Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

2 plusuri 0 minusuri
552 vizualizari

Zilele astea am citit un articol legat de Efectul Yarkovsky. Este vorba de o forta generata de radiatia termica cu care Soarele actioneaza asupra unui obiect in miscare de revolutie. Aceasta forta devine semnificativa pentru corpurile cu diametre pana in 10 km (si cu o anumita structura a suprafetei), recent observandu-se o deviere de 100 de mile in 12 ani a orbitei unui asteroid - noua traiectorie amenintand Pamantul prin 2135.

Am gasit pe Wiki o explicatie detaliata a mecanismului acestui efect si privind cercetatorul rus care l-a descoperit prin 1900 :

Cine poate face o descriere succinta si eleganta a acestui efect ?

Senior (8.7k puncte) in categoria Stiati ca?-Fizica

Ce anume ai dori de la descriere (mie mi se pare extrem de clara explicatia de pe Wiki, exceptand faptul ca ar fi fost util sa mentioneze "radiation pressure" unde descriau cazul general, pentru a fi clar ce anume produce franarea) ?

Aici detalii despre radiation pressure : http://en.wikipedia.org/wiki/Radiation_pressure

Cip, ideea era ca acest topic este vazut de mii de internauti si nu toti s-au nascut in curtea palatului Buckingham ! :) Cred ca ar fi utila o descriere concisa, pe care sa o inteleaga si profanii.

PS: In articol este mentionata si "radiation pressure" - dar acesta este alt efect solar:
"The Yarkovsky effect also competes with radiation pressure whose net effect may cause similar small long-term forces for bodies with albedo variations and/or non-spherical shapes."
Deci ai dori sa fie articolul in romana, si eventual mai simplificat ? Traducerea in romana se poate realiza usor, dar simplificarea (in limbaj) s-ar putea sa fie mai problematica. In general, simplificarile si analogiile (sau alte metode non-tehnice de explicare a fenomenelor) introduc imprecizii sau chiar falsitati, care adesea mai mult complica situatia (sau o fac chiar eronata) si incurca persoana careia incerci sa ii explici.

Ivan Osipovich Yorkovsky, de origine ruso - poloneza, nascut in localitatea Osveja pe langa Vitbesk in anul 1844, este autorul ,,marca inregistrata,, a acestui Efect Yarkovsky pe care l-a inventat la inceputul sec 19, ulterior, elaborat de numeroase institutii de cercetare.

Pe langa Efectul Yarkovsky, cu privire la efectele radiatiilor termice pe obiectele mici din sistemul solar (ex - asteroizi) s-a mai dezvoltat, cum de altfel, a mentionat si bunul nostru coleg Truth un alt interesant ,, efect solar,, ce ar aduce un plus de prospetime subiectului si nu numai

Este vorba de Efectul YORP = Efectul Yarkovsky - O'Keefe - Radzievskii - Paddak, inventant de Dr David P Rubincam care teoretic, este o variatie de ordinul al doilea pe efectul Yarkovsky si care schimba rata de rotatie si nu numai, a unui corp mic din sistemul nostru solar (ex - asteroid), cand acesta este in ,,miscare de revolutie,,

Efectul YORP inventat in anul 2000 de Dr Rubincam  schimba multe dintre ipotezele controvesate de pana acum asupra contextului - 1999 RQ36 deviat de pe traiectoria lui in ultimii 12 ani, cat si calculele ipotezelor, s-a uitat ca Soarele detine  un  ciclu care se manifesta  odata la cativa anisori, cand acesta isi amplifica sau diminueaza forta generata de radiatia termica asupra obiectelor mici sau mari in miscare de revolutie din sistemul sau.

In anul 2016 va fi lansat Vehiculul Spatial OSIRIS - REX, care va ajunge la asteroidul 1999 RA36 in anul 2019 pentru a preleva mostre de pe acesta si va ajunge inapoi pe Terra, in anul 2023. Cu respect!

Junior (1.4k puncte)