Da, am observat si eu cand am condus un Opel relativ nou - care avea consumul afisat - ca in frana de motor arata 0 iar cu maneta la punctul mort, 0,6 L. Evident, ma refer la franarea cu o turatie rezonabila, intre dublul si triplul turatiei de ralanti.
Asta se petrece la masinile noi, asistate de computer. Dar la o Dacie 1300 sau la un ARO, tot asa se intampla? nu-i computer, nu-i nici macar retarder, doar elementele simple care formeaza circuitul: alimentare, carburator/pompa de injectie/injectoare. Am observat la ARO, iarna pe frig si ceata, ca scotea putin fum si in frana de motor, deci se consuma combustibil.
Am observat ca multi scot din viteza cand urmeaza un sir de pante pentru economie (nu opresc motorul ca nu mai au servo). Alta maniera de condus 'dubioasa' este cea a acceleratiei 'in puncte' - accelereaza pana la 100, calca ambreiajul si asteapta pana ajung la 60-70, apoi repeta manevra. Cica fac economie la drum intins.