Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

3 plusuri 0 minusuri
2.7k vizualizari
-la nivel atomic ma refer-
Junior (686 puncte) in categoria Fizica
0 0

Radiatiile X, ca si toate celelalte tipuri de radiatii (gama, UV, IR, etc.) sunt, de fapt, unde electromagnetice. In ceea ce priveste modul de formare al undelor electromagnetice, acestea se produc prin alternanta dintre un camp electric si unul magnetic care se genereaza reciproc, propagandu-se, mai apoi, pas cu pas.

Diferenta dintre doua tipuri de radiatii o reprezinta frecventa proprie pe care fiecare unda o prezinta. De exemplu, cea mai mare frecventa apartine radiatiei gama, urmata de radia x, si tot asa.

Buna seara !

Asa-zisele Raze X au fost descoperite in 1895 de celebrul Rontgen, primul laureat al premiului Nobel (in 1901).

Mecanismul are legatura cu structura atomului, de care am discutat la o intrebare precedenta, respectiv de modul de asezare a electronilor pe straturi si substraturi, descris in modelul atomic al lui Bohr.

Semnificativ pentru cazul in speta este ca electronii completeaza intai straturile joase, de mica energie, apoi sunt nevoiti sa completeze straturile mai departate, de energie mai inalta.

Bohr a bombadat o placa metalica (atomi) cu electroni accelerati termic. Unii din acestia dislocau electroni de pe orbitele de joasa energie ale atomului. Aceste "goluri" sunt instantaneu ocupate de electroni veniti de pe straturile de energie mai inalta, dar aceasta diferenta de energie trebuie cumva echilibrata  - si atunci este emisa sub forma de fotoni din gama radiatiei X.

Frecventa lor depinde atat de materialul bombardat cat si de energia particulelor incidente.

Fenomenul se produce asemanator si in cazul "franarii" electronilor sub influenta altor cauze - si atunci trebuie "eliberata" diferenta de energie dintre momentul initial si cel final.