Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

4 plusuri 0 minusuri
2.1k vizualizari
Experimentat (3.5k puncte) in categoria Fizica

1 Raspuns

7 plusuri 0 minusuri

Cel mai bun raspuns

Salut !

Ma bucur ca mai apare si cate o intrebare mai serioasa...

Claudiu, problema ridicata de tine trebuie generalizata conceptual: intrebarea se refera la una din CELE 4 FORTE FUNDAMENTALE - forta electromagnetica. Deci tu intrebi de fapt cum "functioneaza" forta electromagnetica. Imediat, putem extinde la "cum functioneaza cele 4 forte fundamentale ale Universului ?"

Raspuns succint: prin schimburi/interactiuni ale particulelor purtatoare de forte - BOSONII !

Forta nucleara tare (cea mai puternica din natura, ocazie cu care "extragem" energie in reactoare "nucleare") este mediata de quarcuri si gluoni, forta electromagnetica este mediata de fotoni, forta nucleara slaba de bosoni W+, W- si Z, forta gravitationala ar putea fi mediata de ipoteticul graviton (sau de mai multi).

Revenind la intrebarea initiala, intre 2 particule cu sarcina electrica apare un CAMP ELECTROMAGNETIC orientat. Asemanator cum o masa creeaza o distorsiune gravitationala in spatiu-timp, o particula cu sarcina creeaza un fel de distorsiune a campului electromagnetic.

Ce se intampla la nivel cuantic: Imagineaza-ti cele doua particule ca fiind reprezentate de 2 barci pe un lac perfect linistit, iar in fiecare barca sta cate un tip musculos, alaturi de o provizie suficienta de mingi metalice, identice. Ei isi arunca mingi unul altuia, dupa cum urmeaza:

- daca sarcinile sunt opuse ca semn, ei isi arunca mingi unul spre altul. Rezultatul: barcile se departeaza !

- daca sarcinile sunt de semne contrare, ei isi arunca mingi, dar nu direct, ci in directie inversa, ocolind planeta ! Rezultatul: barcile se apropie !

Cu cat sarcinile sunt mai mari, cu atat sunt schimburile de fotoni mai intense !

PS: La sugestia lui Puiu adaug o imagine cu diagramele Feynman care ilustreaza cum se schimba bosoni in cazul a 3 forte fundamentale:

Mai corect ar fi să spui că ei aruncă mingii în toate direcţiile, rezultanta fiind că rămân pe loc- însă atunci când se află unul în apropierea celuilalt, o parte din mingii trec de la unul la altul şi asta are ca rezultat respingerea.
Problema aici este că sunt necesare un număr infinit de mingii.
Problema la tine era că ei trebuiau să se detecteze unul pe celălalt şi apoi ca urmare a excitării stimulate de prezenţa celuilalt să înceapă a arunca mingi.
Diferenţa dintre modelul meu şi al tău este cea intre modelul câmpului şi al cuantelor purtătoare de forţă.
Modelul prezentat de tine este cel descris de mecanica cuantică, dar nu precizează cum şi de ce are loc stimularea ca să fie aruncate mingi exact de la unul la celălalt respectiv în direcţia opusă.
Modelul prezentat de mine este cel din mecanica clasică, care trebuie integrat în teoria relativităţii pentru electro-magnetism în vederea realizării MTU(marii teorii unificatoare)
Salut Truth,
Obisnuiam sa folosesc exemplul a 2 patinatori care isi arunca mingi unul spre altul sau in directii opuse, pentru a explica intuitiv unor amici mai tineri cum se se face un schimb de paticule, perceput de noi ca interactiune sau forta. Exemplul tau cu barca este mai bun, pentru ca asigura si spatiu de depozitare pentru mingi :)), asa ca il includ in portofoliul propriu de exemple de dat in viitor. Cu copy rights ne intelegem noi, sper :)
Truth, cum ai extinde exemplul cu mingiile ca să includă simultan atât electronii cât şi protonii?
Salut domnilor !

