Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

0 plusuri 0 minusuri
648 vizualizari

Ştiu că există legi de conservare a energiei şi impulsului în Univers, dar nu îmi e foarte clar dacă putem vorbi şi de conservarea materiei, deci, practic a numărului atomilor. Este numărul acestora constant ori nu ? Şi dacă nu, în ce fel apar ori dispar atomii?

Din fosta secțiune Q&A

in categoria Fizica

0 plusuri 0 minusuri

O întrebare uşoară şi grea în acelaşi timp. Pe scurt, am putea răspunde cu DA şi NU celor două întrebări. Adică DA, atomi noi apar în mod constant în Univers şi NU, numărul lor nu se conservă.

Dacă intrăm puţin în detalii, trebuie spus că în timp ce unii atomi sunt creaţi alţii dispar. Deşi există legile de conservare a energiei şi impulsului, nu există aşa ceva pentru materie ori numărul atomilor. Deşi energia totală a Universului rămâne constantă, iar între masă şi energie s-a stabilit o relaţie de echivalenţă, materia în sine nu se conservă.

Sunt deja de notorietate metodele de creare a noilor atomi în Univers. În primul rând e vorba de fuziunea nucleară din interiorul stelelor. Avem de asemeni şi fenomenul supernovelor, singura modalitate de a produce pe cale naturală elemente mai grele decât fierul (în interiorul stelelor sunt produse prin fuziune nucleară elementele mai uşoare decât fierul).

În plus, noi atomi mai apar şi ca urmare a proceselor de descompunere radioactivă, care în sine înseamnă transformarea unui element chimic în alt element chimic, fenomen însoţit de degajare de energie. Un exemplu: fisiunea nucleară, când un element este transformat în alte două cu degajare de energie.

Merită amintite şi experimentele desfăşurate în cadrul acceleratoarelor de particule. Unele dintre acestea se soldează cu apariţia unor noi elemente chimice ori noi atomi.

Din fosta secțiune Q&A