Rezistența e relativ simplu de explicat unui elev de gimnaziu, mai ales dacă e isteț. Dar ca să-i poți explica ce e impedanța trebuie să-i vorbești mai întîi despre curentul alternativ și legătura lui cu condensatoarele și bobinele. Va trebui să înțeleagă că un condensator, care în curent continuu e o întrerupere a circuitului, în alternativ conduce curentul. Invers cu bobina: dacă în c.c. ea reprezintă un scurtcircuit, în c.a. nu mai conduce la fel de bine curentul.
Ar fi foarte util să ai la îndemînă o sursă de curent alternativ (cu frecvență reglabilă), un osciloscop și cîteva condensatoare, bobine și rezistoare. Astfel i-ai putea arăta că la un rezistor curentul e în fază cu tensiunea, dar că la condensatoare și bobine nu. Dacă nu ai, îi explici teoretic ce s-ar vedea pe ecranul osciloscopului. Ca să-i explici și de ce, va trebui să-i mai ții cîteva lecții despre sarcini electrice, cîmp electric, cîmp magnetic, inducție etc.
Indiferent dacă mergi pe cale experimentală sau teoretică, la final i-ai cere să definească o mărime care să exprime în ce măsură se opune un condensator sau o bobină trecerii curentului, adică să extindă definiția rezistenței la curentul alternativ.
Aceea e impedanța.
Ca să înțeleagă și mai în detaliu și să fie în stare să calculeze efectiv impedanța unui condensator dat la o frecvență dată, de exemplu, atunci trebuie să intri în formule și în folosirea numerelor complexe pentru a reprezenta fazori. Cred că există destul de mulți elevi de clasa a cincea capabili să înțeleagă și asta.