Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

1 plus 0 minusuri
921 vizualizari

As dori sa imi confirm (sau infirm, eventual) intr-un mod cat mai exact posibil ceea ce am citit si pus cap la cap din numeroase articole, reviste si lucrari mai mult sau mai putin stiintifice despre evolutia materiei in etapa finala a colapsului gravitational al unei stele masive. Mai precis as dori sa stiu parerea dvs, macar (daca nimeni de aici nu are eventual informatii exacte) asupra succesiunii in detaliu a evenimentelor care se petrec in intervalul de timp intre finalul procesului de fuziune siliciu->fier si pana la prezumptiva trecere a materialului stelar de granita "orizontului evenimentelor", interval care nu este descris in aceste lucrari - cel putin eu nu am gasit informatii concludente. Am, fireste, propriile ipoteze, dar as vrea sa fac pe aceasta cale un fel de mic studiu dublu-orb; poate iese ceva... Poate o schimbare de paradigma. Va multumesc dinainte pentru timpul acordat. Bineinteles, vom discuta pe marginea ipotezelor, daca sunt rezonabile.

Novice (313 puncte) in categoria Terra-Univers

Numai stelele de cel putin 8 ori mai mari decat Soarele ajung sa fuzioneze Ne, O2 si, in final, Si. In urma acestui proces, este produs 56Fe - cel lai ”strâns” nucleu. Este momentul in care nu mai poate fi produsă energie prin fuziune.

Când nucleul de fier ajunge să aibă in jur de 1,5 Ms (Ms fiind masa Soarelui nostru), acesta se ”prăbușește” în aproximativ o secundă. Daca la început a fost de mărimea Pământului după colaps va avea în jur de 100 km. Materia în prăbușire, oprită brusc, reculează, producând o undă de șoc ce se propagă spre exterior - supernovă de tip II. Nucleul continuă să se comprime devenind o stea neutronică (având o rază de 10 km și o masa de 1,4 Ms). Pentru stelele masive, acesta poate deveni o gaură neagră.

Buna, Andreea. Intr-adevar, asa se petrec lucrurile (pe scurt). Ce as vrea eu sa aduc in dezbatere este comportamentul diferitelor zone cu materie aflata in plin colaps gravitational, considerand masa nucleului de fier deasupra limitei Volkov-Landau-Oppenheimer, dimensiunea initiala de 12000km diametru, si intervalul de timp de la momentul startului colapsului acestui nucleu si pana la .......... x. Sa analizam cat-de-cat comportamentul atat fizic (interactii e-m, tari si gravitationale) cat si mecanic-relativist (interactii gravitationale) al unei bucati de material aflat la suprafata nucleului, una la adancimea de 100km, alta la adancimea de 1000km, alta la adancimea de 3000km, alta la adancimea de 5000km, alta la adancimea de 6000km.
După părerea mea, nașterea unei stele neutronice sau găuri negre, funcție de masa inițială a stelei, e rezultatul exploziei  stelei respective ( novă sau super novă). Forța exploziei termonucleare e cea care comprimă materia din interiorul, nucleul stelei. Presiunile enorme strivesc atomii, făcînd ca electronii să se combine cu protonii, avînd ca rezultat o supă de neutroni, iar gravitația e apoi cea care menține împreună această supă. Temperatura unei stele neutronice sau în stadiu mai avansat al unei găuri negre, e enormă. La o estimare sumară, această temperatură ar fi aproximativ egală cu temeratura inițială înmulțită cu pătratul raportului dintre masa inițială a stelei, minus materia exterioară a stelei inițiale exulzate la explozie și masa nucleului comprimat.

Cum poate o "EXplozie" sa "COMprime" materia?

Exista un restaurant la coltul strazii unde locuiesc,va pot invita la o "supa de neutroni"?

Cum definiti temperatura unei stele neutronice?

Nu-i greun de înțeles cum poate. Cam cum se definește temperatura.
Cred ca se pastreaza definitia temperaturii,  media patratica a energiei cinetice a particulelor, in acest caz a neutronilor. Pentru gauri negre exista o termodinamica propusa de S. W. Hawking.
Pentru a înțelege fenomenul din găurile negre, musai să cunoști și să înțelegi fenomenul din stele, adică care-i sursa lor de energie.  Fuziunea termonucleară se produce doar în momentul exploziei de supernovă, iar energia din stele, pe parcursul existenței lor,  are o altă proveniență.

Nelu Experimentat ; Foarte clar: deci Soarele nostru este o supernova aflata in momentul exploziei iar in momentul anterior energia lui avea provenienta providentiala!

La fel de simplu cum o explozie atomica poate comprima atomii de deuteriu si tritiu, amorsand bomba termonucleara...