Pentru a putea publica, trebuie să vă înregistraţi.
Contul se valideaza de admin in cel mult 24 de ore.
Pune o întrebare

Newsletter


3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.4k comentarii

2.4k utilizatori

2 plusuri 0 minusuri
479 vizualizari

Avem un aparat de fotografiat. Nu contează dacă e cu film sau digital, contează doar că facem o poză cu el. Poza asta o numim P1. Subiectul pozei se află la cîțiva metri de aparat, iar reglajul distanței se face în așa fel încît subiectul să se vadă clar. La mare depărtare în spatele obiectului se află niște lumini, de exemplu niște becuri mici aprinse. Dacă am regla distanța încît să se vadă becurile clar, în poză ele ar apărea ca niște puncte luminoase, dar am pus la punct subiectul, așa că becurile din depărtare se văd în poză ca niște discuri luminoase.

Acum mai luăm un aparat, similar cu primul, dar la care toate dimensiunile sînt de două ori mai mari: și distanța focală a obiectivului, și dimensiunea sensorului (film, CCD, ce-o fi), și diametrul lentilelor etc. Facem cu noul aparat încă o poză cu același subiect, de la aceeași distanță. O numim P2. În particular avem grijă să reglăm diafragma obiectivului la fel, de exemplu f/4 în ambele cazuri. (Putem mări sau micșora timpul de expunere ca să iasă poza bine expusă.)

Întrebarea este: dacă cele două poze le mărim (le tipărim) așa încît subiectul să aibă exact aceeași dimensiune, cum se vor vedea luminile neclare din depărtare? Vor avea aceeași dimensiune în P2 ca în P1? Vor fi mai mari? Mai mici? Cu cît? Și de ce?

Ca să înțelegeți mai ușor, iată o astfel de poză:

Expert (12.9k puncte) in categoria Fizica
0 0
Eu am facut experimentul, si ies mai mari discurile cu aparatul mai mare. Cred ca este vb. de distanta focala.
0 0
Ce aștept eu e o explicație puțintel mai concretă. :-)

2 Raspunsuri

0 plusuri 0 minusuri
Am înțeles: AdiJapan se ocupă cu fotografiatul.  Luminile se vor vedea la fel. Obiectivul cu distanța focală dublă face ca imaginea de pe film (senzor) să fie dublă ca mărime, dar la tipărire se anulează efectul de dublare a al obiectivului cu focală mai lungă. Ps. Nu contează mărimea senzorului sau diametrul lentilelor (avem f/4).
Experimentat (3.3k puncte)
0 0

Obiectivul cu distanța focală dublă face ca imaginea de pe senzor / film să fie dublă ca mărime în cazul în care folosim senzor /film de aceleaşi dimensiuni. Dar dacă se dublează şi dimensiunile senzorului / filmului, nu încap pe el oare dublu informaţii?

Cum se anulează la tipărire efectul de dublare al obiectivului?

0 0
Nelu, ceea ce spuneți e valabil pentru subiect. La cazul 2 imaginea pe sensor e dublă, dar la mărire subiectul capătă aceeași dimensiune. Întrebarea se referă însă la discurile luminoase. Nu puteți postula că și acolo e aceeași situație, va trebui să calculați separat.

Ca dovadă că vă scapă ceva, observați că în pozele făcute cu telefoane mobile sau aparate digitale mici acele discuri sînt mici, în schimb în pozele făcute cu aparate mari, mai ales cu teleobiective, discurile sînt mari sau foarte mari. Și de vină nu e diafragma. Dimpotrivă, cele mai multe teleobiective au diafragme modeste, de genul f/8 sau mai închise, în timp ce unele aparate digitale mici merg pînă la f/2.8 sau mai deschise.
0 0
Da, cam ce distanță focală are obiectivul telefoanelor mobile și dacă e o legătură între distanța focală și profunzimea de cîmp  a unui obiectiv?
0 0
Camerele foto din telefoanele obișnuite au obiective cu distanțe focale de ordinul milimetrilor, în jur de 4–5 mm.

Da, profunzimea de cîmp e legată de distanța focală.
1 plus 0 minusuri

La fotografierea cu o diafragmă deschisă la f/4, fundalul este cu atât mai neclar cu cât se foloseşte o distanţă focală mai mare.

