Nu am vrut sa ma extind prea mult cu raspunsul sau sa deviez prea mult de la subiect. "Diavolul se ascunde in amanunte". Am sa incerc si acum sa ma mentin pe aceeasi linie. Intrebarea, [nu este o problema si nu se poate calcula, (asa cum gresit afirmi), numic fara a se da suficiente date], se refera la felul in care difera pierderea de energie a masinii in doua cazuri, fara a se da amanunte importante necesare unui raspuns mai precis, (in special cu privire la tipul propulsiei/franarii, semnul pantei, felul de energie la care ne referim), insa se face o risipa inutila de cuvinte/amanunte nesemnificative in legatura cu semaforul cu buton, desi situatia este similara si la cel fara, si la semnul STOP sau trecerea de cale ferata cu bariera, crucea Sf, Andrei, etc..., unde oprirea este obligatorie, si la toate tipurile de vehicule, inclusiv trase sau impinse cu mana. Deosebirea intr ele, in privinta consumului din rezervor/acumularor, apare doar prin faptul ca unele sunt permanente si iti permit mai din timp sa adopti o solutie de economisire/recuperare a combustibilului/energiei, iar cealalta mai putin. Cantitatea depinde si de stilul de conducere, tipul de franare, (recuperativa sau disipativa), si eficienta/randamentul acesteia, de distanta pana la semafor si de lungimea coloanei aflate in fata masinii in cauza, panta /inclinarea/semnul pantei, etc...(viteza si alura curbei de consum in diverse regimuri de functionare a tractiunii, distantele intre punctele luate in considerare, ...), dar in principiu felul in care difera pierderea de energie totala a masinii, (nu consumul), este acelasi, descris ca in primul raspuns. Energia totala a masinii in momentul inceperii franarii, indiferent cum a ajuns ea acolo), contine atat energia cinetica si cea "potentiala" a sursei de energie e propulsorului, cat si cea potentiala fizic, datorata gravitatiei, din care o parte s-ar putea regasi in "rezervor" la capatul opus al portiunii luate in discutie.
Daca luam in calcul numai masinile cu franare recuperativa, doar spatiul dintre punctul in care incepe franarea respectiv punctul unde ajung la viteza de dinaintea inceperii franarii, si cantitatile de energie din rezervor/acumulator in aceste doua puncte, masina care ruleaza orizontal cu viteza constanta, pentru a-si mentine viteza consuma/pierde din rezervor/acumulator o mica cantitate de energie. Cea care franeaza, pierde mai mult si din cauza randamenteror celor doua transformari/conversii de la franare si accelerare. Cea care coboara, daca panta e semnificativa, ca in enunt, si ar permite macar rularea librara, (cu viteza constanta, fara tractiune sau franare), in functie de cele doua randamente de conversie am putea avea o pierdere cu valoarea intre cele doua situatii de rulare orizontala, sau chiar un castig, functie de marimea unghiului pantei, daca tendinta e de accelerare fara tractiunea propulsorului.
Evident, la urcare, i-i marim vrand-nevrand enegia potentiala in care se transfera o parte din energia cinetica in timpul fanarii, (exista si posibilitatea ca rampa sa fie atat de abrupta incat din momentul in care ai vazut semaforul sa fii nevoit sa mai lasi tractiunea sa mai actioneze ca sa poti ajunge la el, consumand din ce in ce mai putin, fara sa ai ce recupera, iar ca sa ajungi apoi la viteza initiala, va trebui ca pe langa energia cinetica pierduta, sa consumi si o cantitate corespunzatoare diferentei de energii potentiale intre semafor si locul unde vei ajunge iar la viteza initiala. Evident consumul va fi mult mai mare desi energia totala va fi aproximativ cat cea de la inceput (-) pierderile datorate randamentelor.
In fond toate procesele au un anumit randament dat de produsul randamentelor fazelor acelor procese si cel mai slab influenteaza cel mai puternic rezultatul final.