Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.7k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

3 plusuri 0 minusuri
1.2k vizualizari
Cum sunt protejati in naveta spatiala?Cum sunt protejati in costum cand ies din naveta afara in spatiu?

Update:Truth,Quark,Gabriela-NU ATI RASPUNS LA INTREBARE:Din ce este facut costumul astronautilor de sunt protejati?Ce strat izolator contine naveta?Este vorba despre Plumb?
Junior (435 puncte) in categoria Terra-Univers
Best, am vazut ca insisti, raspunsul este ca ASTRONAUTII NU SUNT PROTEJATI DE RADIATII aproape cu nimic mai mult decat ofera caracteristicile normale (grosimea si caracteristicile electronice) ale materialelor navelor. Pur si simplu nu este o necesitate imperativa, desi sunt convins ca sanatatea lor a avut de suferit - dar mai conteaza cand risti sa mori in fiecare secunda a misiunii ?

Salut Best !

Pe scurt este cum a zis Quark, dar sa explicam de ce:

1. In spatiul cosmic, astronautii sunt afectati de radiatie electromagnetica provenind din 3 surse: raze cosmice cu energie inalta (gamma), particule solare si ioni capturati de campul magnetic al Pamantului.

2. Contrar presupunerilor noastre, astronautii din naveta si de pe statia spatiala internationala nu sunt afectati de cantitati de radiatii mult mai mari decat pe Terra, PENTRU CA SE AFLA INCA IN CONUL DE PROTECTIE MAGNETICA AL PLANETEI.

3. Cata vreme se afla in interiorul statiei, protectia este relativ buna, singurul pericol al unei explozii solare sau din surse cosmice ar fi sa se scurtcircuiteze instalatiile - ele sunt mult mai sensibile decat organismul omului !

4. Pericolul creste cand se iese in spatiul cosmic - in acest caz riscurile sunt manageriate ca si pe Pamant: prin limitarea expunerii = iesirii ! In extenso, insasi misiunea fiecarui astronaut este limitata la 6 luni (parca recordul il detine un rus - astia actioneaza dupa proverbul acela - nimeni nu este de neinlocuit !)

5. Ca termen de comparatie, in 6 luni de misiune in conditii de activitate solara maxima (inclusiv iesiri in spatiu) un astronaut incaseaza echivalentul a max 1.000 de radiografii de torace (300 radiografii daca Soarele are activitate scazuta).

6.Lucrurile se schimba radical in calatoriile indelungate dincolo de campul magnetic al Pamantului, acolo este nevoie de alte solutii, doza incasata este mult mai mare. Se studiaza fie materiale inteligente care sa devieze directional, fie protectii prin camp electromagnetic. Solutia la indemana ar insemna niste pereti metalici mai grosi, dar fiecare Kg ridicat de pe Pamant costa imens in termeni de combustibil...

@Truth:Din ce materiale este construit costumul si naveta de protejeaza astronautii de radiatii?
Salut Bosonule:Stai ca nu scapi asa usor ca sa iti dau raspuns castigator-Mylar e acea folie reflectorizanta care protejeaza putin dar pe luna cu ce s-au protejat?Sau guvernul american i-a trimis fara sa le spuna doar cu o protectie minima?E posibil ca in misiunea Apollo astronauti sa nu fie fost protejati de radiatii deoarece au vazut lumini albe cu ochii inchisi in naveta spatiala.Au aflat mai tirziu ca aceste lumini albe erau radiatii.Daca nu ne putem proteja de radiatii atunci cum putem trimite echipaj uman pe Marte?Eu stiu ca singura solutie este Plumbul.Dar o naveta din Plumb ar fi extrem de grea si am avea alta problema.Ce parere ai?
Salut ! N-am informatii ca Mylarul protejeaza de radiatii. Ti-as fi recunoscator daca ai indica sursa...

@Best: Cele mai sensibile organe la radiatii sunt gonadele si cristalinul ochilor. Intr-adevar, radiatia cosmica ii facea sa vada "stelute" pe astronauti...
Best, costumul astronautilor nu protejeaza mai deloc de radiatii, el este facut sa asigure mediul necesar corpului uman plus echipamentele necesare. De aceea solutia de moment este sa se limiteze durata iesirii in spatiu.
In caz de alerta explozie solara, astronautii se refugiaza in "nava", aici protectia este mai buna fiind metalica. Dar nici aceasta nu protejeaza cine stie ce, de aceea misiunile sunt limitate si echipajele se schimba periodic.
NU, nu se utilizeaza plumb, e mult prea greu, numai metale usoare si dure, titan, etc - dar sunt destul de subtiri, nu ofera mare protectie !
Ce surse mi-ai dat un blog si un site studentesc ?
Mylarul este NUMAI UN POLIESTER ! Nu protejeaza deloc la radiatii !

In realitate se foloseste Mylar aluminizat, stratul de aluminiu fiind cel care ofera o vaga protectie ! Dar asa e cu, te citez "lenea" asta...
Bosonule, n-am nimic cu tine personal si ma amuza tonul tau agasat :)).
Te-ai ofensat ca ti-am taxat de doua ori informatii incorecte. Cat despre competenta mea stiintifica - cei drept mica, sa lasam cititorii sa o compare cu a ta. Te rog sa ramai la obiect si nu mai devia in flame !
Cred că deja ai dat răspunsul: astronauţii sunt protejaţi de către costum şi de către neveta spaţială, care blochează (absorb) o parte din radiaţiile care-i lovesc.

Dat fiind faptul că până acum călătoriile spaţiale cu oameni au fost până pe Lună şi pentru timp scurt, protecţia oferită de cele două a fost suficientă. Se pune întrebarea ce protecţie le putem oferi pe termen lung călătorilor prin spaţiu.

În spaţiu sunt multe tipuri de radiaţii care pe Pământ există într-o formă mult diminuată, graţie câmpului magnetic, care blochează aceste radiaţii. În spaţiu lucrurile sunt diferite. De aceea pregătirea misiunii implică şi o analiză a radiaţiei existente pe traiect ori în locul de staţionare în afara atmosferei terestre.
Quark:Ma refer ca ce contine costumul de ii protejeaza de radiatii?Din ce este facut?Este din plumb???
In completare la raspunsul lui Quark, exceptand astronautii care au calatorit pana la Luna si care au avut misiuni scurte, cei ce petrec in spatiu si luni de zile, ca echipajele ISS, beneficiaza si de protectia naturala oferita de Pamant, chiar daca nu sunt in interiorul atmosferei.

Pentru o misiune catre Marte, de exemplu, care ar dura minim un an si jumatate, asta e intr-adevar o problema. Nava si costumele protejeaza, dar pana la un punct. Am citit mai demult, acum cativa ani, ca se inventase un minicamp magnetic tocmai bun pentru asa ceva, dar n-am mai auzit nimic de acest lucru de atunci.
Scriam de zor si n-am observat ca ai postat deja aceleasi informatii, as fi facut si eu economie de cuvinte :) !
Lasa ca tu le detaliezi mai bine :)