Marian, este corecta observatia, in acelasi timp sunt aruncate simetric dar si prinse mingi in/din toate directiile. Intr-adevar, sunt mai multi barcagii, unele mingi sunt prinse direct altele isi continua drumul si eventual sunt prinse dupa ce au ocolit planeta, altele nu sunt prinse deloc ! Din aceste interactiuni rezulta fenomene de atractie sau respingere.
Să înţeleg de aici că planeta este protonul, dar tot nu mi-ai răspuns cum sereping aceste "planete" între ele şi de ce mingiile electronilor din bărci le ocolesc.
Nu, protonul nu este planeta. In acest exemplu didactic este semnificativ sensul din care sunt primiti/emisi fotonii - aparand un impuls spre/dinspre sarcinile electrice, explicatia acoperind si sarcinile pozitive cat si cele negative. Respingerea apare cand cei doi barcagii arunca mingile unul spre altul iar atractia cand isi arunca mingile stand cu spatele unul la altul (sau un bumerang in alt exemplu).

E limpede ca acesta este numai un model, nu pot explica interactiunile cuantice foton-particula. Poate ne ajuta altcineva.
Atunci de ce ai folosit o planetă care să devieze liniile de câmp electric (traiectoriile mingiilor)?
Pai tocmai ca aceste linii sa se inchida, dar venind din sens contrar. Dar am intalnit si exemplul cu bumerangul - de pilda pe site-ul Fermilab, iar acolo nu sugera deloc curbarea traiectoriilor, probabil pentru ca este un exemplu simplificat.
Raspunsul lui Truth a avut in vedere interactiunile de tip atractiv si repulsiv intre particule, adica obiectul intrebarii, nu a luat in discutie particulele din structura atomului si interactiunile la acest nivel, deci despre ce planete vorbim? Apoi, despre ce linii de camp electric e vorba? Deplasarea unui electron genereaza un camp electromagnetic (ca orice curent electric), nu pot fi separate. Acest tip de exemple ca cel cu mingile este unul care, cu o anumita aproximatie, creaza o analogie cu mecanica clasica, in scopul de a aduce lucrurile in zona intuitivului. O discutie prelungita in termeni de planete, bile si barci esueaza in derizoriu. La nivel cuantic termenii de deplasare, traiectorie, viteza si altii asemenea din mecanica clasica isi pierd din consistenta. Pentru interactiuni intre diferite tipuri de particule, fermioni si bosoni, sunt foarte utile diagramele Feynman. Altfel, sarcinile de acelasi semn se resping, iar cele de semne diferite se atrag, o luam asa si gata. Iar in exemplul lui intuitiv, Truth se referea la paneta Pamant, o situatie total ipotetica, evident. Truth, corecteaza-ma daca am inteles gresit!
pai din cate am inteles eu, Truth a evitat putin raspunsul :)) mai revin cu inca o intrebare: de unde stiu cei 2 oameni din barci diferite ce mingi sa arunce? Mai exact, de unde stiu 2 electroni apropiati unul de celalalt in ce parte sa emane fotoni pentru a manifesta o forta de respingere? Cum 'detecteaza' o particula sarcina electrica a altei particule?
Merci Puiu, asa-i, doar o simpla analogie cu mecanica clasica - dar daca atata m-a tocat Marian ! :)
Claudiu, nu-i vorba ca "detecteaza", pur si simplu doua sarcini diferite/de acelasi semn interactioneaza in mod diferit - recte schimba (emit sau absorb) fotoni !
Claudiu, intrebarea ta contine niste afirmatii cel putin neglijente. Un electron nu afla ca se manifesta o forta de respingere "cand se apropie de alt electron", respectiv o forta de atractie "cand se apropie de un proton". Sunt convins ca stii foarte bine ca forta electromagnetica are raza de actiune infinita, deci o particula, in cazul interactiunii de acest tip, nu trebuie sa se apropie de una identica pentru a incepe sa se respinga, ca si cum, ajunsi la o distanta critica, barcagiii incep sa isi arunce cu pietre in cap.
Truth, înţeleg că liniile trebuie să se închidă pentru a păstra mereu barca plină cu mingii(bosoni), şi astfel validăm teoria cunatică în detrimentul celei clasice care nu poate explica conservarea energiei sursei în cazul emiterii unui câmp electric.

