Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

4 plusuri 2 minusuri
838 vizualizari

Salut prieteni !

Scientia ne ofera categoria "Stiati ca ?" Va propun sa semnalam si sa comentam articole interesante din presa romaneasca si straina, sa ne tinem reciproc la curent cu noutatile stiintifice.

Incep cu un articol care trateaza un subiect serios sub un pretext amuzant:

PS: Propun sa facem abstractie ca informatiile pot fi vechi sau nu sunt "ultimul strigat" al stiintei, sunt sigur ca membrii Q&A sunt foarte bine informati - dar exista o mare masa de internauti care trebuie educati in spiritul stiintei. Nu uitati ca la recensamantul din 2002 s-au declarat atei sau fara religie numai 0,2% din populatie, adica numai vreo 20.000 de persoane !

Senior (8.7k puncte) in categoria Stiati ca?-Fizica
Interesant, desi cred ca prin altitudine s-ar fi manifestat o diferenta ceva mai mare...

Cred ca undeva e o greseala in articol unde se spune ca:

"Deşi pare greu de crezut, Terra are în realitate forma unui cartof, iar oamenii pot să cântărească cu până la 0,5% mai mult sau mai puţin, în funcţie de locul în care se află."

De aici se subantelege ca valoarea gravitatiei este in functie de forma, ceea ce mi se pare gresit.
Distanta fata de nucleu(centrul gravitational planetar) este esenta.
Credeam ca e o generalitate...
Valoarea gravitației chiar este în funcție de formă, mai exact în funcție de distribuția masei planetei.
Si ce are distributia masei planetei cu forma? Daca te uiti pe site-ul NASA ( http://climate.nasa.gov/Eyes/index.html ) o sa vezi si ce forma are Terra si ce forma are campul gravitational, care arata cam asa:
masa = densitatea * volumul, deci distribuția masei are legătură cu forma. Relieful nu este singurul care determină gravitația, dar este unul dintre factori. Faptul că harta accelerației gravitaționale nu urmărește fidel relieful e din cauză că nu doar relieful contează. Contează și densitatea locală a scoarței.
Aha. Am inteles. Deci daca introducem planeta de forma cartofului in interiorul unei imense piramide (sau sfera) artificiale realizata din carbon de exemplu, atunci distributia masei are legatura cu forma si campul gravitational s-ar distribui uniform pe suprafata piramidei (sferei).
Nu știu de ce țineți să-mi atribuiți lucruri pe care nu le spun nici eu, nu le spune nici articolul. Gravitația locală NU este dată exclusiv de relief, ci este dată ȘI de relief, pe lîngă densitate. Deci cîmpul gravitațional pe sfera sau piramida dumneavoastră artificială nu ar fi uniform.

Existența unui munte masiv într-o zonă a planetei înseamnă o contribuție pozitivă la gravitația locală. Se prea poate ca scoarța locală să fie mai puțin densă decît în alte locuri, iar contribuția muntelui să fie astfel compensată, dar rămîne faptul că relieful contribuie la gravitație. Dacă muntele ar dispărea fără să se schimbe nimic altceva, gravitația locală s-ar micșora (mai mult decît în partea opusă a planetei).

De fapt nu fac decît să repet cu alte cuvinte ce am mai spus și deasupra, deci nu prea pot spera să mă înțelegeți mai bine de data asta.

Dar există o soluție simplă pentru ciondăneala noastră: spuneți dumneavoastră ce anume determină variațiile locale ale accelerației gravitaționale, dacă credeți că relieful are o contribuție nulă.
Eu ma legasem exclusiv de cuvantul "forma", asa cum e mentionat in articol.
Nu de masa, nu de relief, nu de densitate care sunt cu totul altceva.
Tu ai deviat discutia inspre relief, dar "forma" si "relief" nu sunt acelasi lucru.
Forma inseamna infatisarea, aspectul extern, conturul.
Cand spui relief te gandesti la o configuratie a suprafetei terestre care include si o masa consistenta.
Muntii de care vorbesti daca ar fi din hartie si goi pe interior ar da aceasi forma suprafetei terestre, dar nu vad cu ce ar contribui la campul gravitational.
Si nu ne ciondanim, inteleg exact ce ai explicat din punct de vedere fizic, se pare ca nu ne-am inteles din punct de vedere semantic: "forma" si "relief" nu au acelasi sens.
In rest ai dreptate, intr-adevar parametrii care afecteaza gravitatia pamantului includ, pe langa alti factori, latitudinea, longitudinea, topografia locala si geologia.
Vă legați de fleacuri. Dacă spun că un cartof are forma cutare nimeni nu se gîndește că ar fi gol pe dinăuntru și că vorbesc numai despre coajă (sau numai despre suprafața exterioară a cojii). La fel și cu forma planetei. În afară de cîte o peșteră ici-colo, munții sînt plini, nu goi pe dinăuntru, și toată lumea știe asta. Cînd spun că forma influențează gravitația nu puteți înțelege că vorbesc doar de suprafață, decît dacă îmi căutați nod în papură. Termenii „formă” și „relief” înseamnă, cel puțin în contextul discuției de față, același lucru.

