Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

2 plusuri 0 minusuri
467 vizualizari

In special in perioadele caniculare de vara bem apa des: ba un pahar, ba trei. Cine declanseaza acea senzatie de satietate? Cum stie corpul meu cand am nevoie de unul sau trei pahare?

Întrebarea a fost formulată în vechea secţiune QA de ionela şi nu a primit răspunsuri lămuritoare...

(25 puncte) in categoria Corpul uman

3 plusuri 0 minusuri

Am studiat nitel anumite mecanisme ale corpului - de aceea am si ajuns la concluzia ca suntem doar niste biete mecanisme biochimice ! smiley Ba chiar suntem exagerat de "sensibilosi" (deh, a fost nevoie sa reactionam la mediu timp de 3,5 miliarde de ani de evolutie, singuri pe lume - fara niciun tatuc ceresc care sa ne ajute la nevoie !) Ciborgii pe care ii proiectez eu in subsolul blocului nu sunt asa de sensibili, caci trebuie sa raspunda numai provocarilor mediului actual, nu mai zic de unul fara oxidanti atmosferici. wink

Corpul uman (prin extensie organismele biologice) au functia de homeostaza - specifica vietii. Astfel, organismul reactioneaza cand ii este foame, sete, frig, cald, etc.

Pentru fiecare din aceste necesitati exista mai multe mecanisme de declansare. Simplificat, exista senzori biologici plasati strategic, semnalul electric ajunge la creier (hipotalamus) si se declanseaza setea. Dar ulterior, alti centrii nervosi comanda inhibarea senzatiei de sete, si dureaza ceva pana cand semnalul de saturatie ajunge la creier  - de pilda, de aceea este recomandat ca cei supraponderali sa manance cat mai lent !

Dar sa vedem si cativa declansatori ai setei:

- concentratia sarurilor in organism (in special NaCl) - cel mai comun declansator;

- "fixuri" nervoase (obisnuinta de a bea la anumite ore, de pilda ceaiul de dimineata, five o'clock, etc);

- ingerarea unor alimente uscate (pentru ca apa este necesara in digestie) ;

"Triggerele" biologice ale setei sunt plasate in mai multe locuri - cavitatea bucala, esofag, stomac, etc. Nu sunt infailibile - ca toate mecanismele, dar traind echilibrat si rational o sa le dam sansa "sa stie" - in schimb daca o sa bem 5 litri de apa pentru ca asa scrie pe net, s-ar putea sa ne intoxicam cu apa...

cam simplista explicatie asociata expresiei "biete mecanisme biochimice". intr/adevar exista senzori fluxuri nervoase. dar mecanismul e mult mai simplu de explicat. george emil palade a descoperit ca celula este formata din mai multe incaperi separate prin membrane. insasi membrana clasica a celulei s-a transformat in perete membranar deoarece se compune din mai multe membrane elementare. aceste membrane au proprietatea de a fi semipermeabile, adica de a permite deplasare apei de o parte si de alta, dar de a nu permite deplasarea sarurilor decat sub un control strict. daca printr-un perete membranar nu trece sarea si trece numai apa, daca punem in contanct apa cu solutia sarata, apare un fl;ux de apa de la apa pura spre solutie cu efect de diluare. acest fenomen este numit osmoza. in corpul viu membranele controleaza fluxurile de saruri, dar pemite miscarea apei. or apa se mai poate si evapora sau poate intra in reactii biochimice. orice consum se traduce in deficit si in cresterea presiunii ormotice care declanseaza semnale de criza. setea este unul din aceste mecanisme de alarmare a organismului.
Salut Vasile ! Cei care sunt mai vechi pe forum stiu ca mai si glumesc (am pus emoticon !) - sunt constient ca organismul uman este exasperant de complex, fiecare situatie depasita cu succes in 3,5 miliarde de ani de evolutie a adus in plus unul sau mai multe mecanisme de adaptare si control.
Dar in alta ordine de idei, este minunat daca ai cunostinte aprofundate de chimie , totdeauna ma bucura sa invat ceva nou !