Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

1 plus 0 minusuri
719 vizualizari
Daca ea se apropie de viteza luminii, atunci am putea spune ca universul este finit dar nu vom putea ajunge niciodata la marginea lui deoarece viteza lui de expansiune este prea mare ???
Senior (6.9k puncte) in categoria Terra-Univers
Nu exista marginea universului pentru ca nu e limitat de spatiu.

Buna seara !

Colegii au dat raspunsuri bune, incerc numai sa sistematizez putin:

- pana in 1920 nu s-a stiut daca Universul se dilata, este stationar sau se contracta;

- Hubble a demonstrat in anii 20' departarea accelerata a galaxiilor masurand deplasarea spre rosu potrivit principiului Doppler. El a observat ca aceasta viteza crestea proportional cu departarea galaxiilor observate - rezultand de aici celebra constanta Hubble. Prima estimare facuta de Hubble era mult mai mare decat valorile acceptate astazi, din cauza erorilor experimentale -el estimase o valoare de 500 km/s/Mpc.

-au urmat determinari cu valori intre 50-60 km/s/Mpc (1950)

- prin 2009 se obtinuse cea mai buna estimare a constantei, ca avand valoarea de 74,2 km/s/Mpc utilizand telescopul spatial.. Hubble !

- in 2011, Premiul Nobel a fost decernat unor fizicieni care au demonstrat ..variabilitatea constantei Hubble ! Ei au studiat supernove extrem de departate si au aratat ca expansiunea nu creste uniform proportional cu distanta ci din ce in ce mai repede !

Ce semnificatie fizica are valoarea constantei Hubble de 74,2 km/s/Mpc, de pilda: daca viteza unei galaxii aflate la 1 Mpc (megaparsec) este de 74, 2 km/s, o galaxia aflate la o distanta dubla se va departa cu o viteza dubla, samd.

Aceasta viteza de expansiune accelerata are cel putin o consecinta practica: in viitor vom vedea din ce in ce mai putine corpuri ceresti - nici nu se pune problema sa accesam vreun capat (in ipoteza ca ar exista) !

1 plus 2 minusuri
Pai e clar ca universul e finit, din moment ce a luat fiinta printr-o explozie (sau, cel putin, asa e daca teoria BB e cea corecta). Viteza de expansiune habar n-am sa o calculez, dar presupun ca ea nu are ca limita viteza luminii, din moment ce viteza cu care se mareste universul reprezinta viteza de expansiune a SPATIULUI insusi. Avem o limita pentru deplasarea in spatiu (c), dar nu avem una si pentru crearea de spatiu, cel putin nu una de care sa stiu eu.
Si inainte de BB ce crezi ca era?
asta nu stiu, eu am spus ce zice teoria acceptata astazi de fiziceni.
Dar de remarcat ca ea zice doar ce era dupa, nu ce era inainte.

Salut Adet.