Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

1 plus 0 minusuri
1.6k vizualizari
Urmărind o prezentare pe teme de electromagnetism, am auzit vorbindu-se despre faptul că moleculele din cadrul substanţelor pe care le fosolim pentru a curăţa murdăria (de pildă săpunul ori detergentul) sunt bune la eliminarea mizeriei tocmai datorită felului în care arată moleculele din care sunt ele formate (aceste molecule ajutând, prin interacţiunile electrice pe care le facilitează, la îndepărtarea murdăriei).

Aş vrea o explicaţie mai detaliată a acestui fenomen, la nivel molecular şi electric. Despre ce substanţe chimice e vorba, mai precis, şi în ce mod facilitează structura lor moleculară eliminarea mizeriei din haine?
Senior (8.1k puncte) in categoria Chimie

Observ că întrebarea a rămas multă vreme fără răspuns, așa că mă încumet eu, chiar dacă nu e specialitatea mea.

Ideea e că moleculele de detergenți sînt alcătuite din două părți: „capul” e hidrofil, adică se lipește ușor de moleculele de apă și alte molecule polare, iar „coada” e lipofilă, adică „iubește” uleiul și alte molecule nepolare.

Murdăria de pe îmbrăcăminte, corp etc. e în mare de două feluri. Mai întîi e murdăria care se dizolvă sau se dispersează ușor în apă (săruri, particule de praf etc.). Pentru a o îndepărta pe aceasta e suficientă spălarea cu apă, fără detergent. Pe de altă parte mai e și murdăria care se compune din tot felul de grăsimi, de exemplu cele produse de piele sau cele cu care venim în contact cînd mîncăm sau cînd lucrăm cu tot felul de substanțe (ulei de mașină, diverse produse din plante sau animale etc.). Pentru a le îndepărta de pe haine sau corp e nevoie de săpun sau alți detergenți, altfel grăsimile formează straturi care stau lipite de suprafață și nu se iau cu apă.

Aici intervin capul și coada moleculei de săpun. Coada lipofilă se lipește de o particulă de grăsime, iar cea hidrofilă se lipește de apă. Mai multe molecule de săpun ajung astfel să înconjoare picătura de grăsime și s-o desprindă de suprafața unde era lipită (fibră textilă, piele etc.). Se formează o sferă care are în interior particula de grăsime și cozile lipofile, iar la exterior are capetele hidrofile; în total sfera e hidrofilă la suprafață și deci se simte bine în apă și curge odată cu ea, adică se spală ușor, nu stă lipită de suprafețe ca uleiul.

Mi-ar fi greu să spun din punct de vedere electric de ce unele substanțe sînt hidrofile iar altele lipofile. Cu siguranță e vorba de distribuirea sarcinii electrice în moleculă și de capacitatea moleculelor de a forma legături de hidrogen între ele. Moleculele polare, ca cea de apă, au sarcina electrică polarizată (mai plus într-o parte și mai minus în alta), ceea ce le permite să creeze legături de hidrogen cu alte molecule polare, în timp ce moleculele (sau fragmentele de moleculă) lipofile sînt nepolare, adică au sarcina electrică distribuită uniform, și nu creează legături de hidrogen. Din punct de vedere termodinamic asta înseamnă că e nevoie de un surplus de energie pentru a forța o moleculă nepolară să stea în contact cu una polară, de aceea dizolvarea unora în celelalte nu se produce. Molecula de săpun are calitatea remarcabilă de a avea un fragment lipofil și unul hidrofil, ceea ce îi permite să stea cu bucurie la interfața dintre apă și ulei.