Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

3 plusuri 3 minusuri
906 vizualizari

Sunt de parere ca nu se va realiza prea curand o fuziune intre relativitate(lumea macro) si mecanica cuantica(lumea micro) deoarece cred ca nivelul cuantic se desfasoara intr-o alta dimensiune a universului in afara celor 4 cunoscute(3 spatiale+timp).E posibil ca nivelul cuantic sa fie continut intr-o alta dimensiune prevazuta de catre teoria M(Univers cu 11 dimensiuni) iar noi observatorii sa nu ne dam seama.Astfel unificarea celor doua teorii este deocamdata imposibila deoarece in aceasta dimensiune a universului avem alt timp fata de timpul relativist.Cum reusesc particulele subatomice sa fie in mai multe locuri in acelasi timp(Doar fiind in alta dimensiune fata de dimensiunile lumii macro reusesc particulele sa fie in mai multe locuri in acelasi timp-Avem un altfel de timp in mecanica cuantica fata de timpul lui Einstein).Iar timpul chiar se comporta diferit in mecanica cuantica fata de timpul din teoria relativitatii.Ce parere aveti?

Intai vbesti de teoria M cu 11 dimensiuni, apoi de alt timp. Teoria M are 10 dimensiuni de spatiu dar tot UNA SINGURA de timp, deci tot acolo ajungi. Da, se afla o particula de timp in doua locuri diferite, dar se pot afla si doua particule in acelasi loc in acelasi timp (astia-s bosonii).

Inceputul intrebarii era interesant, cu alte dimensiuni, dar cand a venit vba de timp s-a stricat treaba.

Salut Best,

Intr-adevar, unificarea teoriei cuantice cu relativitatea generalizata reprezinta Sfantul Graal al fizicii (cum le place realizatorilor de pe Discovery sa spuna). Cred ca inainte de a spera ca o Teorie a Totului sa apara , este nevoie de clarificarea unor aspecte care inca figureaza la capitolul "pasiv" al bilantului cunoasterii stiintifice. Imi vin in minte cinci probleme de maxima importanta:

1. Bosonul lui Higgs. Care a fost natura campului cu care a interactionat  o parte din radiatia initiala de la Big Bang, astfel incat pachetele energetice sa capete masa nenula? Exista, asa cum prezice teoria, o particula de forta, un boson, care a determinat incetinirea acestora si convertirea unei parti a energiei lor in masa? Ce este, de fapt, masa?

2. Gravitonul. Particula care mediaza interactiunea gravitationala (de masa zero si spin 2 cum se anticipeaza) si undele gravitationale asociate nu au fost descoperite. O teorie cuantica a gravitatiei ar arunca mult mai multa lumina asupra fenomenelor petrecute atat la nivel macrocosmic cat si cuantic.

3. Energia intunecata. Sursa ei, modul in care interactioneaza cu materia, bosonul care mediaza aceasta interactiune - de tip antigraviton indraznesc sa-l numesc - toate acestea ne vor aduce o intelegere mult mai buna a Universului cosmic si cuantic.

4. Materia intunecata. Ce anume produce anumite efecte gravitationale observate? Conform celor cunoscute ar trebui sa fie materie, numai ca nu poate fi detectata deoarece, aparent, nu emite radiatii, motiv pentru care o numim intunecata. Ce tip de particule de forta mediaza interactiunea ei cu celelalte elemente? Gravitoni? Un tip special, diferit, de gravitoni?

5. Gaurile negre. Povestea cu nefunctionarea legilor fizicii in gaurile negre va trebui inlocuita cu explicatii stiintifice. Aceste singularitati contin, totusi, informatie, iar ea va trebui decodificata. Daca  fizica asa cum o intelegem azi nu guverneaza gaurile negre, va trebui formulata o alta fizica, aplicabila singularitatilor. Poate ca acea "alta fizica" va insemna chiar unificarea teoriilor cuantica si relativista.

Odata cu intelegerea acestor probleme va trebui sa redefinim, probabil, unele concepte, incepand cu spatiu, timp, viteza, traiectorie si altele. Va fi probabil necesar sa renuntam la unele notiuni cum ar fi cea de "forta", deja ea este inteleasa astazi ca "schimb de particule" si, automat, sa renuntam la conceptul de "camp", pe care in mod traditional il concepem ca o distributie de "forte". Descoperirile revolutionare vor revolutiona nu numai limbajul teoriilor dar si teoriile, modelele matematice utilizate. Personal, sunt optimist ca toate acestea se vor realiza, si mai cred ca provocarile viitoare vor fi unele la care in prezent nici nu gandim. Dar tocmai de aceea stiinta este un demers atat de pasionant.
2 plusuri 8 minusuri
Intrebarea este cand,nu daca.Iar cand va fi asta,depinde de cat de pregatiti suntem noi sa primim respectivele informatii.S-ar putea sa fie ceva mult mai simplu decat credem,se pare ca Pitagora se folosea de proprietaea asta,de ubicuitate.

