Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.7k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

5 plusuri 0 minusuri
503 vizualizari
Se stie ca exista gauri negre statice si gauri negre care se rotesc.Cum stiu astronomii care se rotesc si care nu?
Junior (435 puncte) in categoria Terra-Univers

3 plusuri 0 minusuri

Buna intrebare. Cum subiectul este complicat, o sa incerc sa raspund pe scurt.

In primul rand, se presupune ca mai toate gaurile negre se rotesc. Cred ca stii deja ca forma densa pe care o iau unele stele la sfarsitul vietii (pitica alba, stea neutronica) se rotesc mult mai repede decat steaua initiala, datorita conservarii momentului. In cazul gaurilor negre, rotatia este si mai rapida. Si cum toate stelele se rotesc, mai lent sau mai repede, gaurile negre formate in urma imploziei nucleelor de stele ar trebui sa se roteasca.

Teoria spune de multa vreme ca o gaura neagra in rotatie afecteaza spatiul si timpul din vecinatate. Deci in jurul unei astfel de gauri ar trebui detectat nu numai un vartej de materie, ci si o deformare a structurii spatiu-timp. De fapt, s-a si detectat asta: http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/1997/ast06nov97_1/

Evident, nu putem lua toate gaurile negre la rand sa vedem de se rotesc sau nu, pentru ca aceste observatii sunt dificile. Daca am fi reusit pana acum sa detectam undele gravitationale, poate ca ne-ar fi ajutat mai mult.
Deci înţeleg că, în fapt, toate găurile negre se rotesc şi că nu există găuri negre statice. Corect?
N-as spune asta, pentru ca gaurile negre nu sunt inca intelese indeajuns. In mod normal gaurile negre ce au avut la origine o stea ar trebui sa se roteasca, dar observatiile inca sunt sumare. Poate exista gauri negre statice, cum ar fi cele mini (asta daca chiar exista minigauri negre). Mai e de studiat pe subiect.
HarapAlb, serios vorbind, dacă te plictiseşti pe aici şi ţi se pare înjositor să dai un răspuns de doamne-ajută, de ce te oboseşti cu intervenţiile astea "liliputane"?
Am stat eu si m-am gandit... sa stii ca omul asta are dreptate.
Nu "se stie" de nici-o gaura neagra statica. Teoretic e imposibil ca asa ceva sa existe, deoarece traim intr-un univers dinamic iar gravitatia actioneaza pe distante atit de mari incit orice potentiala gaura neagra trebuie sa fie nu numai in deplasare relativa ci si rotitoare. Gaurile negre statice sunt numai un model teoretic, rezultat in urma rezolvarii ecuatiilor de cimp in conditia limita de stationare, pentru ca erau prea complexe pentru a se gasi o solutie pentru situatia reala de miscare.