Salut ! Banuiesc unde bati si-ti dau dreptate - nu sunt vinovati doar cei care au apasat butonul si sustinatorii lor de peste granita - ci si cei care au operat zborul !
1. Cine stabileste ruta ? Deciza principala o ia operatorul (compania aeriana), tinand cont si de restrictiile comunicate de autoritati aeriene internationale, europene (Eurocontrol, etc) nationale si profesionale (IATA - -Asociatia Transportului Aerian Internaţional) dar criteriul principal este un cost cat mai scazut. Semnificativ este ca spatiul aerian survolat era deja inchis pana la 32.000 de picioare de catre autoritatile ucrianene ! Avionul era cu numai 1.000 de picioare mai sus !
Alt fapt semnificativ: Eurocontrol si CAA (autoritatea aeriana britanica) emisesera prealabil recomandari de evitare a zonei, dar erau doar recomandari. In principiu, ei asteptau informatii proaspete de la autoritatea aeriana ucraineana ! Si sa ne amintim ca separatistii mai doborasera 2 avioane ucarinene - cei drept la altitudine mult mai mica.
2. Cine poate influenta deciziile ad-hoc ? Pilotul, turnul de control local, autoritatile aeriane nationale ale tarilor strabatute, operatorul, etc - dar numai solid motivat, pilotul o sa dea apoi socoteala companiei. Se zvoneste ca pilotul chiar avea emotii inainte cursei si ar fi vrut sa fie inlocuit "din motive medicale". O alta stire inca neconfirmata afirma ca a existat o mica deviatie de la ruta - deviatie care a adus aeronava mai aproape de zona de conflict. In plus, se pare ca foarte aproape era un avion ucrainean - acesta era cel tintit.
3. Ei bine, era riscant ? DA, ERA RISCANT, dar, desi poate nu va vine sa credeti, companiile aeriene opereaza in mod curent peste zone riscante (Afganistan, Irak, state africane, etc) !!! Concurenta in materie de costuri este foarte dura pe aceasta piata, de aceea orice deviere de la traseul cel mai scurt trebuie sa aiba argumente solide.
Concluzie: daca as face un clasament al vinovatilor colaterali, as zice asa:
1. Autoritatea aeriana ucraineana - era prima care trebuia sa semnaleze riscul. Si ulterior a reiesit ca serviciile secrete stiau ca separatistii au sisteme BUK cu care ajung la mare altitudine.
2. Autoritatea aeriana europeana pentru siguranta zborurilor Eurocontrol - care a minimaliizat riscul si a dat doar recomandari de evitare a zonei.
3. Compania aeriana malayeziana- care nu a luat masuri preventive (e drept ca nici alte companii mari - am zis si mai sus ca aceasta este o practica curenta)
Later edit:
4. Sa adaugam oare la aceasta lista si marile puteri occidentale, foarte umile in fata lui Putin ?