Fenomenul este similar cu cel care se produce cand deschideti o sticla cu apa minerala si are la baza 2 aspecte: umiditatea aerului si decompresia gazelor. Decompresia este un fenomen exogen (absoarbe caldura) si vaporii de apa ingheata instantaneu la deschiderea sticlei, rezuntand "norisorul".
Motorul cu reactie are un sistem care functioneaza prin absorbtia unei cantitati mari de aer (cu o umiditate anume), amestecarea acestui aer cu combustibilul si arderea lui, ce produce o presiune a gazelor arse enorma inspre iesirea din motor si in final evacuarea acestor gaze, dar si decompresia lor insotita de o racire foarte rapida. Acea dara este rezultatul transformarii vaporilor fini de apa din aer intr-un fel de zapada gazoasa, vaporii ingheata instantaneu ca efect a decompresiei si racirii bruste (oricum temperatura la acea altitudine mult sub 0 gr. celsius)
De fapt rareori se intampla sa nu apara urma motoarelor, acestea facand posibila aparitia acelor urme si in conditii in care norul nu se poate forma. Norii obisnuiti sunt mult sub plafonul de zbor al avioanelor, putini ajung la altitudini de 10-12 km, insa umiditatea poate sa scada pana la o valoare cand nu se mai formeaza deloc urma.