Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.7k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

0 plusuri 0 minusuri
7.5k vizualizari
Continui cu întrebările pe linia legăturii dintre teoria din manualele din şcoală şi viaţa reală... îmi aduc aminte foarte vag de lecţiile de analiză de la facultate în care se vorbea despre noţiuni precum rotorul, divergenţa etc. (poate vă mai amintiţi şi alte operaţii similare).

Aţi putea cumva aduce "în cotidian" aceste noţiuni prin nişte exemple din care să rezulte utilitatea acestor operatori?
Senior (8.1k puncte) in categoria Matematica

3 Raspunsuri

1 plus 0 minusuri
Si eu am avut tangente cu astfel de notiuni in cursul de Matematici Speciale. Pe langa notiunile de "rotor" si "divergenta", mai exista aceea de "gradient", care are totusi utilizari cotidiene (gradientul temperaturii). De remarcat este faptul ca profesorul nu incerca nicio clipa sa ne explice utilitatea practica a acestor notiuni si umplea cele 100 de minute de curs strict cu notiuni teoretice, fapt ce ma bulversa. Sunt chiar curios sa aflu cat mai multe utilizari cotidiene ale acestor notiuni.
Novice (180 puncte)
0 0
Ce este gradientul temperaturii?
3 0
Gradientul temperaturii este un cîmp de vectori: în fiecare punct din spațiu vectorul arată în ce direcție crește temperatura și cît de mult pe unitatea de distanță.

De exemplu, dacă avem un cub de metal și ținem fața de jos la o temperatură mică, fața de sus la o temperatură mare, iar restul fețelor le izolăm termic, după atingerea echilibrului termic distribuția temperaturii va arăta așa: temperatură e mică în stratul cel mai de jos, crește uniform pe măsură ce urcăm și e mare în stratul cel mai de sus. În fiecare punct din cub gradientul temperaturii e un vector orientat în sus, de mărime egală cu dT/dz, adică în cazul ăsta particular ΔT/L (L e latura cubului, ΔT e diferența dintre temperatura de sus și de jos).

La fel, oricărui cîmp de scalari îi corespunde un astfel de gradient care arată cum sînt orientate variațiile locale și cît de rapide (în spațiu) sînt ele. Cîmpul astfel analizat e de obicei în trei dimensiuni, dar se poate defini și în două și în una. Un „cîmp” zero-dimensional, adică un punct, nu poate avea gradient pentru că nu are variație în spațiu (are o singură valoare, în acel punct). Cîmpul unidimensional are și el gradient, dar nu se mai poate spune că e vector, pentru că e orientat de-a lungul acelei linii, deci e la fel ca un scalar (cu plus și minus, eventual).

În particular gradientul temperaturii este interesant și util pentru că arată, de exemplu, cum se deplasează căldura dintr-o regiune în alta a unui material, sau unde sînt cele mai mari tensiuni mecanice cauzate de dilatările termice.
1 plus 1 minus

Astea-s deja noţiuni de matematici avansate, analiză matematică, care se predau în facultate. Însă noţiunea de gradient nu e greu de înţeles, fiind sinonimă cu variaţia. Eu cred că încerci să creezi o legătură între matematică şi viaţa reală, care există într-o anumită măsură, dar e mai puţin importantă. Matematica nu are ca scop primordial  o reflectare a realităţii concrete (aşa cum sunt alte ştiinţe exacte ca fizica, chimia, biologia) ci este un instrument abstract care ne ajută să înţelegem şi să conceptualizăm realitatea înconjurătoare. Procesul de reflectare începe din interiorul ştiinţelor reale, concrete şi se duce apoi spre matematică, întorcându-se în concret prin intermediul celorlalte ştiinţe. Matematica e instrumentul intermediar de analiză.

Îţi dau totuşi câteva exemple, aşa cum pot eu să le explic.

