Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

3 plusuri 0 minusuri
1.1k vizualizari
Mă gândesc, de pildă, dacă din Modelul Standard ori din altă teorie modernă rezultă aşa ceva ori vorbim, pur şi simplu, de un dat fundamental al naturii, pentru care deocamdată nu există o teorie "suficient de fundamentală" (dacă mi se permite această exprimare) care să îl explice?

3 plusuri 0 minusuri

Electrodinamica cuantica se ocupa de calculul interactiunilor dintre particule, dar dupa cate stiu eu, nu s-a formulat un raspuns direct si ultim la intrebarea ta - insa se poate da unul indirect.

Spre fericirea fizicienilor (care altfel si-ar smulge parul din capsmiley) acest Univers este facut din caramizi, din marimi cuantificate. Iar sarcina electrica este una dintre ele. Dar stim oare DE CE sarcina elementara e1.602176565(35)×10−19 coulombi ? Nu stim, este o constanta a acestui Univers, ca si altele ! Stim de ce toate particulele stabile au exact sarcini multiplii de e ? Nu stim (inca) !

Practic, dintre atatea particule fundamentale cu marimi cuantificate, jocul de biliard din Univers a alaturat o particula cu sarcina unitara pozitiva si alta egala negativa - si ca urmare noi putem fi aici sa ne punem intrebari ! Deci aceasta polarizare este o urmare a cuantificarii marimilor, si nu este necesar sa fie o legatura de "rudenie"/relatie matematica intre proton si electron - pur si simplu ele au putut construi o structura stabila (atomul) datorita caracteristicilor lor pereche - sub influenta fortelor fundamentale !

Va veni o vreme cand vom sti exact "de ce" sunt anumite marimi cuantificate si altele constante universale, dar cred ca in acel moment ne vom apropia foarte mult in a intelege CUM si DE CE  a aparut insusi Universul ...

Mulţumesc pentru răspuns.

Dincolo de întrebarea mea, relativ strict la valoarea sarcinii elementare şi la caracterul ei cuantizabil e de spus totuşi că, în condiţii limită, teoriile moderne previzonează stări ale materiei în care quarcii nu mai sunt constrânşi în interiorul hadronilor, sarcina electrică asociată lor nefiind multiplu de e.
0 plusuri 2 minusuri
Protonii au aceeasi sarcina (pozitiva) si totusi nu se RESPING contrar legii lui Columb care spune ca forta de respingere este proportionala cu produsul celor 2 sarcini si scade proportional cu patratul distantei.

Ce anume face ca electronii si protonii sa se atraga si protonii sa NU se respinga?

Un motiv ar fi ca intre protoni exista distante infime.Daca acestia s-ar departa efectele legii lui Columb ar redeveni valabile si protonii s-ar RESPINGE.

Pe de alta parte mai trebuie sa luam in considerare ca intr-un atom numarul de protoni este EGAL cu cel al electronilor , iar sarcina electrica se anuleaza reciproc dand stabilitate atomului respectiv.(acesta este motivul pt care am amintit de legea conservarii energiei, desi e adevarat ca ea se aplica intr-un sistem IZOLAT si poate de aceea a starnit atatea reactii)

Mai exista situatii cand sarcina electrica nu este nula cum ar fi in cazul electricitatii statice, sau poate fi nula dar e distribuita neuniform, cum e cazul sarcinii polarizate.

Inca un aspect legat de forta centrifuga a electronilor.Conform teoriei lui Bohr electronul se mentine pe orbita datorita compensarii  fortei centrifuge cu forta columbiana. Heissenberg a conceput alta teorie despre "norul" de electroni inlocuind orbita clasica.

Cel mai important lucru este ca intre protoni si electroni, la nivelul atomului au loc diferite transformari. E vorba de transformari radioactive ( dezintegrari alfa si beta) si de transformari nucleare ( fuziune (2  nuclee usoare se unesc)si fisiune(un nucleu greu se divide in 2 sau mai multe nuclee usoare).

Pana la urma se observa ca e vorba de interactiunea celor 4 forte fundamentale din Univers(forta gravitationala, electromagnetica, nucleara slaba(sta la baza dezintegrarii radioactive) si nucleara tare(care tine protonii si neutronii la un loc)

Marea Teorie Unificata ar putea fi un raspuns la aceasta intrebare controversata.
Nu reuşesc să localizez zona din răspunsul dvs. care are câtuşi de puţin în comun cu întrebarea mea...îmi scapă mie ceva?
Recunosc ca am exagerat cu informatiile.
Am vrut sa arat ca stabilirea cantitatii sarcinii electrice a electronilor si protonilor DEPINDE de foarte multe lucruri si ca in cele din urma totul s-ar rezuma la interactiunea celor 4 forte fundamentale ale materiei.
Echilibrul acestor forte determina CANTITATEA de sarcina elementara(care cum bine se amintea e o CONSTANTA )
Raspunsul la intrebare s-ar putea afla cand se va putea demonstra MTU.
Eu am dedus ca sarcina electrica este masura efectului fizic pe care-l produce in spatiul inconjurator. Efectul fizic produs de o sarcina electrica asupra altei sarcini din vecinatate este de modificare a nivelului de miscare. Modificarea, adica variatia nivelului de miscare este efectul fizic de acceleratie. O sarcina aflata in vecinatatea altei sarcini sufera acceleratie. Asta inseamna ca in jurul sarcinilor este in spatiu o stare dinamica speciala care genereaza efectul de acceleratie asupra altei sarcini. Aceasta stare dinamica a spatiului din jurul sarcinii electrice este campul electric. Sarcina electrica este generatoarea sau sursa campului electric. Sarcina electrica este masura campului electric generat in spatiu. Si se calculeaza cu formula (legea) lui Gauss care face integrala campului electric pe suprafata sferica in care este inchisa sursa generatoare de camp= sarcina electrica. Si cum efectul fizic produs de o sarcina electrica asupra sarcinilor din vecinatate este acceleratia, inseamna ca sarcina este masura a acceleratiei pe care o produce. Integrarea acceleratiei pe suprafata care inchide sarcina ne da dimensiunea fizica a sarcinii electrice.

Q=a*So=(L/T^2)*L^2=L^3/T^2