Calea prin care se ajunge s-ar putea sa nu fie cea materiala,sau,in orice caz,cea spirituala sa fie mult mai simpla si la indemana.

Asa mi-a spus mie preotul din sat.
v.a.c.p. *
Stimata Doamna, cu umilinta va rog sa imi unificati si mie cele doua teorii pe cale
spirituala, deoarece doresc sa devin ubicuu (sic), ca Pitagora.
Va voi ramane pentru eternitate recunoscator.
* - vezi "lexiconul intergalactic".   ;-)
Elena,

Ce înseamnă să fim pregătiţi? Facem infarct când vom citi cărţile de fizică?

Ce înseamnă calea spirituală, sub aspectul unirii celor două teorii?
Stimate domn,cu siguranta nu veti accepta faptul ca cele doua teorii sunt deja unite,numai ca nu ne dam seama,unii,cel mai recent,acum vreo 2500 de ani,si-au dat seama pentru ca metodele lor erau altele,simplu.
 Respectivii,cei de acum 2500 de ani stiau de ex.ca pamantul se invarte in jurul soarelui si nu invers,asa cum ceilalti,care n-aveau timp de prostii din astea,sustineau si si-au bazat toate teoriile lor.Iar unii si mai prosti,contemporani,se pare cu cei care au construit piramidele,ziceau ca ar exista o lege a ritmului: totul se scurge inauntru sau in afara, orice lucru are durata sa, totul evolueaza apoi degenereaza, balansul pendulei se manifesta in toate si masura oscilatiei sale la dreapta este asemanatoare cu masura osicilatiei sale la stanga, ritmul este constant.
Elena, nu ai răspuns la întrebări. Nu mă miră. Tu eşti obişnuită să vorbeşti în pilde, nu să duci gândurile până la capăt.

Nu ai citit istoria ştiinţei. Aia de acum 2500 de ani NU ŞTIAU că Pământul este rotund. Unii au afirmat asta, dar NU AU DEMONSTRAT. Şi eu pot să zic acum: "teoria relativităţii este greşită", deşi eu habar nu am. Dar zic. Peste 2.500 de ani, vine o altă Elenă şi zice: "Acum 2.500 de ani se ştia că teoria relativităţii era greşită. A zis unul, Quark". Ar fi mare lucru să înţelegi asta.

Şi pentru a generaliza un pic, ţi-ar fi de mare utilitate ţie şi celor din umbra ta să înţelegi că acum 2.500 de ani se vorbea frumos, dar se ştia puţin despre Univers. Aveau la îndemână foarte puţine lucruri pentru a explora lumea. Ei foloseau doar logica şi imaginaţia, dar pentru a fi ştiinţă e nevoie de mai mult.

Dacă ai citi o carte serioasă de istoria ştiinţei, te-ai lămuri asupra a ceea ce ştiau şi ce doar speculau anticii.
Elena bine zici, daca erau vorbele tale...macar le intelegi :)

Quark iar contesti ceva ce nu intelegi...
Istoria stiintei e irelevanta pentru ca ceea ce faceau anticii nu e considerata stiinta, e mult mai mult...desigur mereu au existat sclavi(ignoranti) de pe urma carora inca se profita :)
Oricum intotdeauna am avut "la indemana" Universul doar ca am fost mai preocupati de exterior, tu esti cel mai bun exemplu.
Te sfatuiesc sa nu-ti mai dai cu parerea despre antichitate intrucat inca sunt multe pe care nici stiinta de azi nu le explica...
Iahime,maica,nu,nu sunt vorbele mele,am uitat sa spun,sunt ale preotului din sat,poate ca nici ale lui,cine stie,le-or fi zis altii inainte.Dar stii ce?Eu cand le aud,sau le citesc(ca stiu sa citesc,mi-a zis-o si Quark),simt asa ca intru in rezonanta si ma simt ca si cum le-as fi zis eu daca traiam inaintea lor.Simt asa ca o vibratie.Preotul din sat zice ca nimic nu e in repaus,totul este in miscare,totul vibreaza,lucruri pe care stiinta moderna le accepta si pe care orice noua descoperire stiintifica tinde sa le verifice.
  Si tot el zice ca sunt mii de ani de cind invatatii vechiului Egipt au anuntat acest principiu hermetic. El zice ca diferentele  intre diferitele manifestari ale materiei, ale energiei, ale sufletului si chiar ale spiritului,
sunt consecinta unor proportii inegale ale vibratiei.
 De la Totul care este Spiritul Pur si pina la formele cele mai grosolane ale materiei, totul vibreaza; cu cit este mai intensa vibratia, cu atit mai inalta este pozitia pe scara. Vibratia Spiritului este atit de intensa si atit de
infinit de rapida, incit practic el este in repaos, la fel cu o roata care
se invirteste cu o asa de mare rapiditate incit pare ca sta pe loc.
La cealalta extremitate a scarii, sint formele grosolane ale materiai, ale
carei vibratii sint atit de lente incit parca nici nu ar exista, la fel ca
si unele sunete de rara frecventa pe care urechea omeneasca nu le poate percepe.
 Intre acesti doi poli opusi sint milioane si milioane de grade de
vibratii. De la corpuscul la electron, de la atom la molecula pina la lumi
si universuri, totul se misca, totul vibreaza. Aceasta e la fel pentru
energie si pentru forta, care nu sint decit grade diferite ale vibratiei.
Acelasi lucru e valabil atat pentru planul mental cat si pentru cel spiritual.

