Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

3 plusuri 0 minusuri
4.0k vizualizari
Este vorba despre faptul că, uneori, apa mai calda ingheata mai repede decat apa rece. De ce se întâmplă asta?
(25 puncte) in categoria Chimie
Convectia rezolva misterul.

5 plusuri 0 minusuri

Raspunsul este valabil si pentru intrebarea lui Iahim : Care inghiata mai repede? Am efectuat urmatorul experiment : Am pus 200 ml de apa in doua caserole identice, in caserola A punand apa la 35 C iar in B apa la 100 C , folosind un fierbator electric si un termometru pentru masurarea temperaturii alimentelor in timpul gatirii. Am introdus cele doua caserole in congelatorul setat la o temperatura de -18 C. Am masurat apoi temperatura in A si B din 10 in 10 minute, obtinand urmatoarele rezultate:

Dupa 10 min, TA (temperatura apei in A)= 21 C si TB=46 C;

Dupa 30 min, TA= 10 C si TB=22 C;

Dupa 60 min, TA= 2 C si TB=6 C;

Dupa 1 ora si 20 min in A s-a format deja o pojghita de ghiata in timp ce TB=2 .C.

Prin urmare efectul Mpemba nu a putut fi evidentiat de experimentul meu. Efectul Mpemba inseamna inghetarea mai rapida a apei aflata la temperatura de fierbere, decat a apei la o temperatura mai joasa ( 35 C in cazul experimentului meu ). Relatari despre un astfel de fenomen avem inca de la Aristotel, dar si de la Francis Bacon si Rene Descartes. Acestei ilustre galerii i se alatura si elevul tanzanian Erasto Mpemba care, impreuna cu profesorul sau de fizica, a raportat observarea acestui efect, in anii '60, mai precis, inghetata fierbinte pusa la congelator s-ar fi solidificat mai repede decat cea aflata la temperatura camerei, pusa la rece in acelasi timp cu cea fierbinte. Situatia descrisa de Mpemba este una de tip nereproductibil, ceea ce scade valoarea stiintifica a acestui tip de observatie. Totusi, daca intr-un anumit aranjament experimental efectul poate fi obtinut, acest lucru trebuie sa exploateze alte procese care pot influenta viteza de racire, in afara de scaderea temperaturii, pentru ca luand in calcul doar temperatura, efectul este pur si simplu imposibil, el incalcand principiile termodinamicii. Ar putea fi vorba de cantitatea de oxigen dizolvata in apa (moleculele de oxigen devin nuclei de inghetare) , nivelul sarurilor si mineralelor din apa, asezarea recipientelor pe zapada (caz in care cel fierbinte poate topi topi zapada de dedesubt, asigurand o mai buna conductie cu elementele reci din camera frigorifica, in timp ce zapada se comporta ca un izolator termic fata de celalalt), poate conta forma vaselor care, asigurand o suprafata mare de vaporizare  - ca intr-o tava - va  conduce la micsorarea  cantitatii de apa din recipientul fierbinte, prin vaporizare, masa pierduta prin vaporizare  putand surmonta ( daca este semnificativ de mare) handicapul inceperii racirii de la o temperatura mai inalta. Esential este de retinut ca, daca se intampla acest efect, faptul se produce cu respectarea legilor fizico-chimice, explicabil pe deplin cu cunostintele stiintifice pe care le avem in prezent, fara a se pune in evidenta eventuale proprietati "fantomatice" ale apei. Un link util: http://www.wired.com/wiredscience/2010/03/icy-hot/

Si eu am incercat si spre surprinderea mea a functionat.
Interesant e ca nu a sustinut nimeni ca nu s-ar respecta vreodata legile fizico-chimice dar bine ca ne-ai asigurat :)
Interesant! Ce parametri (cantitate de apa, temperatura congelatorului, tip de vas etc ) ai folosit? Cat despre legile fizico-chimice, la cate minuni se spun despre apa, suflu si-n iaurt :)
apa are o structura mai bizara decat alte substante. aceasta se datoreaza lagaturilor de hidrogen care se formeaza. se structureaza asocieri de mai multe molecule care in complecsi fizico-chimici care au o anumita stabilitate. legaturile covalente polare acentueaza aceasta stabilitate prin crearea unei "electrizari" superficiale. undeva in jurul temperaturii de 25 - 30 grade celsius concentratia acestor compusi metastabili este destul de mare. daca mai intai incalzim apa, producem o destructie a acestor formatiuni si plecam de la un amestec cu complecsi fizico-chimici cu mai putine moleculae asociate si deci mai usor de asociat in formatiuni regulate specifice ghetii.

la toate acestea se adauga fenomenul de nucleatie. adica, apa nu incepe sa inghete la exact ) grade celsius. se ajunge la starea de apa subracita, care este lichida la temperaturi ceva mai mici. numai introducerea unor centri de solidificare declanseaza procesul (fenomenul este descris de jules verne in hector servadac). declansarea procesului este conditionata de modul in care se distrug structurile si straturile care se opun asocierii (fie legaturi fizice metstabile, fie electrizarea descrisa mai sus). de fapt, declansarea solidificarii are loc la interventii mai "energice" de nucleere in cazul in care se pleaca de la 30 de grade.
OK, Vasile, inteleg din aceasta expunere ca:
- generalizarea efectului Mpemba in orice conditii t1<t2 nu este corecta;
- deci fenomenul apare numai in conditii particulare si nu contrazice defel legile termodinamicii, apa din cele 2 vase pierzand caldura corespunzator, numai ca poate aparea o stare de "supra-racire" fara solidificare. Este corect ?
- efectul mpemba apare intre apa de la "temperatura camerei" si apa la o temperatur[ peste cea de pasteurizare (peste 70 grade celsius).
- fenomenul nu contrazice legile fizicii. numai ca studiul lui sa face prin prisma fizicii statistice. suportul fenomenului este dat de asocierile fizico - chimice de molecule de apa care sunt metastabile. prin incalzire le destructuram si astfel "impachetarea" la solidificare este mai rapida si mai regulata.
Acei complexi metastabili pot fi un fel de conglomerate moleculare ce se fac la temperatura camerei si se desfac la fierbere. Vor trebui, de asemenea, sa se desfaca aproape de 0 grade C pentru a se rearanja in forma cristalului de gheata. Vezi si: http://mergesiasea.blogspot.ro/