Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

2 plusuri 0 minusuri
12.4k vizualizari
Nu ştiu dacă e o regulă generală, întreb doar bazându-mă pe extrem de redusa experienţă în domeniu...
Senior (8.1k puncte) in categoria Auto - Moto

2 Raspunsuri

3 plusuri 0 minusuri
Nu este o regula generala. sunt autoturisme care au disc pe spate.

In momentul franarii masina "incarca" puntea fata. De aceea franale fata trebuie sa fie mai eficiente decat cele de pe spate. Daca ar fi identice, rotile spate s-ar bloca si ar duce la deraparea masinii. Din cate stiu eu, inclusiv Daciile 1300 au un dispozitiv in tambur care face ca rotile spate sa nu se blocheze, indiferent cat de viguros se apasa pedala de frana. Deci daca sistemul de franare nu este defect, rotile spate nu se blocheaza niciodata.

Autoturismele cu disc pe ambele punti au discurile din spate mult mai mici decat cele de pe fata. Din aceleasi considerente. Franarea sa se faca cu precadere pe puntea fata.

Nu am discutat despre autoturismele cu ABS, ESP, etc.
Junior (984 puncte)
0 0
Imi pare rau ca va contrazic, dar dimpotriva, rotile din spate se blocheaza mai usor. In general, greutatea unei masini este mai mare pe fata, in momentul franarii, puntea spate se descarca, rotile blocandu-se mult mai usor. Rotile de pe fata pot fi blocate mai greu, doar in cazul unei frane violente.
De asemenea, acesta este unul din motivele pentru care s-a inventat abs-ul. Cu ajutorul ABS-ului fiecare roata este infranata in functie de aderenta fiecareia. Altfel, masina risca sa se dezechilibreze, datorita faptului ca nu toate rotile franeaza la fel.
0 0
Păi Dragoş.. cu ce contrazici tu aici?.. vorbiţi amândoi despre aceaşi Mărie!
0 0
Incercam sa contest faptul ca rotile din spate nu se blocheaza in timpul franarii.
0 0
Daca sistemul de franare functioneaza corect, rotile din spate nu se blocheaza. Nici macar la Dacia 1300 sau la autoturismele asemanatoare ei ca tehnologie. Este destul de greu sa faceti acum experimentul urmator. Dar il puteti imagina. Iarna, intr-un loc deschis si cu aderenta scazuta (sa zicem o parcare de hypermarket), urcati la volanul unui autoturism, dezactivati ABS-ul (in caz ca exista), trageti frana de mana la maxim, si conduceti cateva zeci de metri efectuand si viraje. Avand frana de mana trasa si gheata pe jos, rotile spate vor fi blocate. Cum credeti ca se va comporta autoturismul?
0 0
Ok, dar nimeni nu a zis ca ar fi altfel, doar ca cele pe tambur fiind mai putin rapide, mai putin eficiente decat cele pe disc, sunt suficiente pentru o franare mai putin ferma pe spate, unde nu e nevoie de mai mult.
Din cate am observat eu, masinile mai serioase au frane doar pe disc, spatele avand insa discuri mai mici, din acelasi motiv: nu e nevoie de mai mult, franarea este mai domoala. La masinile de teren nu sunt cu mult mai mici, pentru ca acestea au si situatii cand franarea pe spate trebuie sa fie mai serioasa
0 0
cum nimeni nu a zis altfel? tocmai Dragos Bdm scrie negru pe alb ca: "... contest faptul ca rotile din spate nu se blocheaza...". Cu umilele mele cunostinte de limba romana, eu inteleg de aici ca Dragos considera ca, dimpotriva, rotile spate se blocheaza. Ceea ce nu prea este conform cu realitatea. Daca ar fi asa, la orice franare mai serioasa toate masinile ar derapa, ar "pierde" spatele.
0 0
"Din cate stiu eu, inclusiv Daciile 1300 au un dispozitiv in tambur care face ca rotile spate sa nu se blocheze, indiferent cat de viguros se apasa pedala de frana. Deci daca sistemul de franare nu este defect, rotile spate nu se blocheaza niciodata."

