Aici e mecanică curată, explicaţia dată în filmuleţ ar trebui să fie suficientă.
Dacă secţionăm o roată transversal (în profil) se observă clar că profilul căilor de rulare nu este paralel cu partea superioară a şinei, ci este sub un unghi care crează (din greutate) o forţă de împingere a unei roţi spre cealaltă, sistem care centrează trenul pe şine. Acea flanşă pe interior există doar ca sistem de siguranţă, în cazul când sistemul de bază nu e suficient.
În cazul curbelor, care probabil ştie toată lumea că sunt foarte largi (adică există o diferenţiere mică între dinamica unei roţi raportată la cealaltă), la roţile de tren nu există acel sistem de diferenţiere, care face ca roata exterioară curbei să se învârtă puţin mai repede decât cea interioară (adică au viteze unghiulare diferite), aici roţile sunt rigidizate împreună, au tot timpul aceeaşi viteză unghiulară. Problema se rezolvă altcumva. Acelaşi profil de dinainte crează din suprafaţa de rulare, nu un cilindru, ci un trunchi de con, cu baza mică în exteriorul axei şi cea mare în interior, spre flanşă. Acest lucru ajută în curbe pentru că în acel moment se produce o deplasare a roţilor spre exteriorul curbei (oricum forţa centrifugă ajută şi ea asta), care produce o modificare nu a vitezei unghiulare, ci a celei tangenţiale, la punctul de contact cu şina, astfel: roata dinspre interiorul curbei tinde să cadă între şine, adică contactul se va face pe baza mică a trunchiului de con, unde viteza tangenţială (dependentă direct de diametru) are o valoare mai mică decât la roata exterioară, care însă tinde să cadă în exteriorul curbei, ceea ce înseamnă că roata atinge şina pe baza mare a trunchiului de con, unde la aceeaşi viteză unghiulară se obţine o viteză tangenţială mai mare.
În curbe, geometria roţii face ca fenomenul să se desfăşoare ca şi cum trenul are o roată a fecărei axe mai mare (cea din exteriorul curbei) cu puţin decât cealalată (din interior). Dacă încercaţi acelaşi lucru cu o axă cu roţile rigidizate având diametre diferite, o să se observe clar cum axa se mişcă după o curbă.