Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.7k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

2 plusuri 0 minusuri
666 vizualizari
Intrebarea ma duce cu gandul la copilaria mea cand am fost indoctrinat de catre bunica si mama mea cu tot felul de ideei religioase.odata cu timpul am inceput sa mi pun anumite intrebari vis a vis de aceasta chestiune si mi am dat seama ca rasunsul nu e usor dat fiind faptul ca sunt destul de fricos sa merg pe baza stiintifica si poate nu destul de inteligent sa mi dau seama de adevaratul adevar(tautologie,stiu,dar incercam sa creez un superlativ).
Novice (249 puncte) in categoria Psihologie - Filozofie

3 Raspunsuri

2 plusuri 0 minusuri
 
Cel mai bun raspuns
Între cele două tipuri de convingeri există o diferenţă esenţială: metodele pe care le aplică fiecare pentru a le dobândi.

În ce priveşte religioşii, metoda de a dobândi convingeri ţine de acceptarea unor informaţii sub o autoritate supremă, invocată de o entitate ce nu poate fi raportată concret la cunoştinţele actuale, deci supranaturală. Acceptarea existenţei acestei entităţi ca şi cum ar fi un adevăr incontestabil este baza întregii filozofii teiste a tuturor acestor filozofii, a dogmelor, a tradiţiilor vechi. Chiar mai mult se consideră că nu are nevoie de vreo demonstraţie. Mai există un aspect care contribuie decisiv la acceptarea acestei premize, anume necesitatea unui scop primordial în viaţa fiecărei persoane. Există o mulţime raţionamente cât se poate de logice, care decurg de la această premiză, considerată adevărată, aşa că dacă se trece peste problema afirmaţiei de bază se poate ajunge mai departe. Dar dacă în acest mod s-a trecut o dată peste o problemă de accepţiune, este foarte probabil să se poată trece din nou, să fie posibile interpretări subiective, iar asta se vede foarte bine în diversitatea ideologiilor şi filozofiilor teiste. Supranaturalul şi autoritatea supremă poate astfel explica tot ce cunoaşterea actuală, ştiinţele actuale nu reuşesc încă să o facă.

Ateii în schimb, printre care mă număr şi eu, au o altă tehnică de dobândire a convingerilor, bazată pe metode ce se vor cât mai apropiate de metoda ştiinţifică. Adică pentru a se contura o convingere, este nevoie de dovezi directe sau convergente, întărite pe cât se poate de confirmarea experimentală, de existenţa unor raţionamente cât se poate de logice şi toate împreună să mărească cât mai mult şansele ca acea convingere să fie adevărată. Credinţa fără dovadă este considerată deci nerelevantă, o ipoteză de lucru, o afirmaţie cu foarte mici şanse de a fi acceptate mental. După părerea mea, această metodă ştiinţifică este cea mai precisă, practică şi onestă metodă de a evalua şi aproxima realitatea înconjurătoare, evitând la maxim ambiguităţile, standardul dublu şi interpretările subiective, este motivul pentru care toate credinţele în supranatural mi se par iraţionale! Scopul în viaţa unui ateu se reduce la a încerca să înţeleagă cât mai multe din aspectele acestui univers, ale existenţei umane, a relaţionărilor şi interdependeţelor existente, de a înţelege naturalul. Acolo unde nu înţelege sau nu ştie ce se întâmplă preferă să recunoască onest asta şi să continue să exploreze. Poate trăi foarte liniştit şi fără unele certitudini, e chiar mai provocator aşa. Supranaturalul este o invenţie de sorginte teistă, ateii nu au decât natural.
Experimentat (3.1k puncte)
2 plusuri 0 minusuri
Parerea mea, pe scurt:

De ce religios? Pentru ca religia te ajuta in anumite privinte, in sensul ca, spre exemplu, altfel judeci lucrurile si viata atunci cand crezi in ceva, orice ar fi acel ceva, atunci cand ai o ultima speranta chiar si cand ai pierdut foarte mult.

De ce ateu? Daca esti putin interesat macar de stiinta, spre exemplu daca citesti macar carti de popularizare a stiintei, iti vei da seama ca nu e loc pentru o divinitate, pur si simplu ideea de divinitate nu are niciun fundament serios, in sensul de fundament stiintific, un fundament logic. In plus, daca iei mai apoi biblia in mana si o rasfoiesti macar, iti vei da de asemenea seama ca nu ai cum sa crezi chestiile alea, pur si simplu sunt de domeniul SF-ului, daca pot sa zic asa (fara sa jignesc in niciun fel credinta oricui, e doar punctul meu de vedere). In al doilea rand, credinta si diferitele tipuri de credinta au facut, dupa parerea mea, si continua sa faca mai mult rau decat bine, in primul si in primul rand la nivel mic, la nivelul fiecarui om in parte. De cate ori nu ai auzit spunandu-se "Ce-o fi o fi. Numai Dumnezeu stie." Pai tocmai genul asta de atitudine ma face pe mine sa ma simt revoltat.