puiu, electronul în barcă este staţionar, deci nu există cîmp magnetic asociat unui cîmp electric atîta vreme cît nu există deplasarea sursei electrice, adică variaţia cîmpului electric în spaţiu, ori acestă variaţie apare după prinderea mingiei de către alt electron şi deplasarea lui prin conservarea impulsului.
Diagramele Feynman sunt la fel de utile ca exemplul dat de Truth, adică numai pentru transformări elementare, cele complexe nu au niciun fel de reprezentare analogică (schematică sau de alt fel) ci numai matematică.

claudius93, barcagiul aruncă simultan mingi în toate direcţiile (deci va rămâne nemişcat) şi care se vor întoarce înapoi din toate direcţiile cu exepţia celor care se vor opri la alţi barcagii, rezultând o diferenţă de impuls prin lipsă. Deasemenea, barcagiul va primi impulsuri de mişcare de la mingiile aruncate de ceilaţi barcagii. Astfel va avea un dublu impuls: o dată de la mingea venită de la alţi barcagii, şi o dată din diferenţa de impuls recepţionată odată cu întoarcerea unui val incomplet de mingii. Incomplet, pentru că unele din ele sunt prinse de celalţi barcagii aflat pe traiectorie.
Mersi Mariane ca m-ai lamurit :D
Truth, te-am tocat atât, cu scopul de a arăta inconsistenţa teoriei cuantice, care deşi este utilă, nu explică pe de-a-ntregul fenomenele, neacoperind continuumul câmpurilor de potenţial (electric şi magnetic). Din acest motiv al  fragmentării microcosmosului, fizica cuantică nu poate fi unificată cu fizica relativistă ce se ocupă în special de câmpuri, care sunt continuumuri spaţio-temporale deci nefragmentate.
Mariane mai am o intrebare: de ce acele mingi "se vor întoarce înapoi din toate direcţiile"?
Electronul din barca o fi stationar, ca ipoteza de studiu. Dar e o ipoteza gresita pentru ca electronii din natura nu sunt stationari. Chiar si barcagiul descris de tine in ultimul exemplu are un impuls rezultat din castigul de la mingile primite minus pierderea mingilor care nu se mai intorc. Daca deficitul s-ar anula cu castigul de mingi, atunci barca nu s-ar pune niciodata in miscare si totul devine un nonsens, adica vorbim de respingere care nu respinge. Nu putem analiza barca in regim de nemiscare. A inceput sa se miste la Big Bang si se va opri cand n-o mai avea zile de la Dumnezeu :))
claudius93, în modelul prezentat planeta e rotundă, iar dacă arunci o minge întro direcţie oarecare ea se va întoarce de unde a plecat in direcţia opusă, ocolind planeta. Desigură că dacă mingiile sunt aruncate în toate direcţiile ele se vor întoarce din toate direcţiile, e logic.
Numai mingiile care vor fi interceptate pe traseu de alţi barcagii nu se vor mai întoarce.
puiu, răspunsul tău arată reavoinţă.

Aici discutam despre modelul lui Truth şi încercam să-l îmbunătăţim.
Dacă te referi strict la fenomenul real atunci putem pune capăt discuţiei spunând că niciun model, oricît ar fi el de precis, nu reflectă cu certitudine de nezdruncinat realitatea, ori spiritul ştiinţei este de a ne apropia de realitate cît putem de mult prin metoda paşilor mici şi a corectării succesive a erorilor date de diferenţa dintre model(simulare) şi realitatea observată.
Marian, regret ca ai perceput raspunsul meu ca reavointa si te asigur ca nu ma consider in conflict cu nimeni ci intr-o discutie. Precizarea mea a fost ca nu trebuie sa consideram electronii nemiscati nici macar in ipoteza. Putem sa-i consideram eventual ca avand niveluri energetice stationare, pana le emiterea sau absorbtia unui foton. In acest caz trebuie sa vorbim de camp electromagnetic si poate ar fi util sa vedem in ce mod interactioneaza componentele magnetice ale campurilor a 2 electroni. Poate in zona aceasta ar trebui cautat un raspuns la intrebarea lui Claudiu. In rest, te asigur de consideratia mea.