Ca răspuns copiez și aici comentariul meu de acolo:
Bogdan, ai dreptate în mare măsură. Școala actuală se bazează prea mult pe memorare și prea puțin pe creșterea capacității de raționare. Materiile sînt organizate într-o manieră scolastică, de Ev Mediu. Vezi teoria bățului de chibrit peste tot, scheme care să ajute la a memora ceva, nu la a înțelege. Copiii nu sînt încurajați să fie creativi, să pună ei înșiși întrebări, să-și exploreze curiozitatea. Plăcerea de a învăța este înlocuită cu obligația de a învăța. Școala, în loc să hrănească și să sporească dorința nativă de cunoaștere pe care o au copiii, ajunge s-o nimicească. Sigur, există și multe excepții de profesori capabili să inspire copiii, există și copii care devin imuni la unele defecte ale sistemului de învățămînt. Dar astfel de profesori și astfel de copii n-ar trebui să fie excepția, ci regula.
Iar situația este aceeași în toată lumea, doar puțin mai bine în unele țări decît în altele. Uite și ce spune Ken Robinson despre problema asta:
http://www.ted.com/talks/lang/ro/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html
Acum se pune o întrebare. Perfect, ai pus degetul pe o mare problemă. Dar ce faci TU ca să contribui la rezolvarea ei? Dacă vei fi profesor, ce vei face pentru elevii tăi? Dacă vei fi părinte, ce ai de gînd să faci pentru copiii tăi? Dacă vei fi politician, ce vei face pentru învățămînt? Și în general, dacă vei avea o cît de mică putere de a schimba ceva în modul în care sînt educați copiii, ce vei face?
Părerea mea e că trebuie pornit de la a defini ce este școala și care e scopul ei. Vom afla atunci ce trebuie schimbat și în ce direcție, cum trebuie organizată școala, ce materii trebuie predate și prin ce metode, ce relație trebuie să existe între elevi și profesori etc. Ne vom da seama atunci că la orele de fizică elevii trebuie neapărat să facă experimente, că în școală trebuie să se facă și lecții de dans, că îndoctrinarea religioasă nu are ce căuta în învățămînt, că la orele de limba română copiii trebuie să învețe nu atît teorie gramaticală cît despre adevărata comunicare, că avem nevoie de lecții de gîndire rațională, lecții de circulație rutieră, lecții de protecția mediului, lecții de utilizare responsabilă a internetului, lecții de comportament civilizat etc.
Școala a rămas în urmă față de nevoile societății și astfel trage societatea înapoi. Dar nu ajunge să constatăm asta. E nevoie de acțiune concretă.