Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

5 plusuri 1 minus
610 vizualizari
Ce proprietaati au in plus atomii de carbon de pot sta la baza celui mai dur material? De ce, sa zicem, atomii de plumb nu pot forma un material cel putin la fel de dur ca si diamantul?
Junior (1.5k puncte) in categoria Tehnologie

5 plusuri 1 minus

Salut Dragos !

Vad ca nu a raspuns nimeni, probabil este o chestiune prea cunoscuta.

-Iti amintesti afirmatia mea ca PROPRIETATILE acestui Univers determina legile lui si manifestarile lui. Ei bine, acestea au dus la formarea acestui atom exceptional - CARBONUL. Este insemnat cu semnul fiarei smiley: are 6 protoni, 6 neutroni si 6 electroni. Pe stratul de valenta pe care incap maxim 8 electroni el are doar 4. Aceasta este CHEIA proprietatilor lui minunate, rezulta ca poate accepta si/sau dona 4 electroni formand legaturi covalente, cu alti atomi de carbon sau cu alti atomi/radicali, etc.

- Trebuie sa amintim ca aceasta caracteristica sta la baza Vietii, inainte de a vorbi de diamant.

- Pentru ca poate forma legaturi stabile cu alti 4 atomi de carbon ne face sa ne imaginam imediat un joc tip Lego. Problema este: in cate moduri poti ansambla o retea cristalina de atomi de carbon ? Raspuns: incepand cu zero (carbune -stare amorfa) in multe moduri, rezultand diverse stari alotropice: diamant, grafit, lonsdalita, diverse fuelerene, nanotuburi de carbon.

- Modul fizic in care sunt aranjati atomii de carbon definesc proprietatile materialului rezultat - exact ca in jocul de Lego. Poti sa vizulizezi de pilda rezistenta la presiune, daca ai apasa cu palma o astfel de structura - functie de asezarea atomilor ar putea fi rezistenta sau nu. Similar proprietatile electrice, duritatea, etc - sunt foarte diferite la fiecare forma alotropica in parte !