Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

2 plusuri 0 minusuri
1.8k vizualizari
Luând întregul Univers ca sistem termodinamic, energia sa ar trebui să se conserve, dar în același timp entropia sa crește? Entropia depinzând de energia internă a sistemului, nu cumva "legile" acestea se încurcă reciproc? Greșesc undeva?
Experimentat (3.5k puncte) in categoria Fizica

3 plusuri 0 minusuri

- Considerand Universul ca un sistem termodinamic izolat, legea a doua a termodinamicii ne anunta ca entropia TOTALA a sistemului va ramane constanta sau va creste. Si desigur, energia se conserva, nu e nicio contradictie aici. Poate te gandeai la energia cinetica asociata caldurii  - in scadere - dar aceasta este doar o forma a energiei initiale, energia totala se conserva.

- In context, trebuie sa remarcam ca problema entropiei Universului este un subiect stiintific (foarte important fiind legat de cosmogonie) inca deschis, deoarece inca nu stim ce fel de sistem este acesta si ce forte il anima. Foarte populara in randul publicului este vechea ipoteza a "mortii termice" a Universului in momentul atingerii entropiei maxime, avansata de Lordul Kelvin inca din 1851 - vreme in care nu se stia ca Universul este in expansiune accelerata.

Numai ca lucrurile nu sunt asa de simple: de pilda, unii fizicieni afirma ca expansiunea Universului aduce cu sine un "surplus" de entropie mai mare decat cresterea curenta a entropiei asociata cu transformarile termodinamice curente (inclusiv cresterea entropiei datorata gaurilor negre), deci Universul se departeaza de "moartea termica" ! Apoi, mai sunt celebrele necunoscute "negre/intunecate" (energie si materie), care ar putea sau nu conduce catre un Big Crunch final.

De asemenea, nu este elucidat rolul gravitatiei in variatia entropiei, inclusiv entropia campului gravitational. In context, sa ne amintim ca Universul a mai trecut printr-o faza timpurie omogena, cu entropia presupus maxima (sau minima, dupa unele teorii), dar a urmat violenta faza a inflatiei, care continua si astazi, cine stie daca fenomenul nu se va repeta intr-un sens sau in altul.

O alta chestiune fascinanta este legatura dintre entropie si sageata timpului. Unii fizicieni afirma ca sageata timpului pe care o resimtim noi este manifestarea fizica a legii a 2 a termodinamicii, legata de sensul unic al proceselor naturale.

In concluzie, inca nu avem datele necesare pentru a descrie transformarile cosmogonice legate de BB, viitorul si moartea Universului - legate strans de notiunea de entropie. De semnalat ca entropia este o notiune destul de abstracta, fiind folosita gresit in conversatiile de pe net. Celebru este argumentul antievolutionist cum ca aceasta ar contrazice legea a doua: GRESIT ! Un cristal nu este "mai putin entropic" decat un organism viu. Iar local pot exista concentrari de energie cu entropie mai scazuta (considerate ca subsisteme deschise, care fac schimb de energie si materie cu alte subsisteme), in dauna altor zone invecinate cu entropie ridicata - legea se refera la tendinta generala a ansamblului sistemului.

deasemenea, cresterea entropiei ar duce si la o crestere a temperaturii Universului, nu?
Entropia caracterizeaza o transformare termodinamica, nu este o marime absoluta cu reprezentare fizica cum este caldura, de aceea nu e corect sa o legi de temperatura, semnificativa este variatia entropiei intre 2 stari.

Tendinta actuala pare sa confirme Legea a 2-a, stelele se sting sau se transforma in gauri negre - ambele procese contribuind la cresterea entropiei. Teoria "mortii termice" afirma ca va veni un moment cand  energia va fi repartizata perfect uniform in intreg Universul (si deci nu mai poate avea loc niciun proces care sa transfere energie). Temperatura Universului la acel moment de entropie maxima poate sa fie apropiata de zero absolut.
creşterea entropiei duce la o creştere a temperaturii în tranzformarea izocoră (la volum constant), ori universul se extinde cu o rată suficientă de mare ca temperatura să scadă de la sutele de mii de grade de la începuturi (şi probabil milioane după Big-Bang) la aproape de 2,7 grade kelvin cât are acum radiaţia cosmică de fond.