Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

1 plus 0 minusuri
10.5k vizualizari
-si cam orice lucru care se poate topi intr-un lichid-
Junior (686 puncte) in categoria Chimie

1 Raspuns

2 plusuri 0 minusuri

Cel mai bun raspuns

Deși este o experiență cu care ne întâlnim foarte des, dizolvarea unor substanțe solide în lichide, ca și amestecul sau neamestecul unor lichide, sau dizolvarea gazelor în lichide, nu sunt întotdeauna simplu de explicat și, cu necesitate, reclamă cunoștințe  de fizică la nivel molecular și atomic. În funcție de substanțele implicate în aceste experimente, comportamentele diferă de la un caz la altul. De exemplu, zahărul se dizolvă în apa, se dizolvă mai greu în alcool și nu se dizolvă în ulei.
 În general, fenomenul are la bază proprietăți ale substanțelor la nivel molecular și atomic care țin, în principal, de nivelul de  electronegativitate al substanțelor, polaritatea sau nepolaritate moleculelor implicate, forma și dimensiunile acestora.
 În cazul dizolvării sării în apă, avem, pe de o parte, moleculele solventului, apa. Acestea au configurația și proprietățile unui dipol electric, cu o zonă de sarcină negativă mai densă în zonă atomului de oxigen și mai puțin densă în zona celor doi atomi de hidrogen.
 Pe de altă parte, cristalul de sare (NaCl), este o structură de molecule așezate ordonat, fiecare din aceste molecule fiind, la rândul ei, formată dintr-un atom de clor, mai mare, ionizat negativ și un atom de sodiu, mai mic, ionizat pozitiv.
 Când apa și sarea vin în contact, polii pozitivi ai unor molecule de apa se orientează spre zona negativă reprezentată de ionul de clor din sare, în timp ce polii negativi reprezentați de zona atomului de oxigen  ai altor molecule de apa se orientează spre zona ionului pozitiv de sodiu din sare. O moleculă de sare astfel "îmbrățișată", se rupe în cei doi atomi ionizați componenți, iar în soluție apar structuri noi, formate din molecule de apă care au extras ioni, fie de sodiu, fie de clor, pe care îi țin captivi.
 Acest mecanism arată și de ce, dacă amestecăm în apă sau folosim apa caldă, rata de dizolvare crește:  molecule de apa cu energii mai mari rup mai rapid legăturile ionice ale moleculelor de sare.
 Un lik foarte interesant și bine realizat pentru formarea unei imagini intuitive și nu numai, aici: http://www.middleschoolchemistry.com/multimedia/chapter5/lesson3

Nu e esențial pentru răspunsul la întrebarea pusă aici, dar merită reținut că sarea de bucătărie obișnuită nu conține doar NaCl, ci și apă de cristalizare. În total formula este NaCl·2H2O. Dar prin manuale și alte explicații (inclusiv animația aceea), pentru simplitate se pleacă adesea de la imaginea cristalului de sare anhidră.