Deci, în fotografia cu distanţa focală mai mare (P2), luminile din fundal vor fi mai mari decât în fotografia cu distanţa focală mai mică (P1). Vor fi mai mari datorită neclarităţii fundalului. 

Contează totuşi şi dimensiunile senzorului / filmului, dar principalul factor este distanţa focală folosită.

La o diafragmă de f/10 de exemplu, luminile din fundal vor fi aproximativ egale indiferent de distanţa focală folosită, deoarece cu cât diafragma este mai închisă, cu atât profunzimea de câmp este mai mare, iar la o aşa diafragmă, diferenţele vor fi aproape insesizabile.

La diafragme şi mai închise(f/16...), luminile din fundal tind să capete forme de steluţe.

Un articol cu mai multe detalii, poate fi citit aici: Despre profunzimea de câmp.

Junior (902 puncte)
0 0
Răspunsul nu e destul de clar încît să-mi dau seama dacă ați înțeles.

La aparatul 2 distanța focală e dublă față de aparatul 1, deci mărimea subiectului în planul sensorului e aproximativ dublă. Dar petele de lumină ale becurilor din spate cresc și ele tot dublu? Dacă da, atunci după ce prin mărire aducem subiectul din P1 la aceeași dimensiune cu cel din P2 petele de lumină vor crește tot dublu, deci vor căpăta același diametru ca în P2. Atunci ar avea dreptate Nelu. Dar poate petele de lumină cresc într-un raport diferit. Cum stau lucrurile oare?

Articolul pe care mi-l indicați vorbește într-adevăr despre profunzime și spune chiar care sînt parametrii relevanți, dar nu cred că vă ajută să răspundeți. Pînă la urmă tot un calcul sau un desen e soluția. Dar pentru asta trebuie să știți ce face lumina cînd trece printr-o lentilă.
0 0
Senzor de două ori mai mare (dacă se păstrează densitatea de fotodiode) înseamnă detalii mai fine - mai multe, în final, rezoluţie mai mare.

Diametrul obiectivului dublu, în situaţia de faţă este inutil, deoarece păstrăm diafragma la aceeaşi valoare.

Dublând distanţa focală, într-adevăr, subiectul va fi de două ori mai mare, dar şi fundalul va fi mai difuz datorită profunzimii de câmp. Un fundal mai difuz înseamnă discuri ale beculeţelor mai mari în raport cu subiectul fotografiat.

Dacă modificăm la scară cele două fotografii, fotografia P2 va avea discurile mai mari deoarece discurile se maresc faţă de subiectul fotografiat, nu de fotografia în sine.

Deci toate celelalte detalii (senzor, diametrul obiectivului) sunt irelevante dacă se păstrează diafragma deschisă la f/4 şi distanţa dintre subiect şi fundal.  Tot ce contează este distanţa focală deoarece se modifică distanţa dintre centrul optic al obiectivului şi senzor.

Dacă voi avea timp voi face şi un experiment fotografic modificând doar distanţa focală, în cazul în care cădem amândoi deacord că restul detaliilor sunt irelevante în situaţia dată.
0 0
Rezoluția nu are importanță în problema asta. Deci nu are rost să vorbim despre densitate de fotodiode sau granulația filmului. Într-adevăr, tot ce contează e că diafragma, exprimată ca raport dintre diametrul efectiv al obiectivului și distanța focală, este reglată la fel la ambele aparate, că distanța focală focală a aparatelor e în raportul 1:2 și că subiectul și fundalul își păstrează distanțele față de aparat.

Spuneți „Un fundal mai difuz înseamnă discuri ale beculeţelor mai mari în raport cu subiectul fotografiat”, dar o dați fără demonstrație. De ce sînt discurile mai mari în raport cu subiectul? De cîte ori mai mari și din ce formulă sau raționament rezultă asta?

Experimentul îl puteți face, și e foarte bine că vreți să-l faceți, dar deja știm răspunsul: discurile luminoase sînt într-adevăr mai mari în P2 decît în P1. Vă spun și cît: de aproximativ două ori mai mari (nu exact de două ori, nici măcar în cazul ideal al unei lentile subțiri perfecte). Tot ce mai rămîne e să explicăm de ce.

Iar la un răspuns convingător nu veți putea ajunge prin raționamente calitative. Trebuie un calcul concret al dimensiunii discurilor.
...