Mi-a mai zis preotul din sat sa-i zic lui Quark ca a fost un norocos ca nu s-a nascut pe vremea lui Pitagora,n-ar fi avut nicio sansa sa fie admis la Scoala Pitagoreica pentru ca ei au pastrat perlele intelepciunii pentru citiva alesi, care recunosteau valoarea lor invatamintelor si pe
care le purtau in inima lor, nedindu-le materialistilor vulgari care le-ar
fi murdarit de noroi si le-ar fi asimilat la respingatoarea lor hrana mentala.Pitagoricii considerau nebunie sa invete lumea de lucruri pentru care nu este pregatita sau pe care nu voiau sa le admita.
Nu stiu cum se explica,imi place teoria cuantica,as vrea sa se uneasca odata cu cea a relativitatii,dar tot mai mult imi place poezia lui Blaga.Preotul din sat zice ca poate din cauza ca si Blaga a fost preocupat de univers,de Marele Anonim,de limitele cunoasterii omenesti.Asa o fi,e bine sa stii multe,asa pentru tine,nu trebuie sa arati altora ca stii,cel mai bie te simti cand stii ca ai o confidenta cu Creatorul,dar si mai bine te simti cand te minunezi asa,pur si simplu de tot ce exista,fara sa incerci sa intelegi ce si cum,adica sa nu distrugi corola de minuni a lumii,cum zicea Blaga: Eu nu strivesc corola de minuni a lumii
şi nu ucid
cu mintea tainele, ce le-ntâlnesc
în calea mea
în flori, în ochi, pe buze ori morminte.
Lumina altora
sugrumă vraja nepătrunsului ascuns
în adâncimi de întuneric,
dar eu,
eu cu lumina mea sporesc a lumii taină -
şi-ntocmai cum cu razele ei albe luna
nu micşorează, ci tremurătoare
măreşte şi mai tare taina nopţii,
aşa îmbogăţesc şi eu întunecata zare
cu largi fiori de sfânt mister
şi tot ce-i neînţeles
se schimbă-n neînţelesuri şi mai mari
sub ochii mei-
căci eu iubesc
şi flori şi ochi şi buze şi morminte.
Dragă Elena, eşti în plin delir mistic. Poluezi acest forum cu stupizenii mari cât tine. Manifeşti o incontinenţă în a debita aiureli care pare a fi patologică. Sper ca administratorii forumului să ajungă cu cititul pe aici şi să-ţi mai taie din avânt, pentru că altfel tinde ca Scientia QA să ajungă "Jurnalul unei lunatice limbute". Tu sigur nu ai cu cine vorbi acasă.

Despre Iahim ce să spun? El măcar vorbeşte puţin. Ceea ce, în contextul dat, e un merit.
E=h*v
energia=constanta Planck*vibratia
Ti-am redus ce a zis Elena la o ecuatie, poate asa o inghiti si taci...
maturizeaza-te.
2 plusuri 6 minusuri
Consider ca odata ce vom rausi sa definim constiinta, vom rausi sa si unificam cuantica cu relativitatea.
Ce legătură are una cu alta? Explică-ne un pic.
De ce definirea conştiinţei (care există şi astăzi) ar duce la unificarea celor două teorii?
Pentru o mai buna intelegere a existentei... asta o face fiecare, raspunsurile pe care le cautam sunt in interior caci de acolo vin toate.
5 plusuri 2 minusuri
Mecanica cuantica a fost repede unificata cu teoria relativitatea restranse in perioada 1928-1948. Sa zicem ca a inceput Dirac si a fost incheiata de Feynman-Tomonaga-Schwinger.
Am impresia ca "frenezia" din politica a ajuns si la Scientia. Dar, oare pot fi unificate doua iluzii? Lumea fizicii are multe necunoscute si ar fi bine sa fie luate in considerare la emiterea unor teorii, numai ca in elaborarea unor teorii s-a facut, mai mult apel la credinte, decit la ratiune. Comportarile 'ciudate" ale particulelor subatomice, se datoreaza unor influente necunoscute si care daca sint necunoscute, savantii au zis ca nu exista. Practic, teoriile actuale au o insemnata doza de religiozitate, credinta. Cit despre TR... stiu de confirmari ale ei... si totusi, confirmarile pot avea si alte explicatii!