Pentru a putea publica, trebuie să vă înregistraţi.
Contul se valideaza de admin in cel mult 24 de ore.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

0 plusuri 0 minusuri
195 vizualizari
Masina electrica cu bateria descarcata, o cantaresc, iar dupa ce incarc bateria masinii, cantaresc din nou masina. Va rog sa-mi explicati de ce afisazul cantarului este acelasi.

Daca cantaresc masina cu cauciucurile dezumflate si dupa aceea o cantaresc cu ele umflate, oare exista diferente la cantar?
Novice (146 puncte) in categoria Fizica

2 Raspunsuri

0 plusuri 0 minusuri
Depinde de precizia cantarului :)
Novice (147 puncte)
0 0

Einstein a gasit formula geniala E=mc2. deci diferenta de masa ar fi m=E/c2. Este dificil de cantarit cateva micrograme diferenta la cele 1000 kg cat cantareste o masina.

2 plusuri 0 minusuri

În ce privește prima chestiune (bateria încărcată):

1. Din perspectiva fizicii clasice nu există nici o diferență la afișajul cântarului, oricare ar fi precizia lui. Întrucât numărul de electroni ce intră în baterie, prin una din borne, este egal cu numărul celor care ies din baterie, prin cealaltă bornă, și electronii, din punct de vedere al masei, sunt identici, atunci masa bateriei încărcate este aceeași cu cea a bateriei înainte de încărcare.

2. Din perspectiva teoriei relativității generale într-adevăr masa bateriei, prin încărcare, ar crește datorită energiei „pompate” în ea. Conform relației E = m c2, pentru o baterie medie a mașinilor electrice de 40 Kwh rezultă o variație a masei de 1,44 micrograme. Într-adevăr prea mică pentru a putea fi măsurată de sistemele actuale de cântărire pentru obiecte de ordinul tonelor.

.

Pentru chestiunea a doua (cauciucurile umflate) abordarea e ceva mai accesibilă:

A) Din perspectiva fizicii clasice masa mașinii crește datorită aerului în plus, pompat în pneuri. Având în vedere legea gazului ideal: P    V / T = constant, considerând roata ca un tor cu raza mare R = 0,2 m și raza mică r = 0,06 m, alegând presiunea în pneuri de 2,5 atm, rezultă diferența de masă a mașinii pe scala cântarului de 144 grame (am luat în considerare și roata de rezervă). O diferență de masă, în continuare, prea mică pentru posibilitățile actuale de cântărire la obiecte de ordinul tonelor (cel puțin din informațiile mele).

Totuși situația poate intra sub control dacă lucrăm pe o singură roată (de ordinul kilogramelor), variația masei fiind de aproximativ 25 grame. Am găsit la ofertă, online, un cântar cu posibilitatea cântăririi a maxim 15 Kg și cu o precizie de 5 grame (aici). Bineînțeles că nu l-am cumpărat și nici n-o să-l cumpăr doar pentru așa ceva (prețul e cam pipărat)! Dar dacă ar fi o problemă de „viață și de moarte” se poate verifica și practic.

B) Acum, din perspectiva teoriei relativității generale s-ar putea lua în calcul, în plus, variația masei mașinii din cauza energiei pompate în pneuri pentru a crește presiunea. Cum însă această energie e cu siguranță mai mică cu câteva ordine de mărime decât energia stocată în bateria unei mașini electrice, înseamnă că și această tentativă de a măsura această variație, în plus, a masei este o „cauză pierdută”.

Novice (300 puncte)
...