Din acest citat se observa ca dl Emi nu a lasat loc de intors.
Conform dumnealui, indiferent cat de viguros se apasa pedala de frana, rotile de pe spate nu se blocheaza niciodata.
Ba da. Se blocheaza. Chiar si la unele apasari mai usoare in functie de aderenta. Dar acesta nu este un lucru rau. Pentru ca pana la urma acesta este scopul sistemului de franare.
Din fericire, pedala de frana nu are doar doua pozitii: apasat si liber. Ci are si pozitii intermediare, astfel incat, in functie de necesitate, conducatorul auto sa aplice o forta corespunzatoare dorintei sale. Vrea sa incetineasca autovehicolul sau vrea sa il opreasca. Nu stiu cum s-a inteles ca am zis ca rotile nu se blocheaza niciodata, indiferent de conditii si forta de apasare.
Oricum, si franarea presupune o anumita indemanare. Conteaza sa stii cand si cat de tare apesi pedala.
Sper ca acum m-am facut inteles.
0 0
Este adevarat ca rotile din spate se pot bloca mai usor, ceea ce ar duce la derapajul masinii. Tamburul sau discul nu au nicio legatura cu blocarea sau neblocarea rotilor spate. De asta se ocupa repartitorul de frana, un dispozitiv care "simte" pozitia caroseriei si distribuie mai multa sau mai putina presiune pe fata/spate. Acest dispozitiv nu este montat in tambur ci pe puntea spate si are o praghie micuta care e permanent in contact cu caroseria. Cand franam caroseria se lasa pe puntea fata, si se "ridica" de pe puntea spate, in aceasta situatie repartitorul (o supapa de fapt) inchide partial circuitul lichidului de franare catre spatele masinii. Partea din spate apasa destul de putin pe roti, cam 60-65 % din greutatea masinii fiind pe fata, iar in cazul franarii raportul este si mai mult modificat.
Acum revenind la intrebarea de fond, frana cu tambur este un model vechi, mai ieftin si mai simplu de construit dar care asigura suficienta forta de franare pentru majoritatea masinilor, pentru puntea spate. Frana cu disc este un mecanism mai pretentios, mai scump, dar mult mai performant. Constructorii cu blazon folosesc in prezent numai frane cu disc.
Mai mult, toate masinile care au suspensie independenta pe spate (nu au punte) au musai discuri nu tamburi.
0 0
Dragos, aveti dreptate. Rotile spate se blocheaza. Dar NUMAI la vehiculele cu sistemul de franare defect. Adica cu repartitorul blocat pe pozitia deschis. La autovehiculele cu repartitorul pentru sistemul de franare functional, rotile nu se blocheaza. Evident, aici discut de autovehiculele care nu sunt echipate cu ABS (Anti Blicking System) sau EBD (Electronic Brake Distribution). La acestea din urma rezolva un computer si niste senzori cat si care roata franeaza. La cele mai vechi, exista pe puntea spate un repartitor mecanic (care se inchide sau deschide in functie de cat de "incarcata" este puntea). Si care, daca functioneaza corect, nu permite blocarea rotilor pe acea punte. In mod normal, nicio masina cu repartitor defect nu ar trece ITP-ul. Asta in cazul fericit in care din cauza unei franari mai bruste nu iese in decor.
In mod normal distributia fortelor de franare este cam 70-30 in favoarea puntii fata. Insa sunt si cazuri in care se franeaza 100% pe puntea fata (o dubita goala de exemplu, cu motorul in fata).
Accept sa nu aveti incredere in ceea ce spun eu. Dar faceti un mic efort si intreabati orice mecanic de la orice service. Sau, exagernd putin, intrebati un motociclist pe care roata franeaza el ( la motociclete sistemele de franare sunt independente pt fiecare roata, pe fata se actioneaza cu mana dreapta, pe spate cu piciorul drept), sau daca ar actiona numai roata spate pe o sosea umeda.
In concluzie, daca rotile spate se blocheaza, autovehicolul are foarte mari sanse sa paraseasca carosabilul. Ceea ce nu-i in interesul nimanui, nici al ocupantilor locurilor din masina cu pricina, nici al partenerilor de trafic.
4 plusuri 0 minusuri
La inceput au fost folosite ffrane cu tamburi pe toate rotile. Acestea nu sunt asa eficiente si nu raspund la fel de repede la comenzi. E important, in cazul sistemului de franare, timpul petrecut din momentul apasarii pedalei pana la blocarea totala a rotii. In cazul franelor pe disc, acesta este mult mai mic. Timp care se traduce intr-o distanta de franare mai mica.

Ulterior, a fost implementata solutia cu frane pe disc in fata la masinile mai accesibile ca pret. In general, producatorii au in oferta de foarte mult timp si variante cu toate franele pe discuri. Doar ca sunt putin mai costisitoare.

Pe de alta parte, intr-un fel, franele cu tamburi si-au atins limitele tehnologice. In timp ce franele pe discuri sufera permanente imbunatatiri, inca. De-a lungul timpului au aparut frane cu discuri ventilate, discuri de ceramica etc.
Junior (1.5k puncte)
...