Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

4 plusuri 0 minusuri
2.8k vizualizari
si cum isi dau seama ca a venit primavara ?
Junior (1.1k puncte) in categoria Biologie

1 Raspuns

6 plusuri 0 minusuri

Cel mai bun raspuns

Buna dimineata !

Am un hobby  in domeniul "vegetal", asa incat stiu cate ceva despre plante. O sa-ti zic cateva cuvinte despre ghiocel si cateva despre plante in general.

- Ghiocel - Galanthus nivalis, Amarylidaceae, o numeroasa familie de plante bulboase din care cel mai cunoscut este crinul. Nivalis = zapada in limba latina. Este raspandit in tot nordul Europei, din Spania pana in Rusia. Exista numeroase varietati horticole, colectionarii se numesc "galantofili". Planta rezista si la -40C. Atentie, toate partile plantei sunt toxice daca sunt ingerate, continand o multime de alcaloizi

- Inflorirea timpurie a ghiocelului ascunde un secret: Floarea incepe sa se formeze inca de toamna ! In context, studiile din ultimii 20 de ani au aratat ca ghioceii infloresc din ce in ce mai devreme !  Asta ar putea fi o dovada a incalzirii globale.

In general vorbind, plantele si-au "ales" anumite nise ecologice, din mai multe puncte de vedere (areal, altitudine, sezon vegetatie si inflorire, etc). Scopul este sa le maximizeze sansele de dezvoltare, polenizare, etc. Ghiocelul castiga intaietatea sezonului, primavara devreme insectele sunt foarte "hamesite" si isi indeplinesc rolul polenizator (albine, muste, furnici)

Acum, "de unde stie" ghiocelul, ca si alte plante ? TOTUL functioneaza biochimic ! Fluctuatiile de temperatura din timpul iernii activeaza anumiti hormoni. Ce este interesant, este ca pentru orice mecanism exista 2 feluri de hormoni: unii stimulanti si altii inhibanti ! (Ca si muschii omului: unii trag si unii imping !) Cei inhibanti au rolul de a impiedica declansarea prematura sau accidentala a unor etape de dezvoltare.

Declansatoarele etapelor de dezvoltare la plante functioneaza la fel, numai evenimentul poate fi altul. Ex: temperatura, intensitatea luminii, frecventa luminii, nivelul umiditatii, concentratia unor minerale, etc. Pe scurt, sisteme automate !

Ma intorc la ghiocel (ca si la alte bulboase de primavara) si iti demonstrez ca vernalizarea (iarovizarea) este factorul care declanseaza inflorirea: bulbii trebuie plantati toamna, daca plantezi primavara oricat de devreme bulbi din comert, plantele nu vor inflori ! Eu am realizat experimentul !.