Ridicarea la putere este o operaţie matematică, iar extragerea logaritmului este o operaţie adiacentă, oarecum inversă. Dacă prin ridicare la putere vedem ce se întâmplă dacă un număr N îl multiplicăm prin el însăşi de x ori, logarimul ne spune cât trebuie să fie acel x, pentru ca multiplicarea lui N cu el însăşi să dea un rezultat cunoscut sau fixat. Fiecare are aplicaţiile practice proprii, depinde de problema reală analizată.

Derivata de ordinul întâi a dstanţei, în fizică este viteza, iar cea a vitezei este acceleraţia. Derivata de ordinul 2 al vitezei ne dă direct acceleraţia. În fizică foarte rar trecem cu derivatele mai mult de ordinul 2, dar nu pentru că nu se pot găsi aplicaţii, ci pentru că fenomenele devin neglijabile sau prea complex de evaluat din punct de vedere practic după acest ordin de derivare, se merge mai degrabă pe calcule estimative, pe observare şi măsurare empirică, care oricum ţin cont de mult mai multe efecte.

În schimb matematica ne poate ajuta foarte mult într-o analiză cu derivate de ordin superior, unde putem să lucrăm cu mărimi complexe (vectori) luate simultan în calcul (câmpuri vectoriale) pe care-i derivăm (rotor) şi-i analizăm din ce în ce mai complex. Rezultatul sunt uneori observaţii şi estimări fantastice în genul bosonului Higgs, care întâi sunt descoperite după analize complexe matematice ale fenomenelor şi abea apoi dovedite concret!

Experimentat (3.1k puncte)
0 0
Ce încerc eu de fapt e următorul lucru: presupunând că mi-aş putea aminti ori aş avea acces la cursul din facultate în care am întâlnit aceste noţiuni (de pildă rotorul şi divergenţa), de care îmi aduc aminte foarte vag (deci e clar că nu au lăsat o "urmă" puternică) ce aş schimba în respectivul curs, dacă aş fi profesorul, pentru a putea să îmi fac studenţii să "vizualizele" cumva noţiunile?

Aş putea găsi o explicaţie a rotorului şi divergenţei (şi nu numai, probabil că sunt cu zecile de astfel de noţiuni matematice aparent completamente abstracte pe care studenţii le uită la câteva săptămâni după examene, dacă le învaţă în stilul în care am făcut-o eu) folosindu-mă de fenomene fizice "palpabile", de chestiuni care se regăsesc în cotidian, în realitate?

Desigur, presupun în cele de mai sus că aş fi prototipul studentului mediu, capabil, în momentul în care este interesat de subiect şi are acces la o explicaţie rezonabilă, să o pătrundă cu mintea, să o aprofundeze şi, dacă e prezentată într-o manieră atractivă, să o şi reţină pe termen lung...
0 plusuri 0 minusuri
Gradientul (nabla) este un operator fizic care constă din operatorul matematic nabla, aplicat asupra unei mărimi fizice scalare.Gradientului unei mărimi fizice M indica direcţia variaţiei maxime a acelei mărimi fizice.
Existenţa gradientului unei mărimi fizice într-un domeniu din spaţiu determină un fenomen de transport (temperatură, concentraţie, presiune,etc.)

Operatorul divergenţă constă din operatorul matematic nabla aplicat asupra unei mărimi fizice vectoriale A printr-un produs scalar. Divergenţa unei mărimi fizice vectoriale este un scalar. Dacă divergenţa unei mărimi fizice este diferită de zero, liniile de câmp ale acelei mărimi fizice sunt dispersive, adică se împrăştie, iar dacă este egală cu zero, liniile de câmp vor fi rotaţionale, adică vor fi curbe închise.

Operatorul rotor constă din operatorul matematic nabla aplicat asupra unei mărimi fizice vectoriale A printr-un produs vectorial.
Rotorul unei mărimi fizice vectoriale este un vector. Dacă rotorul unei mărimi fizice este diferit de zero, liniile de câmp ale acelei mărimi fizice sunt rotaţionale (vor fi curbe închise), iar dacă este egal cu zero, liniile de câmp se împrăştie (sunt dispersive)

(http://www.phys.utcluj.ro/PersonalFile/Cursuri/CuleaCurs/Curs 1.pdf)

Novice (107 puncte)
...