânga-spate, pentru a putea ţine biciul în mâna dreaptă. De vreme ce stătea în stânga, normal că vroia ca ceilalţi să treacă pe lângă el tot prin stânga, pentru a putea avea controlul necesar asupra atelajului. Aşa că nu-i rămânea altceva de făcut decât să circule pe partea dreaptă.
De atunci, ţările mai tinere sau mai puţin legate de tradiţii au optat pentru partea dreaptă, pentru că majoritatea dreptace se simte mult mai bine atunci când controlează partea dreaptă a drumului, iar stângacii şi-au dat seama imediat că nu este cazul să işte o polemică pe această temă. În principiu ţările care au fost parte a Imperiului Britanic au adoptat condusul pe partea stângă, deşi de atunci unele s-au schimbat.  De exemplu Portugalia a trecut la partea dreaptă în 1928, Austria şi Cehoslovacia la sfârşitul anilor 30 când au fost ocupate sau anexate de Germania. Cel mai frecvent motiv a fost uniformizarea cu ţările vecine pentru creşterea siguranţei în trafic la graniţe. Acesta a fost şi cazul fostelor colonii africane, ca Gambia, Sierra Leone, Nigeria şi Ghana.  A existat însă si cazul invers. De exemplu Samoa a trecut la condusul pe stânga în 2009.
Mai trist este în regiunile în care există comunităţi de persoane ambidextre, pentru că aceştia par să prefere... mijlocul drumului!
Bibliografie: What Einstein told his barber - More scientific answers to everyday questions,  by  Robert L. Wolke