Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.7k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

1 plus 0 minusuri
225 vizualizari
Nu stiu nici limbajul de specialitate si nici daca ceea ce spun e o regula, dar cel putin in cazul Caii Lactee "grosimea" e net inferioara intinderii sale in ambele dimensiuni ale planului galactic. Care e explicatia pentru aceasta structura "bidimensionala" a galaxiilor? Sunt toate la fel din acest punct de vedere?
Senior (8.1k puncte) in categoria Terra-Univers

Am mai discutat problema asta acum cateva luni, cineva intreba de ce sunt orbitele planetelor aliniate aproape perfect in plan - explicatia este aceeasi, este o problema de mecanica clasica, acelasi fenomen care aduce in plan o bila invartita prin intermediul unei sfori.

Putina cosmogonie ca sa mentinem firul logic:

- Energia rezultata din Big-Bang s-a "condensat" partial in materie intunecata si materia barionica (Hidrogen + putin heliu), raspandindu-se neuniform in Univers, formand zone mai dense.

- In zonele mai dense a inceput sa actioneze atractia gravitationala si s-au format nori (initial sferici) de materie protostelara. Acesti nori au inceput sa se invarteasca in jurul centrului de masa (atat in plan general - generand gaura neagra centrala, cat si in plan local generand stele + sisteme stelare), sub influenta fluxurilor de particule generate de Big-Bang.

- Crescand atractia gravitationala exercitata de centrul galaxiei devenita din ce in ce mai compacta, a crescut viteza de rotatie (conservarea momentului unghiular). Aceasta miscare de rotatie a facut ca galaxiile si sistemele stelare sa se aplatizeze lent (conservarea momentului cinetic). Din acelasi motiv sunt aplatizate si planetele aflate in miscare de revolutie.

- Toate galaxiile sufera aceasta aplatizare rezultata din miscarea de revolutie, dar in functie de evolutia lor se plaseaza intr-o anumita categorie (eliptice, spirale, lenticulare). Exista si galaxii de forma neregulata, dar ele au rezultat din ciocniri si alte interactiuni gravitationale.