Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

0 plusuri 0 minusuri
14.6k vizualizari
Banuiesc ca majoritatea ati observat, privind cerul la momentul cand e traversat de un avion, că apar acele dâre de vapori de apa condensati. Daca avionul are 4 motoare, imediat in urma lui se formeaza 4 asemenea dâre. Partea interesanta si pentru care caut explicatie este ca, la cateva secunde, cele 4 dâre se transforma in doar 2. Acestea 2 durează, la randul lor, cateva zeci de secunde, poate maxim 2 minute si isi pierd consistenta si forma, devenind neregulate.

Intrebarea e, asadar: cum se face ca acele 4 dâre, initial foarte clar delimitate, devin 2, la rândul lor foarte clar delimitate?
Senior (8.1k puncte) in categoria Fizica

3 Raspunsuri

1 plus 0 minusuri
Urma lasata pe cer de avioane se numeste "trena de condensare" sau "dara de condensare". Ea este generata de condensarea cvasiinstantanee a vaporilor de apa din gazele emise de motoarele cu reactie a avioanelor in contact cu aerul (foarte) rece de la inaltimi mari. Este un fenomen identic cu ceea ce se intampla iarna atunci cand respiram si ne ies aburi din gura, desigur la o alta scara. Cu cat volumul de gaze evacuat de motorul avionului este mai mare si cu cat umiditatea este mai ridicata, cu atat trena de condensare este mai mare si va dura mai mult. Desigur umiditatea aerului variaza si atunci trenele de condensare pot aparea sau nu, sau variaza ca intensitate dupa cum am spus si mai sus.
De ce apar trenele de condensare numai la inaltimi mari? Pentru ca acolo aerul este extrem de rece, temperatura scazand cu 6, 5 grade Celsius la fiecare 1000 de metri si ajungand la inaltimea de 10 - 11.000 de metri (acolo unde zboara avioanele moderne din ratiuni economice) la valori de minus 56 de grade Celsius.
Condensarea poate aparea si in jurul aripilor avioanelor datorita racirii adiabatice a aerului atunci cand efectueaza manevre bruste si fortele aparute pe aripi sunt foarte mari, conducand la o racire intensa a aerului in partea lor superioara. De asemenea, condensarea in jurul avioanelor poate aparea atunci se deplaseaza cu viteze foarte apropiate de viteza sunetului intr-un mediu cu umiditate ridicata.
Novice (107 puncte)
0 0
Motivul exact pentru care darele de aburi sau condens ce apar in urma avionului incep sa se uneasca si sa se disperseze este acesta : picaturile de apa mici se ionizeaza repede din cauza radiatiilor ultraviolete  de la Soare si dupa ionizare incep sa atraga brusc picaturile de apa mari , aceste picaturi se lovesc atat de puternic incat se sparg in mai multe picaturi mai mici care la randul lor sunt ionizate mai usor deoarece diametrul lor este mia mic si radiatia trece proportional cu lungimea  prin lichid din ce in ce mai putina . Dupa ce vine noaptea aceste picaturi se racesc si incep sa se atraga lent formand picaturi mai mari adica in final va forma o singura dara mai subtire si aproape definita adica dupa aproximativ 14 ore de cand a inceput avionul sa lase dara neregulata va tinde sa devina iar dara aproape regulata .Exista si cazul cand se pot respinge brusc picaturile  de apa extrem de mici tot din cauza ionizarii dar avem ionizare cu raze x .
1 plus 0 minusuri
Cred ca e vorba de curentii turbionari care apar in spatele avionului, insa ca efectul sa se produca e nevoie de un pic de timp, pana vartejul aparut in spatele fiecarei aripi amesteca darele celor 2 motoare de pe fiecare apripa. De altfel efectul se poate vedea putin si la cele bimotor, in sensul ca la oarece distanta in spatele avionului, darele devin mai late si mai difuze, iar daca te uiti cu atentie, atat cat se vede, se observa o usoara rasucire a darei.

Raman asadar 2 dare bine delimitate doar dupa ce acei curenti se "sting", iar apoi curentii atmosferici desfac aranjamentul
Experimentat (3.1k puncte)
1 plus 0 minusuri
Darele de condensare apar la avioane cu orice fel de propulsie, dar si la proiectile de artilerie. La avioane pot aparea in urma motoarelor, dar si la capetele aripilor in timpul decolarii. Cauza generala este condensarea vaporilor saturati de apa din aer in prezenta unor perturbatii. Daca aerul este suprasaturat in vapori de apa nu este necesar aportul apei din gazele arse. Dara de condensare creste in volum si formeaza un adevarat nor lung de cativa kilometri. Daca vaporii de apa din aer sunt nesaturati, condensarea este conditionata de apa si de centrii de condensare din gazele arse, iar dara se evapora in scurt timp. Pe fiecare aripa de avion aerul are curgere turbulenta, iar darele motoarelor se amesteca. Turbioanele celor doua aripi nu se amesteca intre ele.
Junior (817 puncte)
...