Lumea energiei este una complexa, nu este asa simpla, trebuie sa avem multe date ca sa putem trage concluziile, pe net exista multa intoxicate ecologista triunfalista fata de energia alternativa. Dar o analiza realista ne arata ca suntem inca departe sa eliminam energia fosila.
Depinde cine iti face socoteala. Ecologistii calculeaza costul rezidurilor nucleare pe 5 secole fireste ca energia iese scumpa, dar in prezent energia nucleara este cea mai ieftina, daca nu te apuci sa faci asfel de calcule "rautacioase".
Energia eoliana care indirect este efectul energiei solare, a devenit de ceva timp economic sustenabila, este o tehnologie matura, problema ei este ca nu poate depasi 10-15% din volumul total al productiei electrice al unei tari. De ce ? pt. ca daca o tara are nevoie 50 milioane kw/h , atunci ea trebuie sa aibe investiti bani in instalatii de energie calsica pt. aceasta putere, pregatiti sa functioneze atunci cand nu este vant in toata tara. Ca sa nu mai spunem ca in orice tara exista doua varfuri de consum dimineata si seara, deci oricum trebuiesc cheltuieli uriase pt. o capacitate mare de productie, care functioneaza la capacitate maxima decat cateva ore, iar toti stim ca o investitie ca sa-si scoata banii repede ar trebui sa functioneze 24/24. In tarile unde exista licente pt. energie eoliana, regula spune ca in momentul in care bate vantul automat energia lor are prioritate, asta inseamna o pierdere pt. cele clasice, in mod normal scumpind kw/h oferit consumatorului si implicit scade competenta produselor fabricate.
Avantaje ? diversificarea resurselor energetice, micsorarea importurilor de energie, scaderea tensiunilor pe piata de energie, vantul nu tine seama de politica lui Putin, Iran, etc. Deci cu cat sunt tarile mai independente energetic cu atat sunt mai putini tentati sa santajeze cu energia. Daca in viitor vor aparea metode eficiente si economic viabile de imagazinare a energiei electrice, morile de vant vor deveni si mai interesante. Deasemenea aparitia masinilor electrice la scara mare ar putea mari mult cererea de energie in afara acelor doua varfuri de consum ale zilei.
Energia solara este de moment foarte scumpa, de aporx. 10X mai scumpa decat cea clasica, nu este constanta, depinde de capriciile meteorologice iar maxima ei productie este la jumatatea zilei. Iar seara cand consumul este enorm, nu produce nimic. Probabil in timp se va ieftini, paradoxal, avem nevoie de energia fosila pt. a mentine industria actuala ca sa producem banii necesari pt. constructia unei tehnologii a viitorului. Majoritate covarsitoare a fabricantilor de energii alternative folosesc energia fosila pt. a fabrica componentele pt. energie solara. De moment energia solara este subventionata pt. a se maturiza tehnologic, la noi ar trebui folosita in catunele izolate unde electrificarea clasica ar fi costoasa, o placa solara poate sustine un tv. mic, incarca un telefon, laptop, un radio, asfel ar scoate din izolare acele persoane.
Exista si turnuri solare termice, chiar in europa, Spania in localitatea Sanlúcar la Mayor (Sevilla) de 20 MW.
http://eco.microsiervos.com/energia/empieza-funcionar-mayor-torre-solar-mundo.html
http://www.mundotech.net/torre-solar-electricidad-para-10-mil-viviendas/
O placa solara produce aprox. 80W la jumatatea zilei intr-o zi insorita.
Costa aprox. 500 euro
Un reactor de la cernavoda produce aproximativ 1 milion de CP , 24/24 nu depinde de capriciile meteorologice, exceptie cand scade mult Dunarea, pe care o foloseste pt. racirea apei, cand este apa putina , se presupune ca ii ridica prea mult temperatura si impactul ambiental este mare. Lucru care se intampla foarte rar. Cu cele doua reactoare produce 18% din energia electrica a tarii, trebuie amintit ca energia electrica consumata este doar un procentaj din energia totala consumata de tara. Carbunele necesar in siderurgie, gazul, motorina, benzina, kirosenul , depasesc cu mult energia electrica.
1 CP- 735 W
Daca aveti curiozitatea puteti sa vedeti cat consuma o masina de 100 CP sau un camion (TIR) de 500 de CP daca ar fi electric.
Chiar daca maine am avea tehnologia care ar produce electricitate solara eficient economic, inca avem mari probleme s-o imagazinam . Ganditi-va ca inca nu avem: escavatoare, tractoare, trailere, vapoare, elicoptere sau avione sa mearga electric.
Toti ne gandim ca daca obtinem energie electrica ieftina din energie soalra o putem imagazina sub forma de hidrogen si asa folosi in tot felul de utilaje.
Transformarea se face cu pierderi de energie. (azi energia solara este scumpa, transformarea ei in hidrogen ar fi si mai scump)
Motoarele cu hidrogen sau bateriile cu hidrogen sunt inca costistoare sau ineficiente.
Motorul direct pe hidrogen este complicat tehnologic, iar imagazinarea hidrogenului la presiune sub forma de butelie este periculoasa , nimeni sanatos la cap nu ar merge cu o butelie clasica plina cu hidrogen in loc de rezervor , hidrogenul scapa foarte repede, fiind cea mai mica molecula, chiar poate sa treaca incet prin porii buteliei, nu are nevoie de oxigen ca sa explodeze. Transportul si distributia in mari cantitati catre benzinarii pe teritoriul unei tari ar crea mari probleme logistice si de securitate. Imagazinarea in butelie are nevoie de mari presiuni , pt. ca hidrogenul nu se lichefiaza la temperaturi normale, iar acest lucru mareste riscul, iar in caz de accident (d-zeu cu mila) dar aduce inca un plus de ineficienta, energia consumata pt. comprimare, in ziua de azi ca sa umplii rezervorul cu motorina este ceva ridicol, il poti turna din bidon.
Alta forma ar fi imagazinarea lui sub forma lichida, ar disparea riscul, dar atunci ar trebui sa avem un rezervor izolat termic unde sa mentinem hidrogenul la -252 grade, destul de dificil sa lasam masina 3 zile la soare, nu exista rezervoare cu o eficienta termica f. buna, atunci ar trebui ca pe langa rezervor sa avem un sistem care consuma energie sa mentina permanent hidrogenul rece.
A treia forma ar fi bateriile cu hidrogen, acestea au dezavantajul ca sunt mari, grele si nu imagazineaza multa energie fata de masinile clasice, care au multa autonomie. Imagazinarea energie electrice din retea in bateria cu hidrogen se face cu pierdere.