Dar m-ați pus pe gînduri și m-am uitat în dicționar să văd dacă nu cumva folosesc eu cuvintele cu alte sensuri decît lumea în general. Dicționarele m-au lămurit cum stau lucrurile. Vă invit să faceți și dumneavoastră aceeași verificare; s-ar putea să aveți surprize.

În altă ordine de idei, vă rog să mă iertați că nu vă pot tutui și eu. Nu vă cunosc și ca atare vă vorbesc așa cum îmi cer regulile de bună purtare. Așa am învățat eu acasă, e un defect al meu, nu vă supărați pe mine.
Poti sa ma tutui fara probleme. Nu ma supar pe tine si nu consider un defect al tau faptul ca utilizezi pronumele de politete.
Stiu ca te preocupa subiectul acesta din punct de vedere sociolingvistic si ca tu esti de parere ca e mai bine sa folosesti pronumele de politete si pe net ca si in viata reala.
Probabil te-ai intrebat de ce pe net multa lume renunta la pronumele de politete. Unul din motive este legat de fluidizarea conversatiei.
Tastarea unui cuvant este mult mai lenta decat pronuntia cuvantului intr-o conversatie din viata reala si acest lucru poate deveni suparator intr-o conversatie pe chat de exemplu.
De aceea multa lume prefera sa renunte pe internet la pronumele de politete, insa exemplul de mai sus e doar unul din motive.
Oricum am deviat prea mult de la subiectul discutiei (si riscam sa incalcam regulile netichetei), asa ca iti propun sa ne oprim aici.
4 plusuri 3 minusuri
Nu e clar în ce constă întrebarea. Dacă este „Știați că un pitic de grădină nu cîntărește la fel în orice punct de pe glob?” răspunsul e da. Dacă este „Știați că firma Kern își face reclamă și în același timp face și popularizarea științei?” răspunsul e nu.

Planeta are într-adevăr o formă oarecum de cartof, cu denivelări, ceea ce face ca gravitația să nu fie identică peste tot, nici măcar în toate punctele care au aceeași altitudine și aceeași latitudine. Distribuția locală a masei planetei, de exemplu prezența munților sau variațiile de densitate din scoarță, influențează valoarea locală a gravitației. Influența este mică, iar diferențele se pot măsura doar cu aparate de precizie.

Alte mici influențe vin din poziția momentană a Soarelui și a Lunii. Apoi greutatea aparentă a unui corp mai depinde și de forța lui Arhimede, pentru că obiectul este „scufundat” în general în aer, iar atunci greutatea măsurată depinde și de presiunea atmosferică, ba chiar de temperatură (pentru că volumul obiectului depinde de temperatură).

Dar bineînțeles factorii cei mai importanți sînt altitudinea și latitudinea. Din cauza asta multe cîntare electronice (cu oarece pretenții) se pot fie etalona folosind mase standard, fie permit ajustarea constantei gravitaționale, fie măcar permit alegerea grosieră a zonei geografice în care se face măsurarea. Cîntarul meu de bucătărie îmi dă voie și să etalonez cu mase standard, și să introduc valoarea numerică a constantei gravitaționale, iar cîntarul medical mă lasă să aleg în ce zonă geografică mă aflu. Dar la cîntare care au erori de la 1% în sus precauția asta e inutilă. La fel, dacă principiul de cîntărire este prin comparație cu o masă cunoscută, nu e nevoie de nici un fel de etalonare sau ajustare.
Salut Adi !
Da-mi voie la o scurta replica:
- Sectiunea "Stiati ca?" NU este sectiune de intrebari ci de informare, dupa cum mentioneaza Regulamentul;
- Atat raspunsul tau cat si raspunsul Loredanei demonstreaza ca demersul meu a fost binevenit :)
- Deseori cercetarile sunt finantate privat, inclusiv din publicitate, eu zic sa nu facem caz de asta.

Altfel, un raspuns excelent, ca de obicei !
Mulțumesc, am mai învățat ceva.
Pamantul nu are forma de cartof, ci a unei sfere usor turite la poli. Raza polara reprezinta 99,666% din raza ecuatoriala, deci diferenta nu e vizibila. Orice alte diferente de nivel reprezinta mai putin de 0,0013% din diametrul Terrei. Eroarea admisa pentru o bila de biliard noua e de 0,001%, deci cam atat de sferic este globul pamantesc.

Fotografia aia cu geoidul de pe realitatea.net e de fapt harta gravitationala a Terrei. Dar realitatea.net ne-a obisnuit cu stiri tampite. Aici e un articol de anul trecut pe tema acestor harti gravitationale si motivelor diferentelor zonale http://news.nationalgeographic.com/news/2011/04/110406-new-map-earth-gravity-geoid-goce-esa-nasa-science/
Evident, comparația cu cartoful este o exagerare, necesară pentru a exprima faptul că geoidul nu este un elipsoid perfect.

Abaterea geoidului de la cel mai apropiat elipsoid este mică, de numai circa +/-100 m. Asta înseamnă o variație în accelerația gravitațională de circa +/- 3*10^(-5). Dar este destul pentru ca unele instrumente, de exemplu cîntarele de precizie, să detecteze diferența.