Credinta este buna atata timp cat te face sa realizezi tu lucruri bune, atata timp cat faci bine, si nu devii fanatic. Credinta nu ar trebui sa fie despre rugaciuni si zei, ci mai mult despre principii dupa care sa te coordonezi (parerea mea). As aprecia tot timpul un crestin, spre exemplu, care isi duce o viata dupa normele generale ale crestinatatii, care se lasa ghidat de aceste principii morale.

In final, de ce ateu? Pentru ca, credinta in acceptiunea generala nu e ceva cu care eu sa pot rezona.
Junior (533 puncte)
0 0
Religia fără zei nu e religie, ci filozofie. Dacă creștinismul ar renunța la poveștile despre Dumnezeu și s-ar limita la „hai să facem bine”, „nu fura” și altele asemenea, n-ar mai fi creștinism. Esența oricărei religii este credința în supranatural. În rest, învățăturile și povețele religiilor sînt doar secundare; ele vin din faptul că orice comunitate de oameni ajunge în cele din urmă să tragă niște concluzii din experiențele trecute, deci să-și creeze niște principii morale. De altfel o bună parte din morala creștină are rădăcini mult mai vechi decît creștinismul. Religiile au preluat învățături mai vechi și acum se laudă cu ele.
0 0
Formele primitive ale credințelor  supranaturale nu au avut neapărat zei, dar sunt tot exprimări ale sentimentelor și gândirii de tip religios și nu filozofic. Cultul morților, de exemplu, atestat de descoperiri arheologice și practicat din cele mai vechi timpuri cunoscute, este o practică rituală de tip religios, deși spiritele morților nu sunt zei, ci o altă ipostază a oamenilor plecați pe alt tărîm.
 Credința în "lumea cealaltă", proprie omului în calitatea sa de ființă superioară preocupată să înțeleagă dincolo de ce vede, aude, miroase, gustă sau pipăie, reprezintă punctul de pornire al sentimentului religios, nu un demers filozofic. În această fază primitivă nu putem vorbi de filozofie în sensul clasic al noțiunii, dar putem vorbi de o sacralizare a necunoscutului, nu obligatoriu în chip de zeu.
 Creștinismul își extrage mare parte din normele etice pe care le prescrie din iudaism, adică dintr-un ansamblu de idei religioase. Nu a preluat învățăturile mai vechi din surse laice, iar acum se lauda cu ele. În jurul acestui subiect am mai dezbătut,  reamintesc :http://www.scientia.ro/qa/4255/mai-este-nevoie-de-morală-în-societatea-modernă ;  http://www.scientia.ro/qa/4927/stiati-ca-morala-nu-este-o-caracteristica-numai-a-oamenilor
0 0
Cînd am spus „zei” a fost doar o reacție la ce-a spus Lucianconstantin, care propune o religie fără rugăciuni și fără zei. Am precizat mai apoi ce-am vrut să spun, și anume că religie fără credință în supranatural nu se poate.

Creștinismul nu a preluat neapărat învățăturile din surse laice, pentru că într-adevăr religiile își împletesc istoria cu a civilizației înseși; cele două au fost inseparabile. Eu cred totuși în continuare că sursa învățăturilor utile --- a nu ucide etc. --- nu stă în credința oamenilor primitivi în supranatural, ci în experiența lor în lumea reală. Triburile în care lipseau astfel de reguli utile au dispărut, din motive evidente.
1 plus 0 minusuri
Credința nu prea are tangență cu rațiunea, ci mai mult cu dogmele. Atunci cînd nu știi ceva, începi să crezi.  Avînd în vedere gradul de religiozitate din societatea de azi, aceasta nu pare mult diferită și evoluată față de societatea din evul mediu sau din antichitate, ba pe undeva chear mai înapoiată, în ciuda faptului că omul a ajuns pe lună, a trimis sonde pe alte planete, și a realizat telescoape terestre și spațiale prin care universul e incomparabil mai accesibil și cunoscut față de acum o mie sau două mii de ani.
Experimentat (3.3k puncte)
...