Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

0 plusuri 0 minusuri
707 vizualizari

Ştiu că există un întreg domeniu al ştiinţei care se ocupă de găurile negre, acestea fiind intrate de multă vreme în cultura populară. Se crede, pe baza imaginilor obţinute de astronomi că în centrul galaxiei noastre se află o gaură neagră.

Dar reprezintă găurile negre un adevăr incontestabil? Ori este posibil să fie doar parte din mitologia ştiinţifică, aşa cum poate fi, de exemplu, teoria naşterii Universului, Big Bangul?

Care sunt argumentele tari pro găuri negre?

Senior (11.9k puncte) in categoria Terra-Univers

2 plusuri 0 minusuri

Rigoarea stiintifica nu ne lasa decat un singur raspuns: nu. Exista o intreaga serie de observatii si teorii care duc la un punct comun, ca ele exista, dar ne lipsesc doua aspecte pentru a afirma ca sunt incontestabile: experimentul si/sau teoria care sa le explice complet.

Pentru experiment, ar trebui ori sa intram intr-o gaura neagra pentru a o studia si apoi sa iesim si sa spunem si restului lumii rezultatul, ceea ce este imposibil, ori sa ne apropiem indeajuns de mult ca sa studiem o gaura neagra indeaproape, sa vedem daca teoriile noastre se potrivesc cu realitatea, ceea ce inca nu am realizat.

Pentru teoria care sa explice mecanismul unei gauri negre, mi-e teama ca e nevoie de mult visata teorie unificata, inca nepusa la punct, care sa imbine efectele cuantice ce au loc acolo cu rolul important pe care gravitatia il joaca. Fizica gaurilor negre este inca prea complicata pentru a o intelege in totalitate.

Cu toate astea, observatiile ne arata aglomerari imense de materie in spatiu extrem de mic, iar teoria relativitatii, valabila experimental pana in prezent, ne spune ca o atare concentrare de materie este indeajuns de mare ca sa nu scape nimic din ceea ce trece de orizontul evenimentelor. Studierea acestor corpuri aduce destule indicii pentru ca existenta gaurilor negre sa fie, sa zicem, aproape sigura in momentul de fata.

Din cate stiu eu, una dintre presupunerile de la baza gaurilor negre e ca exista o limita asupra stelelor neutronice (limita de masa). Dar aceasta poate fi contestata daca exista stele de cuarci (adica sa fie presiunea atat de mare incat cuarcii sa fie separati unii de altii, si sa fie o densitate a lor foarte mare). Aici detalii : http://en.wikipedia.org/wiki/Quark_star

Gaurile negre sunt momentan doar cea mai probabila posibilitate (desi s-ar putea sa avem sansa sa vedem unele micro la LHC, si asta le-ar demonstra practic). Dar informatiile pe care le avem le sustin destul de bine, desi nu atat de bine ca cele pentru Big Bang.

Iar in stiinta nu prea exista adevar incontestabil (cu exceptia stiintelor formale, desigur), exista doar falsitati de neaparat.

2 plusuri 0 minusuri

Până acum, în fizică, orice fenomen care presupune infinităţi a fost un indiciu destul de sigur că teoria este cel puţin imperfectă, iar singurlaritatea din centrul unei găuri negre este o astfel de infinitate.
Mai corect ar fi să presupunem că există un mecanism încă necunoscut care opreşte colapsul materiei la limita orizontului evenimentelor (poate chiar proprietatea de excludere a materiei - Principiul Pauli - ce acţionează ca forţă de respingere), niciodată atracţia gravitaţională dată de deformarea spaţiului nedepăşind viteza de scăpare a luminii.

Asa este, infinitatile nu suna bine. Exista mai multe variante, ori sa existe o pseudosingularitate, adica sa nu aiba densitatea infinita ci doar incredibil de mare. Chestia cu principiul lui Pauli e frumoasa, numai ca spune ca doi fermioni nu pot ocupa acelasi loc in spatiu concomitent, insa chiar spatiul insusi e modificat drastic de gravitatie :) Oricum, nu la infinit.

Exista insa teoria stelei inghetate, care spune in esenta ca ce ajunge la orizontul evenimentelor ramane acolo, din moment ce timpul practic se opreste, astfel gaura neagra nu ajunge sa aiba singularitate.

Din pacate, cum am spus si in raspunsul meu, teoriile prezente sunt prea slabe inca pentru a explica exact ce se petrece cu o gaura neagra.
Teoriile colapsului nu permit ca odată trecut de orizontul evenimentelor un corp să rămână în echilibru, comprimarea mergînd spre infinit, aşa că densitatea "incredibil de mare" este puţin probabilă.
Teoriile colapsului, ca si oricare alta teorie, asa cum am mai spus, nu pot descrie fizica unei gauri negre, deci sunt incomplete. Inca nu avem ce ne trebuie.