Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

4 plusuri 0 minusuri
1.2k vizualizari
O altă întrebare din vechea secţiune QA...
(25 puncte) in categoria Terra-Univers

3 Raspunsuri

2 plusuri 3 minusuri
Marginile spaţiale ale universului nu pot fi determinate în niciun fel, pentru că e prea mare ca să-l putem măsura în timp real.

Marginile temporale ale universului sunt două puncte:

1. Punctul Big-Bang care poate fi vizualizat pe cerul înepărtat în orice direcţie ai privi, dacă ai un telescp'op suvi'ficient de puternic (Telescopul Plank)

2. Punctul în care se realizează conştientizarea (conştiinţa e sine). Acest punct este situat undeva în creier, nu ştim cu exactitate unde şi nici măcar dacă este fix. Acest punct are proprietatea că se află în prezent, deci este cel mai depărtat de momentul zero al Big Bang-ului. Orice semnale primim din exterior prin organele de simţ sunt din trecut deoarece transmiterea semnalului pe căile nervoare nu este instantanee.
Fizica actuală spune despre marginile universului... că nu ştie.
Au fost dezvoltate mai multe modele teoretice:
- universul are margini ar sunt prea depărtate ca să le putem vedea vreodată, din cauza expansiunii.
- universul nu are margini, fiind închis în el însuşi. Un astfel de univers torsionat nu are nici formă care să poată fi definită în spaţiul 3D.
- universul nu are margini în cele trei dimensiuni macroscopice, dar are margini în dimensiunile suplimentare microscopice definite de teoria stringurilor, şi aceste margini facilitează schimbul de informaţii cu alte universuri paralele.

Eu nu cred în niciuna dintre aceste ipoteze.
avand in vedere ca universul este in expanseune accelerata, aceste margini nu pot fi atinse niciodata, rezultand ca nu vom putea stii ce se afla dincolo.   Cel putin asta este ipoteza actuala din fizica universului.
ai un balon care intre momentele t1 si t2 se afla in continua expansiune. tu esti in balon. e posibil sa determini cumva ce se afla in afara balonului ? nu intreb cum, ci doar daca e posibil
0 plusuri 0 minusuri

Salut prieteni !

Am mai dezbatut aceste probleme, daca are centru, forma, margini. E limpede ca problema n-a fost rezolvata nici de somitatile fizicii, deci nu este de asteptat sa o transam noi.

Dar cred ca se pot face cateva consideratii pe marginea terminologiei folosite in intrebare - corectati-ma daca gresesc:

- spatiul insusi a fost creat in momentul BB, cum vreti atunci sa "iesim" fie si conceptual, in afara spatiului ca sa-i stabilim "marginile" ? Nu exista o margine intre Univers si "restul" ! Daca vreti, "dincolo" de Univers este nonUniversul, non-existenta.

- cunoastem destule figuri geometrice fara margini, cum este un tor, banda Moebius, etc. Deci este foarte posibil ca Universul sa fie finit, dar fara margini !

- apoi, cand ne gandim la "margini" ne imaginam simplist o figura geometrica in 3 dimensiuni - pe cand este foarte probabil ca spatiul sa fie multidimensional, contorsionat intr-o forma care nu poate fi reprezentata mental, ci doar matematic.

Vis-a-vis de forma si dimensiuni, s-au facut discutii mai consistente pe tema Universului Observabil - fractie a intregului Univers (Alan Guth aprecia ca ar fi de 10 la puterea 23 ori mai mare decat Universul Observabil surprise !) si pe tema unui Univers inchis, plat sau deschis (se pare ca este plat sau inchis sub un unghi foarte mic - in limita preciziei masuratorilor de azi).

Aceste provocari se vor rezolva matematic in momentul cand vom avea suficiente date privind compozitia Universului, structura spatiala, etc.